plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۲۰۶۹۵
باز هم عطر وجودشان در ایران پیچید

میزبانی مردم قدرشناس ایران از شهدای گمنام دفاع مقدس

۲۵ استان پذیرای ۲۵۰ شهید گمنام
چند روزی است عطر وجود شهدای بی‌نام و نشان دلمان را هوایی کرده است برای دل سپردن به همه آرمان‌ها و ارزش‌هایی که آنها خالصانه برایمان به یادگار گذاشتند و اینک وظیفه ما است که با آغوش گرم تا خانه ابدی بدرقه‌شان کنیم.
میزبانی مردم قدرشناس ایران از شهدای گمنام دفاع مقدس
آنهایی که عاشقانه دل در طبق اخلاص گذاشتند و راهی سفری بی‌بازگشت شدند تا راه را گم نکنیم و امروز پس از سال‌ها بار دیگر رخی نشان داده اند تا یادمان نرود که پای حفظ سرزمین آبا و اجدادیمان چه دسته گل‌هایی پرپر شدند.

شامگاه ۱۵ دی ماه یک شب سرد زمستانی و امروز را مردم کشورمان در شهرهای مختلف در کنار حضور گرم شهدایی سپری کردند که آمده اند تا آخرین ماموریتشان را به پایان برسانند، آمده اند تا دل به دل پدران و مادرانی بدهند که سال ها از فرزندان خود بی خبر هستند و با دیدن پیکر پاک آنها اندکی از دردها و آلامشان کاسته شود.

چشم‌های بسیاری شب گذشته و امروز در کنار ریزش باران الهی، بارید، دل های زیادی از غم پهلوی شکسته حضرت زهرا (س) و فراغ جوانان پاک این سرزمین شکست و در این فضای معنوی که عده ای توفیق حضور داشتند چه عهدهای باارزشی با شهدا بسته شد، عهد وفاداری به اسلام، ولایت، دفاع از میهن، احترام به خانواده شهدا و تبعیت از هر آنچه خوبی است برای ذخیره آخرت.

شهدا آمده بودند که عده ای برسند به این عهد و وفا و اینک آرام تر از همیشه همانند سال های گمنامی، در دل خاک آرام خواهند گرفت، اما این بار در جوار دیگر دوستانشان و دوستدارانشان وچه سعادتی بالاتر از این برای کسانی که ساعاتی را در کنار تابوت این پیکرهای پاک بگذرانند.

عکس از علیرضا سلیمانی روزبهانی 
استان های تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و جنوبی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مازندارن، مرکزی و همدان سالروز شهادت حضرت زهرا (س) را در حالی سپری کردند که میزبان ۲۵۰ شهید گمنامی بودند که در عملیات ها و مناطق عملیاتی کربلای پنج و هشت(شلمچه)، تک دشمن ۶۷ (شلمچه، زبیدات و مجنون)، خیبر(مجنون)، والفجر یک و مقدماتی(فکه)، والفجر ۹ (چوار تا سلیمانیه)، کربلای ۶ (سومار)، مسلم بن عقیل (سومار)، بدر(شرق دجله) و رمضان(شرق بصره) به شهادت رسیدند.

مردم پایتخت هم از ساعات اولیه صبح امروز خود را برای استقبال پرشور از قهرمانان کشورشان آماده کردند، میعادگاه دیدار با پیکر ۱۵۰ شهید گمنام دفاع مقدس دانشگاه تهران بود، شهدایی که طی ۲ سال گذشته تفحص شده و آمده اند تا قبل از رفتن به خانه ابدی، خاطرات دوران ۸ سال دفاع مقدس و رشادت ها و دلاورمردی های مردان غیور را برایمان مرور کنند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی هم در این مراسم باشکوه و پرشور و در اجتماع گسترده و پرشور مردم مومن، انقلابی و قدرشناس تهران حضور یافت و همراه با مردم، پیکر پاک و نورانی ۱۵۰ شهید گمنام دفاع مقدس را تشییع کرد.

رییس جمهور از تقاطع خیابان فلسطین به مسیر عشق و ارادت قلبی شهروندان تهرانی به حضرت زهرا (س) و راه امام و شهدا پیوست و همگام با تشییع کنندگان با مشایعت پیکر شهیدان به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی سخنران این مراسم بود که گفت: امروز انقلابی کسی است که با پیروی از منطق شهدا و امام شهدا و اطاعت از ولایت گره از کار مردم باز کند.

وی بر این نکته هم تاکید کرد کهامروز نیز بدون شک همه ما در همه سختی ها به حضرت زهرا(س) پناه می بریم. امروز جمع شده ایم که گواهی دهیم همه تاریخ حریت و آزادگی که این شهدای عزیز ما هستند، شمع وجود این محفل و این کشورند. امروز این شهدای عزیز و این شهدایی که نماد شهدای تاریخ اسلام و تاریخ مبارزه این سرزمین عزیز ایران ما هستند، در بستر انقلاب اسلامی، لاله هایی هستند بر پیشانی عزت و افتخار ایران عزیز ما، و ما باید قدر دانسته و بدانیم شهدای عزیز ما پیام آور کربلا ایران ما هستند.

مشابه این مراسم در نقاط مختلف کشور امروز برگزار شد تا شهدای گمنام به عنوان سند افتخار کشورمان روی دستان ، خانواده، همشهری ها و دوستدارانشان تا آرامگاه ابدی تشییع شوند از جمله این آیین ها می توان به آیین معنوی در ارومیه اشاره کرد که مردم به بدرقه ۴ شهید تازه تفحص شده ۲۲ ساله، ۲۳ساله، ۲۵ ساله و ۳۵ ساله که در عملیات‌های کربلای ۸، رمضان و تک دشمن در مناطق شرق بصره و شلمچه به شهادت رسیدند، رفتند.

پیکر مطهر یک شهید گمنام در ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) نیز با حضور آحاد مختلف مردم و مسئولان از جمله محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اراک تشییع شد.

پیکر این شهید بزرگوار در صدا و سیمای استان مرکزی به خاک سپرده شد.
مردم مومن، ولایتمدار ، انقلابی و شهیدپرور بهشهر هم در آیین تشییع شهید ۲۷ ساله که در روستای « برما » از توابع دهستان عشرستاق و شهید ۴۰ ساله دربندر امیرآباد به خاک سپرده شدند، شرکت کردند و همچنین پیکرهای مطهر پنج شهید دیگر، برای خاکسپاری به نکا، جویبار و دانشکده امام محمدباقر باقر (ع) ساری منتقل شدند.

امروز برخی از مردم بیرجند پیکر پاک ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس را در مسیر خیابان‌ شهدا تا میدان ابوذر این شهر تشییع کردند و برای خاکسپاری تحویل مسوولان پایگاه شکاری سرلشکر شهید حسینی ارتش و هوا فضای سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی شدند و تشییع ۲ شهید گمنام دیگر که قرار بود امروز در نهبندان انجام شود به به دلیل شرایط جوی نامناسب به فردا موکول شد.

این چهار شهید ۱۶، ۱۷، ۱۹ و ۲۴ ساله هستند که پیکر آنها در مناطق شلمچه، شرق دجله و فکه شناسایی شده‌اند و در عملیات‌های کربلای پنج، بدر و والفجر مقدماتی نیز به شهادت رسیدند.

در خراسان رضوی نیز مراسم تشییع و تدفین پیکرهای ۱۷ شهید در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد و قرار است پیکرهای سه شهید در طبقه منفی یک میدان شهدای مشهد به خاک سپرده شود و  طی روزهای دیگر پیکرهای ۲ شهید گمنام در استانداری خراسان رضوی، یک شهید در پادگان شهید برونسی سپاه پاسداران، یک شهید در صنایع حضرت یونس (ع) وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ۲ شهید دیگر نیز در بوستان ملت مشهد به خاک سپرده خواهند شد.

همچنین پیکر شهید علی اکبرآخوندی از شهدای تازه تفحص شده دفاع مقدس نیز در زادگاهش شهرستان مه‌ولاتو پیکرهای سایر شهدا نیز طی روزهای آینده در مشهد، گناباد، نیشابور و طرقبه شاندیز تشییع و تدفین می‌شوند.

بوشهری ها هم  پیکر پاک چهار نام‌آور سال‌های دفاع مقدس تازه تفحص شده‌ را از بسیج مرکزی تا گلزار شهدای بهشت صادق شهر بوشهر بدرقه کردند.

این شهدا شامل ۲ شهید  ۱۷ و ۲۳ ساله مربوط به عملیات کربلای ۵ در شلمچه و  ۲ شهید دیگر نیز ۲۱ و ۳۲ ساله مربوط به عملیات بدر در شرق دجله هستند و قرار است ۲ شهید به روستای شیرینو در شهرستان کنگان و ۲ شهید نیز به شهر تنگ ارم دشتستان منتقل شوند.

در بروجرد نیز پیکر پاک یک شهید گمنام در میان حزن و اندوه مردم مومن و شهید پرور بروجرد از مسجد امام(ره) تا مرقد مطهر امامزاده جعفر(ع) تشییع شد و از آنجا که مردم بروجرد هر ساله تابوت نمادین حضرت زهرا (س) را در سالروز شهادت آن حضرت تشییع می کردند امروز تابوت یک شهید گمنام را تشییع کردند.

پیکر پاک این شهید که ۱۷ سال داشت و در عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه به شهادت رسیده بود بعد از استقرار در حرم مطهر امامزاده جعفر(ع) بروجرد و مراسم نوحه خوانی و سوگواری به پادگان ۲۴ بعثت نیروی زمینی سپاه منتقل شد تا در آنجا مراسم خاکسپاری انجام شد.

همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مردم ولایتمدار ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان هم با تشییع پیکر شهید گمنام ۲۱ ساله دوران دفاع مقدس که در عملیات کربلای پنج به درجه رفیع شهادت نائل شده و از منطقه عمومی شلمچه تفحص شده است به عزاداری و سوگواری پرداختند که خاکسپاری به تیپ ٣٨٨ شهید حیدر شهرکی ارتش مستقر در ایرانشهر منتقل شد.

مردم کرمانشاه نیز شانزدهمین روز زمستان را در شرایطی سپری کردند که آیین تشییع پیکر مطهر سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس از مقابل مسجد جامع این شهر برگزار شد و مردم مومن، شهید پرور و ولایتمدار کرمانشاه با در دست داشتن پرچم های مقدس جمهوری اسلامی، عکس سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و سربندهای «یا زهرا(س) و «یا حسین»» و سر دادن شعارهایی بار دیگر با آرمان های والای شهدای انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند.

پیکر مطهر این سه شهید گمنام در عملیات بدر و در شرق رودخانه دجله امسال تفحص شده‌اند و قرار است مراسم خاکسپاری یکی از این شهدا گرانقدر که حدود ۴۵ سال سن دارد بعد از ظهر امروز در میدان غدیر شروع و سپس پس از برگزاری مراسم عزاداری در شهرداری کرمانشاه تدفین می شود.

پیکر یک شهید دیگر که در زمان شهادت ۲۱ سال داشته است؛ نیز روز شنبه ۱۸ دی ماه طی مراسمی در محوطه صدا و سیما استان تدفین می شود و پیکر مطهر شهید دیگر که در زمان شهادت ۱۹ ساله بوده، روز ۱۹ دی ماه در تیپ ۲۸۱ شهید محمد نیکخواه ارتش شهرستان کرمانشاه تدفین خواهد شد.

تشییع پیکر مطهر یک شهید گمنام در شهرستان کازرون، تشییع ۸ شهید گمنام در چهارمحال و بختیاری، تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در شهر قزوین،  تشییع پیکرهای مطهر ۲ شهید گمنام و یکی از شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران در اهواز، تشییع یک شهید گمنام در کردستان و تشییع پیکر شهید ۱۷ ساله در شهر بندر کوهستک و روستاهای بخش بمانی به شهرستان میناب، تشییع ۵ شهید گمنام در سمنان و تشییع ۹ شهید در فارس، از دیگر برنامه های امروز بود.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما