plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۲۲۵۹۸

استقبال جهانی از آتش بس دوماهه در جنگ یمن

ایران از ابتکار سازمان ملل در برقراری آتش‌بس یمن استقبال کرد
سازمان ملل آغاز آتش بس در یمن از امروز شنبه دوم آوریل را به مدت دو ماه اعلام کرد و طرف های درگیر در جنگ یمن به این پیشنهاد سازمان ملل پاسخ مثبت دادند و ایران، امریکا، اروپا و جهان عرب از این اقدام صلح آمیز استقبال کردند.
استقبال جهانی از آتش بس دوماهه در جنگ یمن
به گزارش ایصال نیوز، هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن آغاز آتش بس در یمن از روز شنبه دوم آوریل (سیزده فروردین) را به مدت دو ماه اعلام کرد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن دیروز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد می خواهم اعلام کنم که طرفهای درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه که از روز شنبه ساعت ۱۹ اجرایی می شود، پاسخ مثبت دادند.

در این بیانیه آمده است: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی هوایی، زمینی و دریایی داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند. آنها همچنین برای ورود کشتی های سوخت به بنادر الحدیده و انجام پروازهای تجاری داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند.

در بیانیه نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن آمده است: طرفین همچنین موافقت کردند که تحت نظارت من برای باز کردن جاده ها در تعز و سایر استان های یمن دیدار کنند. آتش بس پس از مدت دو ماه با توافق طرفین می تواند تمدید شود.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن افزود: هدف از این آتش بس دادن فرصت به مردم یمن برای رهایی از خشونت، رنج و مهمتر از همه ایجاد امید برای پایان دادن به این درگیری است.

وی تصریح کرد: این توافق بدون حمایت های بین المللی و منطقه ای امکان پذیر نبود که من از این حمایت ها سپاسگزارم.

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از آتش‌بس در یمن استقبال و ابراز امیدواری کرد که روند سیاسی برای تحقق صلح دائمی آغاز شود.

وی گفت: این نشان می‌دهد که حتی اگر شرایط برای تحقق یک هدف محال باشد اگر اراده وجود داشته باشد صلح ممکن خواهد بود.

انصارالله یمن نیز با قبول این آتش بس، ابراز امیدواری کرد که ائتلاف سعودی به مفاد این آتش بس پایبند باشند.محمد عبدالسلام، رئیس هیئت ملی دولت صنعا از اعلام این آتش بس بشردوستانه استقبال کرد.

در  ایران، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه بامداد شنبه با انتشار پیامی ابراز امیدواری کرد آتش بس اعلام شده در یمن بتواند مقدمه ای برای رفع کامل محاصره و برقراری دایم آتش بس در راستای یافتن راه حل سیاسی برای بحران این کشور باشد.

وی با تاکید بر دیدگاه ایران در حمایت از راه حل سیاسی و انسانی در یمن، گفت: امیدواریم‌ در آستانه ماه مبارک رمضان با اولویت دادن به مسائل انسانی و با استمرار آتش بس شاهد بهبود شرایط انسانی و مبادله کامل اسرا و زندانیان بین طرفهای درگیر در این کشور باشیم.

خطیب‌زاده ابراز امیدواری کرد: این اقدام بتواند زمینه ای برای شروع ابتکار سیاسی برای حل بحران باشد.

همزمان، کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از اعلام آتش بس دو ماهه در یمن استقبال کرد و خواستار پایبندی به آتش بس شد.

عربستان و شورای همکاری خلیج فارس که نشست چهار روزه مذاکرات یمنی _یمنی در ریاض را برگزار کردند از این آتش بس استقبال کردند.

 وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن هم ساعاتی پیش از دستور دولت عبد ربه منصو ر هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن برای اتخاذ ترتیباتی در خصوص کاهش محاصره علیه یمن خبر داده بود.

اتحادیه اروپا نیز از اینن اقدام مهم و بشردوستانه سازمان ملل استقبال کرد.

انتهای پیام/*

 
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما