plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰
کد مطلب : ۲۰۷۷۶

امیرعبداللهیان: سفر به عمان و قطر در راستای تحکیم سیاست همسایگی است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به دوحه تاکید کرد، سفر منطقه ای دو روزه من به عمان و قطر در راستای تقویت و تحکیم سیاست همسایگی دولت سیزدهم است.
امیرعبداللهیان: سفر به عمان و قطر در راستای تحکیم سیاست همسایگی است
به گزارش ایصال نیوز، امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران در دوحه پایتخت قطر، با تشریح جزئیات سفر دیروز دوشنبه خود به عمان، افزود: در این سفر درخصوص برخی موضوعات دو جانبه هم با جناب نخست وزیر و هم با همتای خودم گفت وگو کردم.

او ادامه داد: در مورد همکاری های سیاسی دوجانبه و رایزنی درخصوص برخی موضوعات مشترک گفت وگوهایی صورت گرفت.

وی اظهار داشت، در حوزه اقتصادی، موضوع از سرگیری حرکت لنج‌های دو کشور با توجه به مهار کرونا مورد توجه ما بود و طرف عمانی نیز قول داد که این مساله را پیگیری کند تا در آینده نزدیک شاهد از سرگیری حرکت لنج های دو کشور برای تبادل کالا باشیم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: درخصوص سرمایه گذاری مشترک در حوزه های مختلف از جمله سرمایه گذاری در بندر چابهار جمهوری اسلامی ایران نیز با هم گفت وگو کردیم.

وی تصریح کرد، یکی از مشکلاتی که برای اتباع دو کشور در انجام امور تجاری و فعالیت های مردمی وجود دارد از سرگیری پروازهای ایران ایر و عمان ایر بود که این موضوع با جناب نخست وزیر مطرح و توافق شد که اقدامات لازم در این باره از سر گرفته شود.

امیرعبداللهیان گفت: در مورد مسائل منطقه ای از جمله تحولات در یمن، افغانستان و مساله فلسطین هم با یکدیگر گفت وگو کردیم و در سطح بین المللی نیز با توجه به مذاکرات هسته‌ای و مذاکره برای لغو تحریم‌ها در وین، گفت وگوی مفصلی با نخست وزیر و همتای خودم داشتم.

وی افزود: همانطور که می دانید در گذشته عمانی ها برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات در قالب برجام هم در سطح چند جانبه و هم در ارتباط با برخی از طرف های غربی ایفای نقش می کردند و عمانی ها همچنان برای اینکه این مذاکرات به نتیجه خوب و پایداری برسد از نیات صادقانه برخوردارند و تلاش های دیپلماتیک خودشان را برای کمک به میز مذاکرات در دستیابی به یک توافق خوب ادامه می‌دهند.

امیرعبداللهیان در ادامه درباره اهداف سفر خود به قطر نیز گفت: من در قطر ابتدا با جناب آقای امیر و سپس با همتای خودم گفت وگو خواهم داشت و به طور طبیعی در این کشور هم برخی موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه ما است.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه فرصت هایی در قطر وجود دارد تصریح کرد، در گذشته درباره بازی های جام جهانی گفت وگوهایی انجام شده است و ما در خصوص اینکه از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی و امکاناتی که جمهوری اسلامی ایران دارد و قطر می‌تواند از آن استفاده کند، گفت وگو خواهیم کرد.

وی افزود، در این سفر در زمینه توسعه همکاری های دو جانبه به ویژه حوزه تجاری در کنار سایر تحولات منطقه‌ای و بین المللی نیز به گفت وگو خواهیم پرداخت.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دومین مقصد سفر منطقه‌ای خود، دشامگاه دوشنبه وارد دوحه پایتخت قطر شد. او قرار است در این سفر با امیر قطر و وزیر خارجه این کشور دیدار کند.

گفت وگوهای دوجانبه و تبادل نظر درخصوص مسائل مهم منطقه و بین‌الملل از مهم‌ترین محورهای دیدار امیرعبدالهیان در قطر خواهد بود.

امیرعبداللهیان که برای دیدار با مقام‌های عمانی پیش از ظهر دوشنبه وارد مسقط پایتخت عمان شده بود،شامگاه شب گذشته این کشور را به مقصد قطر ترک کرده بود.

وی که برای دیدار با مقام‌های عمانی پیش از ظهر دوشنبه وارد مسقط پایتخت عمان شده بود، پس از دیدار و گفت وگو با معاون پادشاه عمان، دو دور دیدار و گفت وگو با وزیر امور خارجه این کشور، دیدار با محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن و همچنین حضور در نشست صمیمی با ایرانیان مقیم مسقط، شامگاه دوشنبه مسقط را به مقصد قطر ترک کرد.

وزیر امور خارجه در دیدار با محمد عبدالسلام با ابراز تاسف از استمرار جنگ تحمیل شده به مردم یمن، بر لزوم برطرف شدن محاصره یمن و پایان جنگ علیه این کشور تاکید کرد.

امیر عبداللهیان راه حل مشکلات یمن را راه حل سیاسی با مشارکت یمنی ها عنوان کرد و افزود، موضوع یمن یک موضوع یمنی است و با گفت وگوهای یمنی - یمنی می توان آینده سیاسی این کشور را رقم زد.

محمدعبدالسلام نیز در این دیدار با عرض تسلیت به دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به مناسبت شهادت سفیر فقید کشورمان در یمن، حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مردم یمن را مورد قدردانی قرار داد و تحولات جاری در صحنه یمن را تشریح کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان نیز دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دوکشور به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.

همچنین وزیر امور خارجه در دیدار با فهد بن محمود آل سعید معاون سلطان عمان، بر جدیت و حسن‌نیت ایران در مذاکرات وین تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در ادامه برنامه‌های سفر خود به عمان، با حضور در جمع صمیمی ایرانیان مقیم این کشور با حاضرین در این نشست به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.

در این دیدار که جمعی از چهره های شاخص ایرانی، اساتید دانشگاه، فعالان اقتصادی، ورزشی و فرهنگی حضور داشتند، برخی از هم میهنان به ارائه نظرات و دیدگاه های خود درخصوص موضوعات مختلف پرداختند.

امیرعبداللهیان نیز ضمن قدردانی از حضور ارزشمند نخبگان ایرانی در این نشست صمیمی، وظیفه وزارت امور خارجه در جهت تسهیل امور ایرانیان خارج از کشور را مورد تاکید قرار داد و رویکرد رئیس جمهور کشورمان در حوزه ایرانیان مقیم خارج از کشور را عمل گرایانه و درجهت حل مشکلات ایرانیان توصیف کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد، تسهیل در امور مرتبط با ایرانیان مقیم خارج از کشور، برقراری و تقویت خطوط پروازی، توسعه خطوط کشتیرانی و تلاش در جهت تصویب قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور در دستور کار جدی دولت قرار دارد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما