plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۱
کد مطلب : ۲۰۷۹۱
با اشاره به ذخیره اندک ۱۶۵ میلیون متر مکعبی آب سد زاینده رود

معاون استانداراصفهان: پیشنهادی برای بازگشایی زاینده‌رود مطرح نشده است

حجم زاینده رود روند کاهشی به‌خود گرفته است
معاون عمرانی استانداری اصفهان گفت: بر اساس مصوبه قبلی در خصوص بازگشایی زاینده رود، مقرر شد که پیشنهاد زمان جاری شدن آب در پی جمع‌بندی نظرات صنف کشاورزی و جهاد کشاورزی به استانداری اعلام شود که تاکنون پیشنهاد مشخصی ارائه نشده است.
معاون استانداراصفهان: پیشنهادی برای بازگشایی زاینده‌رود مطرح نشده است
به گزارش ایصال نیوز، مهران زینلیان روز سه‌شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: مقرر است در زمانی که ذخیره سد زاینده‌رود در پی بارندگی‌های صورت گرفته به حد مطلوب برسد و خط قرمز آب شرب اصفهان نیز رعایت شود، پیشنهاد بازگشایی زاینده رود به استانداری ارائه شود.

وی بیان داشت: در سومین جلسه از کمیته چهار جانبه بین استانداری، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و صنف کشاورزی، بسته راهکارهای پیشنهادی احیای رودخانه زاینده‌رود مورد بحث قرار گرفت که در این ارتباط به جمع‌بندی نرسیدیم و نیازمند برگزاری جلسات بیشتری است.

معاون عمرانی استانداری اصفهان افزود: مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی و شورای عالی زاینده رود در دست پیگیری است و شفافیت منابع و مصارف خواسته متولیان این بخش است.

زینلیان ادامه داد: میزان مصارف صنایع و کارخانه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای بررسی و گزارش آن در این جلسات داده شد ؛ همچنین شفافیت در برداشت چاه‌های غیر مجاز از دیگر مصوبات است که مقرر شد کمیته‌ای در این راستا تشکیل شود که اقدامات خوبی در راستای راست ازمایی صورت گرفته اس. تاکنون جلسه ای برای تعیین زمان بازگشایی زاینده رود برگزار نشده است.

از سوی دیگر عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان نیز گفت که ذخیره سد زاینده رود در شرایط فعلی ۱۶۵ میلیون متر مکعب است که با احتساب خط قرمز شرب تنها ۴۵ میلیون متر مکعب برای کشاورزی باقی‌ می ماند که صنف، این میزان آب را برای کشت پاییزه مطالبه می‌کند.

حسین محمدرضایی در این ارتباط که چرا تاکنون پیشنهادی برای بازگشایی زاینده رود به استانداری داده نشده است، افزود: چند روز آینده با هماهنگی جهاد کشاورزی زمان بازگشایی زاینده رود را اعلام خواهیم کرد.

وی بیان داشت: با وجود ۴۰۰میلی متر بارندگی در سرشاخه‌ها همچنان شاهد کاهش حجم آب در سد زاینده رود هستیم و این روند طبیعی نیست.

محمدرضایی بیان داشت: با گذشت ۴ماه از سال آبی به‌جای افزایش حجم سد زاینده رود و رسیدن آب به ۶۰۰ میلیون متر مکعب به‌علت عدم صرفه جویی در صنعت، برداشت‌ها و انتقال آب به استان های همجوار هم اکنون ذخیره سد ۱۶۵میلیون متر مکعب است که با رعایت خط قرمز ۱۲۰میلیون متر مکعب برای شرب تنها ۴۵ میلیون متر مکعب برای کشت می‌ماند. وی ادامه داد: با بازگشایی زاینده رود در آبان ماه موافقت نکردیم زیرا که با ۴۵ میلیون متر مکعب شاهد جاری شدن چهار تا پنج روزه آب می‌شدیم و به امید بارندگی ها در آذر و دی تاریخ بازگشایی را به عقب انداختیم که متاسفانه بخاطر عدم مدیریت آب نه تنها حجم زاینده رود افزایش نیافت بلکه روند کاهشی به‌خود گرفته است.

وی افزود: حجم سد زاینده رود در اول دوره سال آبی جاری ۲۲۶ میلیون متر مکعب بود و با وجود بارش ها حدود ۴۰۰ میلیمتری تا امروز، با احتساب آب موجود در اول دوره و بارش های سال آبی جاری میزان آب و بارش باید به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسید که در این حالت بدون نگرانی برای آب شرب امکان کشت پاییزه بود اما عدم مدیریت صرفه جویی آب در حوضه زاینده رود که باید از سوی مراجع مسوول صورت می‌گرفت، حجم آبی برای کشت باقی نمانده است.

محمدرضایی افزود: متاسفانه بعداز گذشت ۴ ماه از سال آبی هنوز جدول منابع و مصارف برای بهتر کنترل کردن و صرفه جویی در تمام بخش ها اعلام نشده است و موانع بستر زاینده رود باید برای عبور راحت تر آب برای کشاورزان حذف شود که هنوز اقدامی نشده است و باید قبل از بازگشایی آب این اتفاق بیفتد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان اصافه کرد: با کنترل برداشت‌ها، حجم سد نباید با این میزان بارندگی رو به منفی شدن باشد و با توجه به اینکه کشاورزان به عنوان بزرگترین شریک رودخانه هستند دخالت داده نمی شوند و از آن موقع که مدیریت زاینده رود از کشاورزان گرفته شد و به وزارت نیرو سپرده شده است هر روز زاینده رود بد تر از دیروز آن بوده است.

زاینده‌رود بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در دشت مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود تا در نهایت به جلگه تالاب گاوخونی می‌ریزد. این رودخانه در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی در سرشاخه ها و نیز بارگذاری زیاد در پایین دست خود همواره به شکل ادواری خشک بوده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما