plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۲۰۱۲۵

باقری: ایران متن پیشنهادی خود را در وین تحویل داد

مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای تحویل داده است.
باقری: ایران متن پیشنهادی خود را در وین تحویل داد
به گزارش ایصال نیوز، علی باقری تصریح کرد: مفاد پیش نویس شامل کلیه پیشنهادات و مواضع تیم مذاکره کننده ایرانی است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: در روزهای گذشته هیات ایران نشست های متعدد دوجانبه و مشترک چندجانبه با هیات ها داشت. از روز شنبه این جلسات برگزار شد و تا دیشب تا پاسی از شب نیز ادامه پیدا کرد. امروز هم چند جلسه داریم، از جمله جلساتی که با نمایندگان روسیه و چین داشتم و روسای سه کشور اروپایی که دو نشست دیروز داشتیم و یک نشست هم امروز پنجشنبه داریم.

باقری افزود: شاخص ها و ملاک هایی که برای بیان مواضع خودمان لازم بود را در این دیدارها مطرح کردیم و آنها هم درباره دیدگاه های ما سوالاتی داشتند، تلاش شد تا به آنها پاسخ داده شود.

معاون وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: دیشب دو سند را در اختیار طرف مقابل قرار دادیم، سند اول درباره لغو تحریم ها و دیگری اقدامات هسته ای ایران. طرف مقابل باید اینها را بررسی کند و آمادگی لازم پیدا کند تا وارد مذاکرات جدی درباره این متن ها شود.

باقری با بیان اینکه این گفتگوهای وین دارای آثار متنوع بین المللی است و بازیگران دیگری خارج از این عرصه مستقیم یا غیرمستقیم تلاش می کنند در روند کار اخلال ایجاد کنند و مسیر گفتگوی سازنده را مخدوش کنند، افزود: در این باره با نمایندگان ۱+۴ موضوعاتی را طرح کردم و هشدار دادم که تلاش شود اجازه ندهند رویکرد و نگاه بازیگران خارجی بر مذاکرات تاثیر بگذارد.

وی درباره زمان پاسخ ۱+۴ به دو سند ایران گفت: امیدواریم در کوتاه ترین زمان به جمع بندی درباره این دو سند برسند. ما اعلام کردیم گفتگوها می تواند ادامه یابد، ما در وین هستیم. آنها نیاز دارند که اسناد را بررسی کنند اما اگر آماده باشند برای ادامه و استمرار در همین دور ما مانعی نداریم و امروز در تماسی که با آنها داریم، وضعیت بررسی این اسناد و جدول زمانی رسیدگی به آن مشخص می شود.

وی گفت: اینکه برسی این اسناد چقدر طول می کشد، به آنها بستگی دارد.

رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پاسخ به اینکه طرف های مقابل اعلام کردند ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش نویس قبلی آماده شده بود، اینها شامل چه مواردی است؟ اظهار کرد: آنچه پیش روی ما قرار دارد، متن پیش نویسی است که در وین ۶ آماده شده و همه طرف ها اذعان داشتند که این متن پیش نویس قابل بررسی است و در این باره ابهامی نیست. ما بر موارد اختلافی که از قبل باقی مانده تاکید داریم، در برخی موارد هم کاستی های سند پیش نویس قبلی را یادآور شدیم و برخی نکات در پیش نویس است که با اسنادی که مورد قبول طرفین است مغایرت دارد و ضروری است تا درباره آنها هم مذاکره شود.

وی در پاسخ به اینکه فکر می کنید چقدر تغییرات مدنظر ایران پذیرفته شود و تا چه اندازه آنها متن را تغییر دهند؟ گفت:
در ایران دولت جدیدی سرکار آمده و تیم جدیدی مامور مذاکرات است و بر همین اساس با یک اصلاحاتی در متن مواجه هستیم. قاعدتا طرف مقابل هم نظراتش را می تواند روی اصلاحات بگوید.

باقری ادامه داد: یک محور که برخی جریان ها سعی داشتند القا کنند، این بود که ایران نمی خواهد مذاکرات به نتیجه برسد و می گفتند که طرف ایرانی جدی نیست اما ارائه این دو سند نشان می دهد که ما جدی هستیم.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما