plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
کد مطلب : ۲۲۳۹
پس از انتخاب نیچروان بارزانی به‌عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق

مسرور بارزانی با انتخاب پارلمان کردستان عراق نخست وزیر این اقلیم شد

مسرور، فرزند مسعود بارزانی و پسر عموی نیچروان است
تغییر و تحولات در اقلیم کردستان عراق پس از کناره گیری مسعود بارزانی از ریاست اقلیم و برگزاری انتخابات مجلس، در سال گذشته و انتخاب نیچروان بارزانی پسرعموی وی و نخست وزیر سابق به ریاست اقلیم کردستان اکنون با انتخاب مسرور بارزانی به سمت نخست وزیری اقلیم کردستان کامل شد. مسرور بارزانی فرزند مسعود و پسرعموی نیچروان بارزانی، تاکنون مسئولیت سرویس های امنیتی این منطقه را برعهده داشت.
مسرور بارزانی با انتخاب پارلمان کردستان عراق نخست وزیر این اقلیم شد
به گزارش ایصال نیوز به نقل از یورونیوز، مسرور بارزانی پنجاه ساله، پسر مسعود بارزانی، رهبر تاریخی کردهای عراق از جمع ۹۷ نماینده حاضر در پارلمان ۸۷ رای موافق بعنوان نخست وزیر منتخب را کسب کرد و از روز سه شنبه یکماه فرصت دارد تا کابینه دولت خود را تشکیل دهد. گفتنی است در جریان مراسم رای گیری پارلمان چهارده تن از نمایندگان حضور نداشتند. خاندان بارزانی و حزب دموکرات کردستان که در حال حاضر توسط مسعود و نیچروان بارزانی هدایت می شود نخستین نیروی سیاسی در این منطقه خودگردان و کرد نشین از شمال عراق محسوب می شود.
اتحادیه میهنی کردستان، رقیب اصلی حزب دموکرات که جلال طالبانی، رئیس جمهوری سابق و فقید عراق پایه گذار اصلی آن بود پیشتر نشست ویژه پارلمان برای انتخاب نیچروان بارزانی به ریاست اقلیم را تحریم کرده بود. نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان با این وجود در نشست روز سه شنبه پارلمان برای انتخاب نخست وزیر حضور داشتند. مسرور بارزانی از سال ۲۰۱۲ به عنوان مسئول عالی در شورای امنیت کردستان عراق مشغول به فعالیت بوده است. این نهاد که مسئولیت نظارت بر کلیه نیروهای امنیتی منطقه اقلیم کردستان عراق را برعهده دارد در جریان سالها نبرد با گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش نقشی حیاتی در تعیین راهبردهای امنیتی در این منطقه ایفا کرده است.
 مسرور بارزانی کیست؟
مسرور بارزانی سال ۱۹۶۹ در اربیل متولد شد. او که صاحب چهار فرزند است در سن شانزده سالگی برای مقابله با نیروهای صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق به صفوف پیشمرگه ها پیوست. مسرور بخشی از دوران جوانی خود را در ایران سپری کرد و دیپلم متوسطه را در این کشور اخذ کرد.
نخست وزیر جدید اقلیم کردستان عراق علاوه بر فارسی به دو زبان انگلیسی و فرانسه تسلط دارد. او در دانشگاه واشنگتن دی سی آمریکا در رشته علوم سیاسی تحصیل و مدرک فوق لیسانس با گرایش مدیریت بحران کسب کرده است.
مسرور بارزانی سال ۱۹۹۹ در دوازدهمین کنگره حزب دموکرات کردستان به عنوان نماینده به عضویت دفتر سیاسی این حزب انتخاب شد و در سال ۲۰۰۵ بنیاد خیریه بارزانی را تاسیس کرد. وی همچنین در سال ۲۰۱۲ به عنوان مسئول ارشد شورای عالی امنیت اقلیم کردستان عراق برگزیده شد و به صورت مستقیم هدایت و رهبری «آسایش»، مهمترین سازمان امنیتی این منطقه و دیگر نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق را در دست گرفت.
انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما