plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
کد مطلب : ۲۱۶۲۳
رییس گروه سامانه‌ها و اطلاعات مکانی هشدار داد

بیش از ۱۰ هزار کیلومترمربع از وسعت استان اصفهان به طور خطرناک درگیر فرونشست شده است

گسترش فرونشست در نقاط پرتراکم به دلیل تخلیۀ آبخوان ها
رییس گروه سامانه‌ها و اطلاعات مکانی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: گسترش فرونشست در مناطق مسکونی با تراکم جمعیتی زیاد، سبب تمایز این پدیده مخرب در اصفهان با سایر نقاط کشور شده است. - بر اساس آمار و اطلاعات موجود، هم‌اینک حدود ۱۰ هزار کیلومترمربع از وسعت استان به‌صورت خطرناک و بسیار جدی درگیر فرونشست شده است.
بیش از ۱۰ هزار کیلومترمربع از وسعت استان اصفهان به طور خطرناک درگیر فرونشست شده است
به گزارش ایصال نیوز، ایمان بهارلو در گفت‌گویی، برداشت بی‌رویه از منابع آب و خالی شدن سفره‌های زیرزمینی را مهم‌ترین دلیل تشدید فرونشست در اصفهان عنوان کرد و هشدار داد: در صورت ادامه این روند رخداد پدیده‌هایی مانند از بین رفتن آثار باستانی و فرهنگی، خالی شدن مناطق شهری از سکنه، آسیب به شبکه حمل‌ونقل، جاده‌ها و خطوط راه‌آهن، راه‌ها و نابودی خطوط انتقال برق، نفت و مخابرات نزدیک خواهد بود.

وی افزود: در مناطق ۷، ۸، ۱۱،۱۴ و ۱۵ کلان‌شهر اصفهان به‌طور متوسط از ۴ تا ۱۷ سانتی‌متر بیشترین فرونشست اتفاق افتاده است به گونه ای که از ۱۸ هزار و ۱۷۴ بلوک شهری، تعداد ۶ هزار و ۳۰۲ بلوک (معادل۴۴ درصد جمعیت منطقه ) در محدوده فرونشست بیش از ۵۰ میلی‌متر قرار دارد.

رییس گروه سامانه‌ها و اطلاعات مکانی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، افزود: فرونشست در حالی در این مناطق اتفاق افتاده که بیشترین جمعیت شهری در منطقه هشت اصفهان و بیشترین ارتفاعات در منطقه هفت قرارگرفته و در منطقه ۱۴که کم‌برخوردارترین و مهاجرپذیرین منطقه است، منازل از استحکام چندانی برخوردار نیستند.

به گفته وی، در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان فرونشست خارج از محدوده قانونی و حریم شهر اتفاق افتاده است.

رییس گروه سامانه‌ها و اطلاعات مکانی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان افزود: بر اساس داده‌های ایستگاه‌های سنجش فرونشست شهرداری اصفهان، ایستگاه منطقه ۱۲ بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ حدود ۱۶۶ میلی‌متر، ایستگاه منطقه ۱۴ بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ حدود ۱۶۸ میلی‌متر و ایستگاه سالن اجلاس ۲ میلی‌متر فرونشست داشته‌اند و در ایستگاه منطقه ۱۳ به‌طور تقریبی فرونشست رخ نداده است.

بهارلو افزود: در شهر اصفهان در محدوده ۲ تا سه سانتی‌متر فرونشست ۷۲۰ هزار نفر جمعیت، در محدود پنج‌تا هفت سانتی‌متر حدود ۳۷۲ نفر و در محدوده هفت‌تا ۹ سانتی‌متر حدود ۳۸۹ هزار نفر سکونت دارند.

به گفته وی، نقشه پراکندگی چاه‌های فضای سبز فضای شهری، پارک‌ها، مراکز خدماتی درمانی، آتش‌نشانی و جایگاه‌های سوخت در طبقات فرونشست شهر اصفهان تهیه‌شده است و بر اساس این نقشه تأسیسات حیاتی شهر اصفهان در محدوده مناطقی با پنج سانتی‌متر فرونشست به بالا قرار دارند.

وی تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها، کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی، بهینه‌سازی آبیاری فضای شهری، هدایت بارش و سیلاب‌ها جهت نفوذ به آبخوان، مقاوم‌سازی ساختمان‌های شهری با ضوابط فرونشست، تهیه پیوست مطالعات فرونشست در پروژه‌های شهری و اصلاح و بازنگری اسناد بالادستی ازجمله طرح تفصیلی را ازجمله راهکارهای مدیریت پدیده فرونشست زمین در اصفهان برشمرد.

رییس گروه سامانه‌ها و اطلاعات مکانی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، افزود: این شهرداری برنامه‌هایی نظیر اجرای مرحله یک بررسی و مدل‌سازی فرونشست شهر ، ارزیابی و ترازیابی مجدد نقاط حساس و حمایت مالی و بودجه باهدف بررسی فرونشست را برای مدیریت این مساله در نظر گرفته است.

به گفته وی،شناسایی عوامل تأثیرگذار در فرونشست، تهیه سنگ‌بستر، توسعه نظارت بر چاه‌های آب و شناسایی رفتار سطح زمین در برابر نرخ فرونشست از پروژه‌های در دست شهرداری اصفهان برای کنترل پدیده فرونشست است.

فرونشست زمین وقتی رخ می‌دهد که آبخوان‌ها یا سفره‌های آب زیرزمینی به‌شدت افت می‌کنند و با از دست رفتن مقاومت لایه‌های بالایی زمین، شکاف‌های عمیق و یا در موارد شدیدتر، چاله‌هایی با عمق بیش از ۶۰ متر و قطری بیش از همین میزان را در زمین ایجاد می‌کنند.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود، در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت استان اصفهان بالغ‌بر ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومترمربع درگیر فرونشست زمین بود اما آخرین مطالعات نشان می‌دهد هم‌اینک حدود ۱۰ هزار کیلومترمربع از وسعت استان به‌صورت خطرناک و بسیار جدی درگیر فرونشست شده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما