plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۲۳۵۰۵
بعد از گذشت 36سال از سرنگونی پدرش رخ داد

پسر دیکتاتور سابق، برنده انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین شد

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین، از پیشتازی قاطع «مارکوس جونیور» پسر دیکتاتور سابق این کشور حکایت دارد.
پسر دیکتاتور سابق، برنده انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین شد
به گزارش ایصال نیوز، نتایج انتخابات ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری فیلیپین نشان می‌دهد که پسر دیکتاتور پیشین و دختر رئیس‌جمهور کنونی این کشور در آستانه تصدی این مناصب هستند.

منابع رسانه‌ای از قبیل خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش‌هایی درباره نتایج انتخابات در فلیپین منتشر کردند؛ انتخاباتی که باید تکلیف جانشین «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور جنجالی این کشور را مشخص کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، به نظر می‌رسد که «فردینالد رومالدز جونیور» پسر فردینالد مارکوس دیکتاتور پیشین فیلیپین با آرای بالا توانسته در انتخابات پیروز شود.

فردینالد مارکوس از ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۶ زمام قدرت را در فیلیپین برعهده داشت اما با اعتراضات شدید صورت گرفته در این کشور، حکومت وی در این سال ساقط و وی مجبور به ترک کشور شد. دیکتاتور پیشین فیلیپین در سال ۱۹۸۹ در تبعیدگاهش در ایالت هاوایی جان داد.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، طبق نتایج غیر رسمی بیش از ۹۷ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری، «مارکوس جونیور» پسر دیکتاتور پیشین فیلیپین توانست بیش از ۳۰.۸ میلیون رای کسب کند.

طبق این نتایج، «لِنی روبردو» معاون «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور کنونی فیلیپین رتبه دوم انتخابات ریاست جمهوری را کسب کرد. روبردو که با شعار‌های حقوق بشری سعی در جلب آرا داشت، ۱۴.۷ میلیون رای به دست آورد. «مانی پاکیائو» بوکسور شناخته شده فیلیپینی هم ۳.۵ میلیون رای کسب کرد و سوم شد.

علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات برای تعیین منصب معاونت ریاست جمهوری فیلیپین هم به صورت جداگانه و همزمان برگزار شد و نتایج اولیه از پیشتازی با آرای بالای «سارا دوترته» دختر رئیس‌جمهور فعلی این کشور حکایت دارد. سارا دوترته و مارکوس جونیور یک ائتلاف انتخاباتی ترتیب دادند و در صورت تایید پیروزی آنها در انتخابات فیلیپین، فرزندان رئیس‌جمهور کنونی و دیکتاتور پیشین این کشور زمام امور را برای ۶ سال در اختیار می‌گیرند. آسوشیتدپرس در این باره نوشت: «اتحاد فرزندان دو رهبر اقتدارگرا، باعث ترکیب و تقویت قدرت رای پایگاه‌ سیاسی خانواده‌های آنها در شمال و جنوب شد اما نگرانی فعالان حقوق بشر را تشدید کرد».

طبق این گزارش، ده‌ها معترض مخالف مارکوس جونیور در کمیسیون انتخابات فیلیپین تجمع کردند. به گفته آنها این نهاد مسئول خرابی دستگاه‌های شمارش آرا و سایر مسائلی بود که مانع از رای دادن مردم شد. مقام‌های کمیسیون انتخابات اما گفتند که خرابی دستگاه‌های شمارش آرا و دیگر مسائل، تأثیری حداقل داشته است. جونیور ۶۴ ساله تا به این لحظه ادعای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین نکرده اما با انتشار یک ویدئو از حامیان خود قدردانی کرد و از آنها خواست تا زمانی که شمارش آرا به پایان برسد هوشیار باشند.

وی در این ویدئو خطاب به حامیانش گفت: «اگر ما خوش شانس باشیم (و در انتخابات پیروز شویم)، انتظار دارم که کمک و اعتماد شما کم نشود برای اینکه ما کارهای زیادی برای انجام دادن در آینده داریم».

«لِنی روبردو» معاون رئیس‌جمهور فیلیپین و رقیب اصلی مارکوس جونیور در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، شکست را قبول نکرده است اما به پیشتازی مارکوس جونیور در شمارش غیر رسمی اذعان کرد.

او به هوادارانش گفت که مبارزه برای اصلاحات و دموکراسی با برگزاری انتخابات پایان نخواهد یافت. برنده انتخابات در تاریخ ۳۰ ژوئن (نهم تیر ماه) برای یک دوره شش ساله به عنوان رئیس‌جمهور فیلیپین کار خود را آغاز می‌کند.

آسوشیتدپرس نوشت: «(فیلیپین) به شدت تحت تاثیر دو سال همه گیری کووید-۱۹ و قرنطینه قرار گرفته و از سرکوب فقر، شکاف‌های ناشی از نابرابری‌ها، درگیری‌ها بین مسلمانان و کمونیست ها و اختلافات سیاسی عمیق به شدت ضربه دیده است».
طبق این گزارش، رئیس‌جمهور بعدی فیلیپین احتمالاً با درخواست‌هایی برای محاکمه رودریگو دوترته به‌ خاطر قتل هزاران نفر در جریان سرکوب مبارزه با مواد مخدر روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما