plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۲۱۶۷۹

مقام آمریکایی: پیشرفت واقعی در مذاکرات وین حاصل شده است

روسیه: آمریکا باید گام نخست را برای توافق نهایی بردارد
یک مقام آمریکایی همزمان با مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش، اعلام کرد "پیشرفت واقعی" در مذاکرات حاصل شده است. همزمان نماینده روسیه در مذاکرات وین تصریح کرد که آمریکا باید گام نخست را برای دست یابی به توافق نهایی بردارد.
مقام آمریکایی: پیشرفت واقعی در مذاکرات وین حاصل شده است
به گزارش ایصال نیوز، یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین روز پنجشنبه به وقت محلی اظهار داشت که "پیشرفت واقعی" ایجاد شده است، اما دستیابی به توافق هنوز قطعی نیست.

خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد به بخشی از توافق بین ایران و ۱+۴ در وین دست یافته و این در حالی است که به گفته علی باقری؛ مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، این مذاکرات به روزهای تصمیم‌گیری طرف‌ها مذاکراتی رسیده است.

البته این اولین بار نیست که رویترز به نقل از منابعی غیر مشخص اقدام به انتشار اخباری پیرامون مذاکرات کرده است اما به نظر می‌رسد در این برهه خاص و حساس از مذاکرات وین، این آخرین فکت شیت غیر معتبر از محتوای توافقات نیز نباشد.

منابع رسانه‌ای نزدیک به مذاکرات معتقدند، "بازی فکت شیت‌ها" در موعد تصمیم‌گیری سیاسی طرف‌های مذاکره کننده، با انتشار خبر غیرقابل استناد رویترز آغاز شده و برای تاثیرگذاری بر تصمیم تیم‌های مختلف، در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

*اولیانوف: آمریکا باید گام نخست را برای توافق نهایی بردارد

از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف پنجشنبه شب به خبرنگاران گفت: من در یکی از توئیت‌هایم به این مساله اشاره کردم که مذاکرات وین در مراحل آخر است.

اولیانوف با اشاره به توئیت علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایرانی افزود که از دیدگاه او کاملا حمایت می‌کند.

دیروز رئیس هیات مذاکره کننده ایرانی آقای باقری کنی در توئیترش نوشت که زمان تصمیم‌گیری نهایی رسیده است.

دیپلمات ارشد روسیه در پاسخ به این سوال که در این مرحله چه کسی باید تصمیم‌گیری کند عنوان کرد که این مذاکرات یک روند چندجانبه است و تمام طرف‌ها درگیر هستند.

او همچنین فرازهایی از گزارش مخدوش و ادعایی رویترز را درباره مفاد پیش‌نویس توافق رد کرد و گفت که تبادل زندانیان ارتباطی به توافق هسته‌ای ندارد و در توافق احتمالی گنجانده نخواهد شد.

رویترز ادعا کرده که در پیش‌نویس متن توافق، به آزادی زندانیان غربی که پیشتر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به عنوان پیش شرط توافق مطرح کرده بود اشاره شده است.

اولیانوف درباره ادعای رویترز مبنی بر اینکه ایران باید گام نخست را در مسائل هسته‌ای بردارد اینگونه پاسخ داد که آمریکا ابتدا از توافق خارج شد و اینک باید گام نخست را بردارد.

وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: هنوز برای نهایی کردن متن نهایی به زمان بیشتری نیاز است.

خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز دیروز پنجشنبه گزارش ادعایی رویترز را مخدوش و تحریف شده خواند و آنرا رد کرد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از ششم دی‌ماه آغاز شده و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد.

هیأت ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل‌ها پیشنهادات و خواسته‌های روشن خود در موضوعات باقی‌مانده را روی میز قرار داده است و اکنون توپ کاملا در زمین طرف‌های غربی است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما