plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۲۳۳۵۴

تبادل آتش بین نیروهای نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان

رسانه های باکو سه شنبه شب از تبادل آتش بین نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مناطق مرزی خبر داده اند.همزمان دیروز سه شنبه پلیس ارمنستان 200 نفر از مخالفان مصالحه نخست وزیر این کشور با جمهوری آذربایجان را بازداشت کرد.
تبادل آتش بین نیروهای نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان
به گزارش ایصال نیوز، جمهوری آذربایجان روز اعلام کرد که مواضع نظامی این کشور در مرز با ارمنستان دیشب مورد حمله نیروهای ارمنستان قرار گرفت.

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای مسلح ارمنستان با استفاده از سلاح‌های سبک به صورت دوره‌ای مواضع آذربایجان را در مسیر شهرک زیلیک در منطقه کلباجار هدف قرار دادند.

به گفته این وزارتخانه، نیروهای آذربایجانی نیز به تلافی تیراندازی کردند که البته این درگیری هیچ تلفات جانی و مالی به همراه نداشت.

اناتولی افزود: روابط بین ارمنستان و آذربایجان از سال ۱۹۹۱، زمانی که ارتش ارمنستان منطقه کوهستانی قره‌باغ را اشغال کردند، همواره پرتنش بوده است.

آخرین جنگ دو کشور در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ (ششم مهر ۱۳۹۹ )با حمله ارتش ارمنستان به غیرنظامیان و نیروهای آذربایجانی و نقض چندین توافق آتش‌بس بشردوستانه آغاز شد. آذربایجان طی این درگیری ۴۴ روزه چندین شهر و حدود ۳۰۰ روستا را آزاد کرد.

این جنگ با وساطت روسیه در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ ( ۲۰ ابان ۹۹ ) به پایان رسید که به عنوان یک پیروزی برای آذربایجان و یک شکست برای ارمنستان تلقی شد.

*دستگیری 200 معترض ارمنستانی در جریان تظاهرات ضد دولتی
از سوی دیگر، پلیس ارمنستان دیروز (سه‌شنبه) 200 معترض را در جریان تظاهرات علیه «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در ایروان دستگیر کرد.

تظاهرات در ارمنستان پس از آن آغاز شد که روز یکشنبه، معترضان خواستار استعفای پاشینیان شدند.

مخالفات مدعی هستند که پاشینیان به دنبال مصالحه با جمهوری آذربایجان درباره منطقه قره باغ کوهستانی است.

احزاب مخالف در ارمنستان روز دوشنبه با برپایی تظاهرات خواستار استعفای نیکول پاشینیان شدند. احزاب مخالف اکنون پاشینیان را متهم می‌کنند که قصد دارد تمام قره باغ را به جمهوری آذربایجان واگذار کند.

حدود ۵۰۰۰ معترض شامگاه دوشنبه به وقت تهران در مرکز ایروان با به اهتزاز درآوردن پرچم‌های ارمنستان و قره باغ خواستار کناره گیری پاشینیان از قدرت شده بودند.

«ایشخان سقاتلیان» معاون رئیس مجلس و رهبر اپوزیسیون، پیش از تظاهرات به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «ما یک جنبش اعتراضی مردمی راه اندازی می‌کنیم تا پاشینیان را مجبور به استعفا کنیم.»

انتهای پیام/*
۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما