plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
کد مطلب : ۲۱۶۴۹
در آیین تکریم و معارفه دادستان زنجان

دادستان کل کشور: حمایت از تولید اولویت قوه قضاییه است

دادستان همیشه باید در صحنه حاضر باشد
دادستان کل کشور گفت: حمایت از تولید و اقتصاد اولویت‌ همه دستگاه‌های اجرایی و قوه قضاییه است و در این خصوص بانک‌ها نیز باید به وظایف شرعی و قانونی عمل و در راستای رسالت ذاتی خود، حرکت کنند.
دادستان کل کشور: حمایت از تولید اولویت قوه قضاییه است
به گزارش ایصال نیوز، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زنجان که به صورت ارتباط تصویری برگزار شد، افزود: شرایط اقتصادی جامعه حکم می‌کند که دستگاه قضایی همچنان در راستای حمایت از تولید و رفع موانع آن، حضور فعال در صحنه داشته باشد.

وی روحیه فساد ستیزی را از ویژگی‌های خوب و برجسته رییس قوه قضاییه عنوان کرد و با اشاره به آزاد سازی سواحل کشور و حریم رودخانه ها یادآورشد: این اقدام، کار مبارکی است و اگرچه هم دستگاه قضایی و هم دولت، کار خوب و مهمی انجام داده اند، ولی معیشت و اقتصاد مردم، همچنان باید اولویت اول کارها قرار گیرد.

حجت الاسلام منتظری اظهار داشت: دستگاههای اجرایی در پیگیری حقوق عامه باید نهایت همکاری با دادستان‌ها داشته باشند و داستان در نقش مدعی العموم باید همیشه در صحنه باشد. 

وی با گسترده خواندن وظایف دادستان در نقش مدعی العموم، بر پیگیری حقوق عامه که مصادیق زیادی دارد، تاکید کرد وگفت: دادستان همیشه باید در صحنه حاضر باشد و از دستگاههای اجرای نیز درخواست داریم در پیگیری حقوق عامه، همکاری و همراهی بیشتری با دستگاه قضایی داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، با اشاره به پرسشی از حضرت  علی (ع) مبنی بر اینکه  عدالت بهتر است یا سخاوت، گفت: حضرت در تعریف عدالت و سخاوت فرمودند که عدالت آن است که هر چیزی در جای خود قرار گیرد و سخاوت هم  بیش از استحقاق و ظرفیت است.

حجت الاسلام علی خاتمی افزود: حضرت علی(ع) چنین نتیجه‌گیری کردند که شما با سخاوت، تعداد محدودی را می توانید راضی  نگه دارید، ولی با عدالت، همه را می شود، راضی نگه داشت.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه امروز از همه ابعاد مختلف، شرایط حساسی در کشور داریم ، تصریح کرد: شاید هیچ‌وقت سه قوه مانند امروز، با هم هماهنگ نبودند و انتظار این است که استفاده بهینه از این شرایط و فرصت پیش آمده صورت گیرد.

حجت الاسلام خاتمی افزود: آن چیزی که انسان را زنده نگه می دارد امید است و باید یادمان باشد به فرمایشات جامع رییس قوه قضاییه در حوزه زندان و زندانیان و مسائل مرتبط با خانواده زندانیان که مورد تاکید ایشان است جامه عمل بپوشانیم.

امام جمعه زنجان با اشاره به جایگاه بالای امر قضا و قضاوت در جامعه خاطرنشان کرد: در امر قضاوت به لحاظ نوع و حساسیت کار و اینکه هر ۲ طرف پرونده خود را ذی حق می دانند طبیعی است ۵۰ درصد مراجعین ناراضی می شوند و حتی اگر حضرت علی (ع ) که عادلترین قاضی است میان افراد قضاوت کند باز هم تعدادی ناراضی هستند. 

وی کار داوری و میانجیگری در قوه قضاییه را اقدامی خوب و اثر گذار در سازش پرونده ها برشمرد و اظهار داشت: رفع اختلاف و فصل خصومت بسیار ارزشمند است و استفاده از ریش سفیدان در این امر بسیار گره گشاست. 

 زمان رسیدگی به پرونده ها در دادگستری زنجان ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است

رییس کل دادگستری استان زنجان نیز در این مراسم گفت: در بیش از ۲ سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه حقوق عمومی، نظارت بر ضابطان قضایی، حفظ حقوق بیت المال، مبارزه با فساد در زنجان اتفاق افتاده است.

حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی اظهار داشت: در این مدت با مساعدت دادستان کل کشور در حوزه نیروی انسانی، شاهد افزایش کادر قضایی  بودیم و زمانیکه حجت الاسلام کرمی( دادستان قبلی زنجان) مسئولیت را برعهده گرفتند فقط شعب تحقیق حدود ۹ هزار پرونده داشت که اکنون به سه هزار و ۵۳۰پرونده رسیده است که  کاهش ۶۰ درصدی دارد و این اقدام بی نظیری است.

وی ادامه داد: در بحث زمان رسیدگی به پرونده ها به رغم کثرت و تراکم کار، میانگین زمان رسیدگی از ۷۲ روز به ۵۸ روز در دادسرا تقلیل پیدا کرده است یعنی زمان رسیدگی ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس شورای قضایی استان زنجان گفت: مهمترین بخش که مورد تاکید دادستان کل کشور بود موضوع اتقان آرا و دقت در رسیدگی ها بود که در دادسراها مورد توجه ویژه قرار گرفته بود و امروز نقض قرارهای دادسرایی ۱۴ درصد است که نسبت به گذشته چهار درصد کاهش پیدا کرده که آمار بسیار خوبی است.

وی تاکید کرد: در حوزه مبارزه با فساد موضوع پرونده شهرداری زنجان از دیگر اقدامات خوب و ماندگار دادستان زنجان بود، البته خود پرونده و عمل خوب نبود، اما مقابله با آن بسیار خوب بود و در تعاونی ها و در برخی از دستگاههای خدمات رسان انحرافاتی صورت گرفته بود که با تدابیر دادستان زنجان اقدامات خوبی رفع شد.

حجت الاسلام صادقی نیارکی افزود: در حقوق عمومی اقدامات خوبی صورت گرفت که سرآمد آنها تعیین و تکلیف پسماند روی بود. حمایت از تولید نیز از دیگر اقدامات دادستان زنجان بود طوری که بیش از ۲۱ واحد صنعتی تعطیل شده با حمایت دستگاه قضایی استان به چرخه تولید برگشت.

در پایان این مراسم بهروز عباسی به عنوان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان معرفی و از خدمات حجت الاسلام محسن کرمی دادستان قبلی قدردانی شد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما