plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
کد مطلب : ۲۰۸۵۸

نیویورک تایمز: ایران و آمریکا محتاطانه به سمت توافق حرکت می‌کنند

روزنامه "نیویورک تایمز" در مقاله‌ای نوشت مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده است اما ایران و آمریکا هیچکدام نمی‌خواهند با بروز علاقه بیش از حد جهت دستیابی به توافق، خود را ضعیف نشان دهند و محتاطانه به سمت توافق حرکت می‌کنند.
نیویورک تایمز: ایران و آمریکا محتاطانه به سمت توافق حرکت می‌کنند
به گزارش ایصال نیوز، این روزنامه آمریکایی افزود: مقامات آمریکایی و ایرانی در هفته گذشته اظهارات مهمی علیه یکدیگر مطرح کرده‌اند.  

ایران در هفته جاری ۵۹ مقام آمریکایی را به دلیل تروریسم و نقش آن‌ها در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی تحریم کرد و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز به ایران در مورد هرگونه حمله به آمریکایی‌ها هشدار داد.  

در همین حال علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در هفته جاری اعلام کرد که اختلافات برجسته در توافق درحال کاهش است و مذاکرات رو به جلو می‌باشد.  

نیویورک تایمز ادامه داد: هم آمریکا و هم ایران می‌خواهند مذاکرات را به صورت موفق به اتمام برسانند اما نمی‌خواهند به گونه‌ای به نظر برسند که امتیازات زیادی ارائه داده‌اند.  
دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به موفقیت در سیاست خارجی به ویژه پس از خروج فاجعه بار از افغانستان نیاز دارد و گفته است راه حل دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای ایران را بر رویارویی نظامی ترجیح می‌دهد. ایران نیز که از سیاست فشار حداکثری دوره دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا سربلند بیرون آمده، مایل است از درگیری اجتناب کرده، تحریم‌ها را لغو کند و به احیای اقتصاد خود بپردازد.
 
دو مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به پیشرفت اندک در مذاکرات وین اشاره کرده و اعلام کردند مذاکرات کمی از نقطه پیشین خود در ماه ژوئن جلوتر رفته‌اند.  

با این حال این دو مقام آمریکایی تاکید کردند که هنوز مسائل اصلی باقی مانده است.  
نیویورک تایمز در مورد این مسائل اصلی توضیح داد: مسائل مهمی مانند اینکه تحریم‌ها چه زمانی و چگونه لغو می‌شوند و در مقابل ایران چه اقدامات خاصی باید انجام بدهد و از سوی دیگر جدول زمانی و ترتیب این اقدامات چگونه است، همچنان میان مذاکره کنندگان باقی است.  

روز گذشته ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با تداوم مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ اظهار داشت که امیدواریم در مذاکرات وین شاهد پیشرفت بیشتری باشیم.  

ند پرایس عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن افزود: در هفته‌های اخیر ما شاهد پیشرفت کمی بوده‌ایم. پیشرفت کم بهتر از نبود پیشرفت است اما پیشرفت کم به خوبی پیشرفت قابل توجه نیست. پیشرفت کم همچنین برای دستیابی به آنچه که ما صادقانه و مصمم به دنبال آن بوده‌ایم یعنی بازگشت مشترک به پایبندی متقابل کافی نیست.  

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با شبکه الجزیره گفته است: ما هنوز در مذاکرات وین شاهد ابتکارات جدید از سوی طرف‌های غربی نیستیم به نحوی که به نظر نمی‌رسد آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند لذا در این موضوع احساس می‌کنیم هنوز غربی‌ها تعلل می‌کنند.  

دور هشتم مذاکرات وین از ششم آذر میان ایران و گروه ۱+۴ برای لغو تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران و بازگشت واشنگتن به برجام آغاز شده و اکنون به مراحل حساسی رسیده است.  

گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده است. اما شنیده می‌شود که با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته در گفت‌وگوها، همچنان طرح برخی خواسته‌های زیاده‌خواهانه و حتی بعضا تلاش برای بازگرداندن متن به عقب ادامه دارد و همین مساله یکی از عوامل کندی گفت‌وگوها بوده است.  

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است در صورت حصول توافق در وین ابتدا طرف نقض کننده توافق‌های سال ۹۴ باید تحریم‌ها را بردارد و پس از انجام راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام صورت خواهد گرفت.
 
ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی‌تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما