plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
کد مطلب : ۲۰۷۰۵

خبرگزاری‌های روسیه: معترضان از میدان اصلی شهر آلماتی قزاقشتان بیرون رانده شدند

آخرین گزارش های رسیده از شهر آلماتی، پایتخت پیشین قزاقستان، حاکی است مسئولان و نیروهای امنیتی این کشور معترضان را از میدان اصلی این شهر پراکنده کرده و بیرون رانده‌اند. کشورهای غربی نسبت به خشونت علیه معترضان هشدار دادند.
خبرگزاری‌های روسیه: معترضان از میدان اصلی شهر آلماتی قزاقشتان بیرون رانده شدند
به گزارش ایصال نیوز، در پی ادامه ناآرامی‌ها در قزاقستان و پس از درخواست کمک از سوی قاسم ژُمارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، روسیه نخستین واحد نظامی را با عنوان «حفظ صلح» و به‌منظور مقابله با معترضان به این کشور بحران‌زده اعزام کرد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که پیش از این پلیس قزاقستان از کشته شدن ده‌ها معترض در جریان درگیری چهارشنبه شب و بامداد پنجشنبه در این کشور خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری‌های تاس و ریا نووستی روسیه، عصر پنجشنبه هیچ معترضی در میدان جمهوری، یکی از محل‌های اصلی درگیری، حضور نداشته است.

به گزارش همین خبرگزاری‌ها، کنترل شهرداری و اقامتگاه رئیس جمهوری در آلماتی که یک روز قبل به آتش کشیده شد، به تصرف نیروهای دولتی درآمده است.

در همین حال، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز پنجشنبه از همه طرف‌های درگیر در ناآرامی‌ها و اعتراضات قزاقستان که دستخوش شورش های مرگبار است، خواست تا از هرگونه خشونت ورزی پرهیز کنند و خواستار راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران موجود شد.

میشل باشله در بیانیه‌ای گفت: «مردم حق دارند تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار و نظرات خود را آزادانه بیان کنند. علاوه بر این، معترضان، صرف‌نظر از خشم یا نارضایتی‌شان، نباید به خشونت متوسل شوند.»

از سوی دیگر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت که اتحادیه از روند اوضاع در قزاقستان «بسیار نگران» است و گسیل کمک‌ها و نیروهای نظامی خارجی یادآور «وضعیت‌هایی است که باید از آنها اجتناب شود».

اشاره آقای بورل به اعزام نخستین واحد نظامی روسیه به قزاقستان تحت عنوان نیروی «حفظ صلح» است که به دنبال درخواست قاسم ژُمارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان، صورت گرفت.

ایالات متحده آمریکا نیز روز پنجشنبه به نیروهای روسی مستقر در قزاقستان هشدار داد تا از هرگونه اقدام در جهت نقض حقوق بشر یا تلاش برای به دست گرفتن کنترل نهاد‌های این کشور بپرهیزند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:«ایالات متحده و صراحتاً تمام جهان، هرگونه نقض احتمالی حقوق بشر را زیر نظر دارند. ما همچنین هر اقدامی را که ممکن است زمینه را برای تسلط بر نهادهای قزاقستان فراهم کند، زیر نظر داریم.»

همزمان، مختار آبلیازوف، مخالف قزاقستانی و پناهنده سیاسی در فرانسه می‌گوید یک «انقلاب» در کشورش در جریان است. وی با محکوم کردن «اشغال» قزاقستان توسط نظامیان روسیه افزود:«به معنای واقعی کلمه در سه روز، یک انقلاب رخ داده است. این یک انقلاب واقعی است.»

این بانکدار و وزیر سابق ۵۸ ساله می‌گوید: «تغییر رژیم هنوز اتفاق نیفتاده اما انقلاب در اذهان مردم روی داده است». آبلیازوف افزود: «من این [رخ دادن انقلاب در اذهان مردم] را پایان رژیم می‌دانم، سؤال این است که چقدر طول می‌کشد.»

گفتنی است مقامات قزاقستان و روسیه پیشتر از دخالت بیگانگان و خرابکاران وابسته در ناآرامی های اخیر خبر داده بودند.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما