plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
کد مطلب : ۲۲۸۳۴

گزارش‌هایی از حبس رئیس اداره اطلاعات خارجی روسیه

پوتین از درز اطلاعات حمله به اوکراین ناراضی است
براساس گزارش‌های منتشر شده، رئیس جمهور روسیه در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به درز اطلاعات مربوط به برنامه‌های مسکو در اوکراین به آمریکا، یکی از مقامات ارشد سرویس امنیتی فدرال کشورش را به زندان انداخت.
گزارش‌هایی از حبس رئیس اداره اطلاعات خارجی روسیه
به گزارش ایصال نیوز به نقل از دیلی تلگراف، در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شده آمده است، ژنرال سرگئی بسدا،رئیس اداره اطلاعات خارجی سرویس امنیتی فدرال روسیه به زندان فوق امنیتی "لفورتوفو" مسکو فرستاده شد که عمدتا برای مظنونین متهم به "خیانت" استفاده می‌شود.

در هفته‌های قبل از حمله روسیه به اوکراین، رسانه‌های آمریکایی مرتبا از منابع اطلاعاتی نقل قول می‌کردند که به نظر می‌رسید اطلاعات و بینش منحصر به فردی از آمادگی کرملین برای حمله قریب‌الوقوع به اوکراین داشتند.

آندری سولداتوف، یک روزنامه‌نگار معتبر و نویسنده‌ای که به خاطر آثارش درباره اطلاعات روسیه معروف است، از چندین منبع ناشناس نقل قول کرده است که می‌گویند ژنرال بسدا ۶۸ ساله پس از آنکه ماه گذشته به اتهام اختلاس بازداشت و در حبس خانگی قرار گرفت، به زندان لفورتوفو منتقل شد.

گرچه اتهامات وارده به ژنرال بسدا مشخص نیستند، اما سولداتوف به نقل از منابعی در سرویس اطلاعات روسیه گفت که این پرونده ابتدا توسط سرویس امنیت داخلی بررسی می‌شد اما سپس به سرویس ضداطلاعات ارتش واگذار شد.

وی افزود: آنها تنها به دنبال جاسوس‌ها هستند و تنها با این موضوع سر و کار دارند. درز احتمالی اطلاعات به آمریکا قطعا برای جامعه اطلاعاتی روسیه ناخوشایند است.

سولداتوف تصریح کرد: این نوعی سنت است؛ اگر اشتباه کردید، باید به دنبال مقصر باشید تا آن را سرزنش کنید. به همین خاطر آنها اکنون دنبال پیدا کردن جاسوس‌ها افتاده‌اند.

"سرویس پنجم" سرویس امنیتی فدرال روسیه تحت رهبری ژنرال بسدا، مسئول جمع‌آوری اطلاعات مربوط به اوکراین برای کرملین است و قرار بود یک پایگاه سیاسی در کشور برای حمایت از حمله روسیه به اوکراین ایجاد کند.

این اداره همچنین مسئول حفظ ارتباطات رسمی با سازمان سیا است که به گفته سولداتوف ممکن است به "پارانویا" در مورد کارکنان این اداره دامن زده باشد.

گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا که از حالت طبقه‌بندی خارج شده‌اند، ماه گذشته نشان دادند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به شدت از دست رهبران ارتش و روسای اطلاعاتی کشورش عصبانی و ناراضی است چرا که ارتش روسیه در رسیدن به اهدافش "ناکام" بوده است. "سرویس پنجم" در سال ۱۹۹۸ میلادی توسط شخص پوتین که در آن زمان رئیس سرویس امنیتی فدرال بود، تشکیل شد تا به عملیات گسترده جاسوسی در شوروی بپیوندد.

گمان می‌رود که ژنرال بسدا ارتباطات نزدیکی با دایره نزدیکان پوتین داشته باشد چرا که وی به‌رغم ناکامی‌های اخیر اداره‌اش، به مدت ۱۳ سال در راس این اداره باقی مانده بود.

به گفته سولداتوف، بازداشت ژنرال بسدا به طور رسمی در روسیه گزارش نشده و انتقال وی به زندان لفورتوفو با نامی جعلی صورت گرفته است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما