plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۶
کد مطلب : ۲۰۱۸۵
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

متأسفانه ۸۲ درصد صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان است

نظارت صحیحی بر مراکز معاینه فنی خودرو صورت نمی‌گیرد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: از مجموع ۵۵۰ واحد صنعتی آلاینده در سطح استان ، ۴۹۵ واحد در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد که در واقع ۸۲ درصد صنایع آلاینده را شامل می شود.
متأسفانه ۸۲ درصد صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان است
به گزارش ایصال نیوز، ایرج حشمتی روز یکشنبه در بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد : کشور ما و بخصوص اصفهان درزمینهٔ آب، آلودگی هوا، تنوع زیستی مشکل اساسی دارد.

وی افزود: متأسفانه در اصفهان ۷۰ درصد کل صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان واقع‌شده است و همین مساله موجب تخریب محیط‌زیست، برهم خوردن نظم اجتماعی و از بین رفتن حقوق نسل آینده می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان تصریح کرد: ۷۰ درصد صنایع استان در ۶ درصد مساحت استان واقع‌ شده است که بین آن‌ها ۱۰۰ واحد تولید گچ و ۵۰ واحد تولید قیر سنتی، ۳۵۰ واحد تولید آجر و ۵۰۰ واحد ریخته‌گری سنتی وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین ۷۵ درصد جمعیت استان در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان سکونت دارند؛ درحالی‌که مساحت استان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار، مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۶ هزار هکتار است و ۱۱ شهرک صنعتی و چهار ناحیه صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان مستقرند.

وی گفت: ۱۶۵ کوره تولید آجر سنتی، ۷۰ درصد واحد ریخته‌گری سنتی، ۳۱ واحد تولید گچ سنتی، ۳۶ واحد آسفالت و ایزوگام و پودر سنگ و هفت واحد سند پلاست جزو صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه برای تعطیلی صنایع باید وضعیت اشتغال هم در نظر گرفت، بیان داشت: صنایع اصفهان دچار توزیع نامتوازن است و برخی از شهرهای استان توسعه صنعتی ندارد و برخی بیشتر در شعاع اصفهان بارگذاری شده که موجب آلودگی در شهر اصفهان شده است.

وی اضافه کرد: باید بر اساس فعالیت‌ها با توجه به منابع انسانی، بودجه و امکانات پایش مدون توسعه شکل بگیرد و سپس از سوی حفاظت محیط‌زیست رسیدگی شود درحالی‌که فقط صنایع بزرگ به‌عنوان آلاینده مطرح است اما صنایع کوچک مدنظر قرار نمی‌گیرد.

حشمتی افزود: ۴۹۵ صنعت کوچک در شعاع ۵۰کیلومتری اصفهان باید یک درصد از تولید درآمد سالانه خود را بابت عوارض آلایندگی پرداخت کنند اما کارخانه‌های آجر عوارض آلایندگی خود را نمی‌دهند و شهرداری نیز این مطالبه و حقوق شهروندان را نادیده گرفته است.

وی با اشاره به منابع آلاینده در حمل‌ونقل گفت: تردد بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو و بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و نیز بخش قابل‌توجهی از ناوگان فوق فرسوده و غیراستاندارد باعث شده است که اصفهان رکورددار مصرف گازوئیل کشور و رتبه دوم مصرف مجموع چهار فرآورده نفتی باشد.

مدیرکل محیط‌ زیست استان اصفهان تصریح کرد: متأسفانه نظارت صحیحی بر مراکز معاینه فنی خودرو صورت نمی‌گیرد و خودروهایی همچون اتوبوس و مینی‌بوس‌های دودزا در خارج از شهر اصفهان برای معاینه فنی مراجعه و برگه معاینه دریافت می‌کنند. بر اساس قانون احداث و توسعه صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان ممنوع است.

جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان با هدف بررسی معضلات زیست محیطی و آلودگی هوای این خطه با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما