plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۲۲۱۶۵
نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد

برداشت‌های غیرمجاز در بالادست سبب کاهش آب ورودی به سد زاینده‌رود شده است

فعالیت تعداد زیادی حوضچه پرورش ماهی، بند و سد کوچک در بالادست زاینده رود
نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی با تأیید برداشت‌های غیرمجاز از آب زاینده رود گفت: وجود بندها و سدهای متعدد و بطور کلی سازه های آبخیزداری و کشاورزی در بالادست سبب افت ورودی به سد زاینده‌رود شده است.
برداشت‌های غیرمجاز در بالادست سبب کاهش آب ورودی به سد زاینده‌رود شده است
به گزارش ایصال نیوز، مهدی طُغیانی دیروز چهارشنبه در نشستی با عنوان "چالش‌ها و فرصت‌های منابع طبیعی و محیط زیست ایران" به میزبانی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: با وجود یک هزار میلی‌متر بارش در سرشاخه‌های زاینده رود تنها ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد شده است که نشان می‌دهد بخش اعظمی از آب در مناطق بالادست نگه داشته و از ورود آن به رودخانه و سد ممانعت می‌شود.

وی اضافه کرد: تعداد زیادی حوضچه پرورش ماهی، بند و سد کوچک در بالادست رودخانه و سد وجود دارد و همین امر خشکی رودخانه زاینده رود را رقم زده از سوی دیگر برداشت‌های غیرمجاز در این منطقه زیاد است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در موضوع حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی با وجود اینکه قوانین خوبی داریم اما بسیاری نیازمند اصلاح است برای مثال در بهره برداری از معادن خلاهای متعددی وجود دارد.

طغیانی تاکید کرد: جامعه علمی و دانشگاهی برای اصلاح قوانین باید بیشتر کمک کند تا از حیث نظری قوانین متناسب و حافظ محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشیم. وی اضافه کرد: بهره برداری از منابع طبیعی از جمله معادن باید در کنار حفاظت از این موهبت‌های الهی باشد تا تخریب محیط زیست به کمترین میزان خود برسد.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

رودخانه زاینده رود که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط‌زیست، تأمین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به دلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌دست در فصول گرم به‌ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

نشست یک روزه چالش ها و فرصت های منابع طبیعی و محیط زیست ایران به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری با حضور مسوولان سازمان جنگل ها و مراتع و استادان و پژوهشگران به میزبانی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

۱۵ تا ۲۲ اسفند به‌ "هفته منابع طبیعی و درختکاری" نامیده می‌شود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما