plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۲۲۳۰۵

امیرعبداللهیان: اگر همه خطوط قرمزمان رعایت شود، آماده توافق نهایی هستیم

وزیر خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای انگلیسی با بیان این‌که اگر همه خطوط قرمزمان رعایت شود آماده توافق نهایی هستیم، گفت: آنچه می‌تواند رسیدن به توافق خوب و پایدار را قطعی کند، رفتار واقع بینانه آمریکا و عدم طرح مطالبات جدید و نادرست است.
امیرعبداللهیان: اگر همه خطوط قرمزمان رعایت شود، آماده توافق نهایی هستیم
به گزارش ایصال نیوز، وزیر خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای انگلیسی با بیان این‌که اگر همه خطوط قرمزمان رعایت شود آماده توافق نهایی هستیم، گفت: آنچه می‌تواند رسیدن به توافق خوب و پایدار را قطعی کند، رفتار واقع بینانه آمریکا و عدم طرح مطالبات جدید و نادرست است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس، شامگاه چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه در تماسی تلفنی، درباره مسائل مربوط به روابط دوجانبه و تحولات بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه انگلیس در این تماس، از تحولات جدید در روابط دوجانبه ایران و انگلیس ابراز خرسندی کرد و خواستار گسترش روابط دو کشور شد.

امیرعبداللهیان نیز ضمن استقبال از بازپرداخت بدهی بیش از چهار دهه‌ای انگلیس به عنوان حق ملت بزرگ ایران، ابراز امیدواری کرد با اقدامات اعتمادساز زمینه توسعه روابط فراهم شود.

گفتنی است، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس نیز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور بدهی خود در رابطه با تجهیزات نظامی را به ایران پرداخت کرده و همچنین آزادی «نازنین زاغری» را مورد تایید قرار داد و اعلام کرد: «به موازات آن (آزادی دو جاسوس زندانی در ایران)، همانطور که گفته بودیم، بدهی IMS (خدمات نظامی بین‌المللی) را نیز تسویه کرده‌ایم». وزیر امور خارجه انگلیس طی سخنانی در مجلس عوام این کشور تصریح کرد که پول پرداخت‌شده به ایران بدهی قانونی انگلیس بوده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره خبر پرداخت بدهی انگلیس به ایران گفت: مایلم در وهله اول اعلام کنم که در پی بیش از ۴۰ سال تعلل، دولت بریتانیا، پس از مذاکرات طولانی، اخیرا بدهی خود به جمهوری اسلامی ایران را که حق مردم شریف ایران بوده را پرداخت کرد.

متاسفانه دولت بریتانیا در تمام این مدت بازپرداخت بدهی خود را به مسائل سیاسی منوط می‌کرد. مبلغ پرداخت شده که حدود ۳۹۰ میلیون پوند است، شامل اصل و فرع بدهی تا روز آخر است و تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه ذره‌ای از موضع خود مبنی بر بازپس گیری حق مردم کشورمان، عدول نکرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز امروز در جمع خبرنگاران در این باره اظهار داشت: ما بیش از ۳۹۰ میلیون پوند از قبل از پیروزی انقلاب در خصوص برخی خریدهای دفاعی از انگلیس مطالبه داشتیم.در چهار ماه گذشته تماس‌های خیلی فشرده‌ای بین من و وزیر خارجه انگلیس انجام شد. هدف ما این بود که این مطالبات را زنده کنیم و این مبلغ به بانک مرکزی ما وارد شود. به صراحت اعلام می‌کنم هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند و جرایم آنها ثابت شد و قوه قضاییه باید درباره وضعیت آنها تصمیم می‌گرفت، وجود ندارد.چند روز پیش این مبلغ را دریافت کردیم. اما به طور همزمان پیگیری‌های قضایی و روند قضایی برای درخواست آزادی این دو فرد مورد نظر ادامه داشت. شاید از نظر زمانی روزهای آزادی و واریز پول نزدیک به هم بود، ولی ارتباطی بین این دو مسئله وجود ندارد و آزادی این دو فرد با نگاه انسانی در ایران محقق شد و اخباری مبنی بر گرفتن پول و آزادی این افراد منتشر می‌شود، نادرست و غیردقیق است.

* به نقطه نهایی توافق بیش از هر زمان نزدیک شده‌ایم

آخرین وضعیت مذاکرات وین از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی دو وزیر خارجه ایران و انگلیس بود و امیرعبداللهیان و تراس درباره حصول توافق نهایی ابراز امیدواری کردند.
امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو اعلام کرد: به نقطه نهایی توافق بیش از هر زمان نزدیک شده‌ایم، ولی آنچه می‌تواند رسیدن به توافق خوب و پایدار را قطعی کند، رفتار واقع بینانه آمریکا و عدم طرح مطالبات جدید و نادرست است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران افزود: اگر همه خطوط قرمزمان رعایت شود، آماده توافق نهایی هستیم.

وزیر خارجه کشورمان امروز همچنین در جمع خبرنگاران درباره این‌که آیا به توافق نهایی نزدیک‌تر شده‌ایم؟ افزود: ما چهار موضوع را به عنوان خط قرمز در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از این چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده و به نقطه توافق رسیدیم، ولی دو موضوع همچنان باقی مانده از جمله موضوع تضمین اقتصادی. امروز با همکارم آقای دکتر باقری گفت‌وگو داشتم از طریق Non-Paper و انریکه مورا به تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی ادامه می‌دهیم و هر زمان به نقطه توافق در این دو موضوع و خط قرمز باقیمانده نزدیک شویم، تیم ما و دکتر باقری در وین حضور خواهند یافت.

وزیر خارجه تصریح کرد: اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو‌ موضوع باقیمانده داشته باشد. آماده هستیم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم. اما اکنون این موضوع در دست طرف آمریکایی است و اینکه آیا ابراز وجود حسن نیت در طرف آمریکایی و نزد آقای جو بایدن موضوعی واقعی و حقیقی است و محقق خواهد شد یا نه بستگی به این دارد که در رفت و برگشت پیام‌های ما چه اتفاقی در روزهای آینده رخ خواهد داد. اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقیمانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما