plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
کد مطلب : ۲۱۹۶۵
با اشاره به تشدید تنش ها میان شرق و غرب

قنادباشی: شرایط دنیا برای امتیازگیری ایران در مذاکرات وین آماده است

ایران نمی‌خواهد در مناقشه اوکراین دخالت کند
یک تحلیلگر نام آشنای مسائل بین الملل با اشاره به جنگ اوکراین تأکید کرد: هر وقت که قدرت‌های بزرگ وارد یک مخاصمه شده‌اند امکان بهره‌برداری برای سایر کشورها فراهم شده است. اگر به دوران جنگ سرد و دوقطبی شرق و غرب برگردیم خواهیم دید که اگر کشورها هوشمندانه عمل می‌کردند، امکان بهره‌برداری از شرایط وجود داشت. الان نیز همین طور است.
قنادباشی: شرایط دنیا برای امتیازگیری ایران در مذاکرات وین آماده است
همزمان با شروع و پیشروی جنگ در روسیه، تحلیل‌های مختلفی درباره اثرگذاری آن بر مسائل ایران به خصوص روند مذاکرات هسته‌ای در وین ارائه می‌شود. برخی از تحلیل‌گران کاملا امیدوار شده‌اند که این شرایط به نفع ما باشد و برخی دیگر معتقدند که مذاکرات هسته‌ای همانطور که پیش‌تر از تحولات بین‌المللی تاثیر نپذیرفته از جنگ اوکراین نیز متاثر نخواهد شد.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌گویی به تشریح چگونگی اثرگذاری جنگ اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+4 در وین پرداخت و گفت: «مسلما جنگ در اوکراین می‌تواند بر مسائل ایران از جمله مذاکرات هسته‌ای اثرگذار باشد اما این اثرگذاری می‌تواند در دامنه‌های مختلف رخ دهد و کم یا زیاد باشد. برخی تحلیلگران در این‌باره افراط کرده و گفتند که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، با اولین شلیک غربی‌ها دستپاچه خواهند شد و در جریان مذاکرات وین هم از مواضع خصمانه خود علیه ایران عقب‌نشینی می‌کنند. برخی دیگر هم گفتند که این موضوع هیچ اثر بر مذاکرات برجام ندارد و گفتند که این مذاکرات از گذشته آغاز شده و هیچ یک از تحولات بین‌المللی تا کنون بر آن تاثیر نداشته است. به نظر من اما این دو نگاه هیچ کدام درست نیست.»

وی افزود: «به نظر من این موضوع حتما اثرگذار است اما باید دید که در عمل واقعا چه اتفاقاتی می‌افتد. دقت داشته باشید که در مذاکرات برجام دو کشور روسیه و چین و سه کشور اروپایی در مقابل ما قرار دارند. این سه کشور به اضافه آمریکا علاقه‌مندند که تحریم‌ها علیه ایران ادامه داشته باشد. اتفاقی که می‌افتد این است که در جنگ اوکراین یک نوع یارگیری انجام می‌شود و دو طرف مایل هستند که تعدادی از کشورهای با آنها همراهی کنند. در چنین شرایطی طرفین حاضر به امتیازدهی هستند. هر وقت که قدرت‌های بزرگ وارد یک مخاصمه شده‌اند امکان بهره‌برداری برای سایر کشورها فراهم شده است. اگر به دوران جنگ سرد و دوقطبی شرق و غرب برگردیم خواهیم دید که اگر کشورها هوشمندانه عمل می‌کردند، امکان بهره‌برداری از شرایط وجود داشت. الان نیز همین طور است».

قنادباشی همچنین گفت: «مساله این است که ما نمی‌خواهیم در این درگیری مداخله کرده و یار هیچ یک از طرفین باشیم. سیاست رسمی ما این است. آنچه ما میخواهیم صرفا احقاق حق خودمان و لغو تحریم‌ههای ظالمانه علیه کشورمان است».

وی با بیان اینکه مذاکرات وین از گذشته آغاز شده، گفت: «آنچه ما در قالب عقب‌نشینی می‌بینیم ناشی از واقعیات داخل ایران و بیرون آن است. یعنی نود درصد عقب نشنی طرف غربی ناشی از ضعف‌ها و اشتباهات خودشان است. مثلا خودشان اعتراف کردند که فشار حداکثری یک سیاست اشتباه بوده است. ضمن این قدرت متوازن ما و روابطی که با همه کشورها برقرار کرده‌ایم، اثر گذار بوده است. مثلا همین عضویت ما در شانگهای، روابط با چین، روسیه و ... نشانه دهند یک سیاست متوازن است که به ما قدرت می‌دهد تا بر مذاکرات برجام اثرگذار باشیم».

انتهای پیام/*
۸
مرجع : فردا - نامه نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما