plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۱۹۴۱۳

کودتای نظامی البرهان و دقلو علیه غیرنظامیان در سودان

عبدالفتاح البرهان: در سراسر سودان وضعیت اضطراری اعلام کرد
رئیس شورای حاکمیتی در سودان بیانیه ای درباره تحولات سودان صادر کرد. ژنرال عبدالفتاح برهان وضعیت فوق العاده در همه مناطق سودان و انحلال شورای حاکمیتی و کابینه را اعلام کرد.
کودتای نظامی البرهان و دقلو علیه غیرنظامیان در سودان
به گزارش ایصال نیوز، عبدالفتاح البرهان ظهر دوشنبه در بیانیه ای که از تلویزیون سودان مستقیما پخش شد،گفت : سازش و توافق متعادل به درگیری میان شرکا تبدیل شده است.

البرهان از تصمیم برای اعلام وضعیت فوق العاده در همه مناطق کشور خبر داد و اعلام کرد که شورای حاکمیتی و کابینه منحل می شود و ماموریت فرمانداران استان ها مختومه شد.

البرهان بر پایبندی به مفاد منشور قانون اساسی تاکید کرد و گفت دولتی مستقل تا زمان برگزاری انتخابات بر سودان حکومت خواهد کرد.

وی همچنین گفت که به توافق صلح امضا شده با گروه های شورشی در جوبا پایبند است.

با گذشت تنها 33 روز از کودتای نافرجان و چند روز پس از تشدید تنش بین دو گروه نظامی و غیرنظامی در دولت انتقالی در سودان، دومین کودتا توسط رئیس شورای حاکمیت انتقالی و معاون او علیه دولت عبدالله حمدوک به‌وقوع پیوست.

ارتش سودان در تلاش برای سانسور کردن تحولات در کشور، شبکه اینترنت را قطع و پل‌ها و جاده‌ها در خارطوم، پایتخت را مسدود کرده، در مقابل شهروندان در اعتراض برخی جاده‌ها در پایتخت را مسدود کرده و لاستیک‌ها را آتش زده‌اند.

اتحادیه اصناف سودان پیشتر در بیانیه‌ای نسبت به تلاش احتمالی ارتش برای کودتا و تصاحب قدرت هشدار داده و از ملت سودان، نیروهای انقلابی و کمیته‌های مقاومت در شهرها و روستاها خواسته بود به خیابان‌ها بیایند و برای مقاومت در براقر هر کودتای نظامی آماده شوند.

موضوع قابل توجه این است که این کودتای نظامی ساعاتی بعد از آن به وقوع پیوست که آمریکا اعلام کرد که راهکارهایی برای حل بحران سیاسی میان گروه‌های نظامی و مدنی در ائتلاف حاکم بر سودان ارائه داده است و در حالی‌که شواهد حاکی از آن است که گروه نظامی مصمم است قدرت را بر خلاف نظام انتقالی به غیرنظامیان واگذار کند، عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت متعهد شد که راهکارهای آمریکایی را با نخست‌وزیر بررسی کند.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما