plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۱۸۷۳۸

اسلامی: کسی نمی‌تواند پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید براینکه برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز بوده است، تصریح کرد که کسی نمی‌تواند پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند.
اسلامی: کسی نمی‌تواند پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند
به گزارش ایصال نیوز، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در حاشیه نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جمع خبرنگاران درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی و نشست امروز در کمیسیون گفت: گزارشی از سفر آقای گروسی تقدیم نمایندگان کمیسیون کردیم.

وی با تاکید براینکه برنامه هسته‌ای ایران که صلح آمیز بوده باید کاملا شفاف و مطابق موازین قانون و با تاکید بر قانون اقدام راهبردی پیش برود و اجازه ندهیم در دنیا متهم به پنهان‌کاری شویم، افزود: دشمنان قسم خورده ایران مخالف پیشرفت کشور هستند و این پیشرفت‌ها را بر نمی‌تابند. آنها طبق توافق هسته‌ای مکلف بودند به ایران کمک کنند، اما کمک نکردند، آن‌چه ایران در زمینه هسته‌ای به‌ دست آورده بر اساس تحقیق و توسعه داخلی بوده است و کسی نمی‌تواند این امر را متوقف کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برای ما هدف گذاری‌های مهمی که در دستورکار ماست و مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر آن تأکید دارند این است که در برنامه فوری سقف برق نیروگاه‌های هسته‌ای را به ۸ هزار مگاوات برسانیم که با این کار مردم آثار برنامه هسته‌ای را در کشور مشاهده می‌کنند و در حوزه سلامت، محیط زیست و کشاورزی نیز تحقق یابد.

وی با بیان این‌که برای آژانس بین المللی انرژی اتمی مهم است که ما طبق قوانین و موازین حرکت کنیم، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون اقدام راهبردی تأکید دارد، از این رو فضایی که در مذاکرات دنبال کردیم و در ملاقات‌های آینده هم دنبال خواهیم کرد را برای کمیسیون تشریح کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین عمده‌ترین دغدغه نمایندگان را این دانست که حتما سازمان انرژی اتمی بر پیشبرد برنامه‌ها مصمم باشد و تحقق برنامه‌های ایران با جریان‌های سیاسی که معاندین به راه انداخته‌اند و از ظرفیت سازمان‌های بین المللی استفاده می‌کنند، به تاخیر نیفتد.

اسلامی درباره دوربین‌های مستقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: طبق مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پادمان، دوربین‌های آژانس در سایت‌های هسته‌ای وجود دارد و این تداوم دانش و آگاهی از فرآیند‌های هسته‌ای در کل جهان اصورت می‌گیرد، افزون بر تعهداتی که طبق پادمان بر عهده ایران است و باید شفاف سازی را انجام دهد.تعدادی دوربین متاثر از برجام نصب شده بود اما طرف های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند از این رو دیگر ضرورت نداشت آن دوربین ها وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: در جریان عملیات های اخیر تروریستی تعدادی از این دوربین ها آسیب دیده بود و این مسئله منجر به دو گزارش فوق العاده سختگیرانه و مخرب شده بود، برای اینکه رفع ابهام و شفاف سازی کنیم ملاقات با مدیرکل انجام شد و مطمئن هستیم با دستاوردی که از این جلسه داشتیم اولا ابهاماتی در زمینه برنامه هسته ای صلح آمیز برای آژانس به وجود ندارد و ثانیا تعهدات برجامی که طبق قانون مجلس نباید ادامه پیدا کند را ادامه نخواهیم داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور درباره سفر به وین گفت: هفته آینده اجلاس عمومی سازمان انرژی اتمی برگزاری می شود و ما در آن شرکت می کنیم.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما