plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۲۳۰۲۷

واکنش آمریکا و متحدان به قرارداد چین با جزایر سلیمان

اعلام امضای قرارداد امنیتی میان چین و جزایر سلیمان، آمریکا و متحدانش از جمله نیوزیلند و استرالیا را برافروخته است.
واکنش آمریکا و متحدان به قرارداد چین با جزایر سلیمان
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از خبرگزاری رویترز، روز گذشته (سه‌شنبه) چین اعلام کرد که با جزایر سلیمان قراردادی امنیتی امضا کرده است، اقدامی که نگرانی آمریکا و متحدانش را درباره نفوذ چین در این منطقه، که از دیرباز تحت کنترل آمریکا بوده است، تشدید می‌کند.

این در حالیست که ظاهرا مقامات جزایر سلیمان پیش‌تر بیان کرده بودند که هنوز توافقی با چین حاصل نشده است. یکی از اعضای پارلمان جزایر سلیمان به قانون‌گذاران این کشور گفته بود، مقامات چین در اواسط ماه مه به این کشور می‌آیند تا قراردادهای همکاری را امضا کنند، قراردادهایی که به گفته وی، همکاری در زمینه تجارت، آموزش و شیلات را افزایش می‌دهد.

این در حالیست که از مدتی قبل، قرار بود یک هیئت عالی‌رتبه از نمایندگان آمریکا در هفته جاری به هونیارا، پایتخت جزایر سلیمان سفر کند. کاخ سفید نسبت به «نبود شفافیت و ماهیت نامشخص» این قرارداد نگران است.

در عین حال، مناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان به پارلمان این کشور گفت که قرارداد امنیتی پیشنهادی با چین شامل ایجاد پایگاه نظامی چین در این کشور نخواهد بود.

مقامات استرالیا گفتند که چین با امضای این قرارداد ظاهرا می‌خواسته در آستانه سفر این هیئت آمریکایی به هونیارا، پیش‌دستی کند.

آمریکا از قبل اعلام کرده بود که قرار است در این سفر نگرانی‌ها درباره چین و همچنین بازگشایی یکی از سفارات آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، این قرار داد اخیرا توسط وزرای خارجه دو کشور به امضا رسیده است.این سخنگو درباره مکان و زمان امضای این قرارداد جزئیاتی ارائه نکرد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که این قرار داد حلقه‌ای جدید از زنجیره‌ای از قراردادهای مبهم و مرموز چین در حوزه شیلات، مدیریت منابع، همیاری در توسعه و اکنون قراردادهای امنیتی است.

شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که تعاملش با این منطقه را افزایش می‌دهد تا برای چالش‌های قرن 21 آماده باشد، از امنیت دریایی و توسعه اقتصادی گرفته تا بحران اقلیمی و همه‌گیری کرونا.

استرالیا نیز نگران است که این قرارداد به‌معنای حضور نظامی چین در 2000 کیلومتری سواحلش باشد.

همچنین اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا که در میان کارزار انتخابات سراسری کشورش قرار دارد، مورد انتقاد حزب اپوزیسیون کارگر در کشورش قرار گرفته است.

اپوزیسیون استرالیا این قرارداد را بزرگترین شکست دیپلماتیک اقیانوس آرام از زمان جنگ جهانی دوم می‌داند. رهبر حزب کارگر استرالیا گفت، مشخص است که رابطه «استرالیا و سوگاواره مخدوش شده است. دولت موریسون باید تعامل طولانی‌تر و عمیق‌تری با این کشور برقرار می‌کرد.»

پیش‌تر، مقامات جزایر سلیمان و چین کار بر روی قراردادی امنیتی را آغاز کرده بودند که به پلیس چین اجازه می‌داد تا از نظم اجتماعی و زیرساخت‌های جزایر سلیمان محافظت کند، اما این قرارداد هنوز به امضا نرسیده بود.

سوگاواره یک روز پس از آن که چین از امضای قراردادی امنیتی با جزایر سلیمان خبر داد، امضای این قرارداد را تایید کرد.

وزیر خارجه نیوزیلند اعلام کرد که از قبل نگرانی‌های خود مبنی بر به خطر افتادن امنیت منطقه‌ای با امضای این قرار داد را به هر دو کشور اعلام کرده است.

این دیپلمات ارشد نیوزیلندی گفت: ما و جزایر سلیمان همکاری امنیتی دراز مدتی با یکدیگر داریم و متأسف هستم که آن‌ها بی‌توجه به این همکاری، به دنبال قراردادی امنیتی در خارج از این منطقه رفته‌اند.

وی افزود، دیدار آتی رهبران «انجمن جزایر اقیانوس آرام» به این خواهد پرداخت که این کشورها چطور می‌توانند مقاومت منطقه‌ای را در برابر فشارهای ژئوپلتیک افزایش دهند. پارلمان جزایر سلیمان از رئیس‌جمهوری این کشور درخواست کرده است تا مفاد این قرارداد امنیتی را در دسترس عموم قرار دهد.

سوگاواره اما در پاسخ گفت که انتشار جزئیات این قرار داد، نیازمند طی شدن برخی روندهاست و تصریح کرد، این قرارداد با چین علیه هیچ کشور یا اتحاد خارجی نبوده و صرفا برای «وضعیت امنیت داخلی» جزایر سلیمان به امضا رسیده است.

او ادامه داد: «از همسایگان، دوستان و شرکایمان می‌خواهم به منافع حاکمیتی جزایر سلیمان احترام بگذارند» و تصریح کرد که این تصمیم تاثیر مخربی بر صلح و توازن این منطقه نخواهد داشت.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما