plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۲۲۷۸۴

انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه آغاز شد؛ چه کسی به الیزه می‌رود؟

انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه در حالی امروز یکشنبه آغاز شد که ناظران از کشیده شدن آن به دور دوم سخن به میان می‌آورند؛ رقابتی که با استناد به نتایج نظرسنجی‌ها به احتمال زیاد مانند دوره قبل میان مکرون و لوپن خواهد بود.
انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه آغاز شد؛ چه کسی به الیزه می‌رود؟
به گزارش ایصال نیوز، مردم فرانسه امروز ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین‌ماه) برای انتخاب رئیس‌جمهوری آینده خود (از ساعت 10 صبح به وقت ایران)به پای صندوق‌های رای گیری رفتند تا سرنوشت قوه مجریه را برای ۵ سال بعد رقم بزنند.

پیشتر شورای قانون اساسی فرانسه فهرست ۱۲ نامزد رسمی انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور را منتشر کرد که این افراد بر اساس قانون موفق شده‌اند ۵۰۰ حامی مالی از مقامات منتخب را جمع آوری کنند و وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند.

بر اساس این گزارش، ۶ نفر از نامزدها در انتخابات پیشین ریاست جمهوری فرانسه نامزد شده‌اند. این تعداد در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۷ یک مورد و نسبت به انتخابات قبل از آن ۲ نامزد بیشتر است اما در سال ۲۰۰۲ میلادی ۱۶ نامزد به رقابت‌های انتخاباتی فرانسه راه یافتند که یک رکورد حساب می‌شود.

احتمال دو دوره‌ای شدن انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بسیار بالا است. اگر در مرحله اول که امروز یکشنبه۱۰ آوریل برگزار می‌شود، هیچیک از نامزدها نتواند حد نصاب بیش از ۵۰ درصد کل آرا را به خود اختصاص دهد، دو نامزد دارای بیشترین آرا دو هفته بعد به مرحله دوم رای‌گیری در ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) راه خواهند یافت. در نهایت، نامزد پیروز در مرحله دوم از روز ۱۳ ماه مه دوره پنجساله ریاست جمهوری خود را آغاز خواهد کرد.

برآورد نظرسنجی‌ها از رقابت نزدیک مکرون و لوپن در روزهای اخیر با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات، قطار نظرسنجی‌ها شتاب گرفته به آن امید که نتایج انتخابات و گزینه‌ پیروز رقابت‌ها مشخص شود.

امانوئل مکرون ۴۴ ساله که اکنون ریاست جمهوری فرانسه را برعهده دارد، بسیار امیدوار است بار دیگر به این مقام انتخاب شود. او در سال ۲۰۱۷ در حالی که فقط ۳۹ سال داشت، در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به پیروزی رسید و عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهور این کشور به او داده‌شد. پیش از او، ناپلئون بناپارت در سال ۱۸۴۸، وقتی ۴۰ ساله بود در فرانسه به قدرت رسید.

با نگاهی به نتایج این نظرسنجی‌ها می‌توان به رقابت نزدیک مکرون و لوپن پی برد....
طبق یکی از نظرسنجی های جدید، مکرون نهایتا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که برای ۲۴ آوریل در نظر گرفته شده، با کسب ۵۴ درصد رای در مقابل ۴۶ درصد رای رقیبش لوپن، به پیروزی می‌رسد.

در مجموع، از اولین روز آغاز رقابت های انتخاباتی، همواره نظرسنجی‌ها مکرون را پیشتاز مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری دانسته‌اند که به احتمال قوی در دور دوم نیز پیروز میدان خواهد بود و در رقابتی نزدیک، لوپن را شکست خواهد داد؛ در صورت تحقق این سناریو، شاهد سیاست‌هایی همچون تداوم رویکرد ۵ سال گذشته، تکاپو برای رهبری اتحادیه و همسویی با آمریکا در مسائل مختلف خواهیم بود.

در زمینه داخلی نیز انتظار می‌رود مکرون به اجرای وعده‌های خود مبنی بر تکمیل اصلاحات بازنشستگی، استقلال بیشتر برای مؤسسات آموزشی و افزایش قدرت خرید مردم متمرکز شود.  

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما