plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۲۰۳۹۱

نگرانی بانک های مرکزی جهان از تاثیر اومیکرون و کاهش رشد اقتصادی

همه گیری سریع و گسترده اومیکرون سویه جدید ویروس کرونا موجب نگرانی بانک های مرکزی در جهان نسبت به تداوم و افزایش تورم بر اقتصادی جهانی شده است.
نگرانی بانک های مرکزی جهان از تاثیر اومیکرون و کاهش رشد اقتصادی
به گزارش ایصال نیوز، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال با پرداختن به این موضوع نوشت: سویه اومیکرون اکنون در جهان جولان می دهد و باعث بسته شدن مرزها، ایجاد محدودیت های جدید اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان شده که به سهم خود بر فعالیت های اقتصادی تاثیر گذار است.

وال استریت ژورنال در این گزارش نوشت: اکنون بانک های مرکزی جهان به جای کاهش سیاست های پولی برای حمایت از اقتصاد، بار دیگر ناگزیر به همان کاری هستند که در ابتدای شیوع ویروس کرونا انجام دادند و آن رفتن به سمت کاهش محرک های اقتصادی و افزایش نرخ بهره است.

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: این اقدام برگرفته از طرز تفکرات جدید در میان سیاستگذارانی است که نگران تاثیرات همه گیری سویه جدید کرونا بر اقتصاد هستند. مقامات بانک های مرکزی نگران آن هستند که افزایش سویه جدید کووید-۱۹ می تواند باعث تداوم تورم در اقتصاد کشورها باشد.

وال استریت ژورنال نوشت: طی هفته گذشته، بانک های مرکزی آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا به سمت اتخاذ سیاست های سخت اقتصادی در مواجه با نگرانی تداوم تورم روی آورده اند.

این روزنامه اقتصادی آمریکایی نوشت: درحالی که اقتصاد در حال احیا از همه گیری کووید-۱۹ بود اما اکنون سویه جدید اومیکرون قادر است بر تامین زنجیره کالاهای اساسی تاثیر گذارده و باعث ایجاد اختلال در این روند شود که منجر به تداوم تورم خواهد شد.

«پل اشورث» اقتصاد دان از «کاپیتال اکونومیست» در این خصوص به این نشریه آمریکایی گفت: آنچه که ما در مرحله اول یک همه گیری در جامعه دیدیم این بود که در ابتدا تقاضا نسبت به عرضه کاهش یافت که این امر باعث تورم زدایی شد.

وال استریت ژورنال نوشت: به گفته اقتصاد دانان، در ابتدای دو ماهه شیوع ویروس کرونا در آمریکا در سال گذشته میلادی که شمار مبتلایان به کرونا روزانه به بیش از ۳۱هزار نفر رسیده بود، باعث کاهش ۳۱.۲ درصد سالانه تولید ناخالص داخلی کشور شد، اما جالب آنکه با وجود ابتلا روزانه ۲۵۰ هزار نفر به کووید-۱۹ در سه ماه نسخت سال ۲۰۲۱ اقتصاد رشدی ۶.۳ درصدی داشت.

*تاثیرات منفی اومیکرون بر اقتصاد

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: با این وجود، اقتصاد دانان و سرمایه گذاران بر این باورند که سویه اومیکرون می تواند تاثیرات منفی بر اقتصاد داشته باشد، بخصوص در بخش سفرهای بین المللی، زیرا در روزهای اخیر بسیاری از کشورهای اروپایی اعمال محدودیت های جدید دراین زمینه وضع کردند.

ادامه کاهش رشد اقتصادی آمریکا

وال استریت ژورنال نوشت: اقتصاد دانان در موسسه تحقیقاتی «پنتئون مکرو اکونومکیس» پیش بینی رشد اقتصادی آمریکا برای سه ماه نخست را از پنج درصد به سه درصد کاهش دادند. آنها بر این باورند که حتی درصورت کاهش تاثیر سویه اومیکرون بر روند رشد اقتصادی آمریکا، فشار تورم از پایین به بالای هرم اقتصادی تاثیر گذارده است؛ کووید-۱۹ باعث شد تا مصرف کنندگان کمتر در بخش خدمات عمومی و فعالیت های که نیاز به خارج از خانه دارند، هزینه کنند.

* بیش از ۳میلیون آمریکایی حاضر به رفتن بر سرکار نشدند

وال استریت ژورنال افزود: یکی دیگر از فشارهای تورمی از پایین به بالای هرم اقتصادی به علت همه گیری کووید-۱۹ و سویه جدید آن ، نرفتن بر سرکار سه میلیون و ۲۰۰هزار آمریکایی تنها در اوایل ماه سپتامبر ۲۰۲۱ است که از ابتلا به این ویروس بیمناک بودند.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما