plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
کد مطلب : ۱۸۳۶۸

افزایش قربانیان دو انفجار تروریستی در نزدیکی فرودگاه کابل

وزارت دفاع آمریکا عصر پنج‌شنبه از وقوع دو انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان خبر داد. در این دو انفجار تروریستی، دستکم چهار نظامی آمریکایی و دهها شهروند افغان کشته شدند.
افزایش قربانیان دو انفجار تروریستی در نزدیکی فرودگاه کابل
به گزارش ایصال نیوز، در حالی که خبرگزاری روسی «نووستی»تعداد قربانیان دو انفجار تروریستی نزدیک فرودگاه کابل را 40 نفر و شمار زخمی ها را حدود 60 نفر اعلام کرده است، جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت؛ اولین انفجار در نزدیکی یکی از ورودی‌های فرودگاه کابل موسوم به «ابی گیت» و انفجار دوم نیز در فاصله کوتاهی از انفجار اول، مقابل هتل بارون روی داده است.

وی وجود تلفات میان غیرنظامیان افغان و نیروهای آمریکایی را تایید کرد.

گزارش‌های تائید نشده نیز حاکی از شنیده شدن صدای تیراندازی پس از این انفجارها است.

مقامات آمریکا و دیگر کشورهای غربی طی روزهای گذشته نسبت به احتمال حمله داعش به فرودگاه کابل همزمان با تخلیه اتباع خارجی و گروهی از افغان‌ها هشدار داده بودند.

*امرالله صالح به یورونیوز: طالبان مسئول بمب‌گذاری در میدان هوایی هستند
در اولین واکنش‌ها به این حادثه، امرالله صالح معاون اول رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، در گفتگویی اختصاصی با یورونیوز، طالبان را مسئول این حادثه دانست. او گفت: «من به عنوان کسی که سابقه استخباراتی و اطلاعاتی دارم [می‌توانم بگویم که] ما از دو سه روز قبل می‌دانستیم که طالبان با یک رشته بمب‌گذاری‌ها، به عنوان این که داعش می‌خواهند بمب‌گذاری کنند [می‌خواستند] فاجعه میدان هوایی را ختم کنند. در عقب این بمب‌گذاری‌ها خودشان هستند.»

*طالبان انفجار فرودگاه را بشدت محکوم کرد
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر ضمن محکوم کردن انفجارهای روز پنج‌شنبه در فرودگاه کابل، شمار کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه را به ترتیب 13 و 52 نفر اعلام کرد. او گفت: «ما این حادثه وحشتناک را بشدت محکوم می‌کنیم و هر اقدامی برای محاکمه عاملان آن انجام خواهیم

* کشته شدن چهار نظامی آمریکایی
وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع نزدیک به سفیر آمریکا در کابل اعلام کرد که در جریان انفجار فرودگاه کابل 4 تن از نظامیان آمریکایی کشته و 3 تن دیگر زخمی شده‌اند.
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که این حادثه به دست یک عامل انتحاری انجام شده است.

رسانه‌های داخلی افغانستان تصاویری از زخمی‌های این حادثه که به کمک مردم به مراکز درمانی منتقل می‌شوند، منتشر کرده‌اند.

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان آخرین اخبار انفجارهای کابل است.

وزارت دفاع بریتانیا نیز گفت که در تلاش است تا «فورا» از جزئیات حادثه و تاثیر آن بر روند خروج اتباع خارجی و افغان‌ها از فرودگاه کابل مطلع شود.

در پی این حادثه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا دستور تشکیل جلسه بحران داد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که به دلیل «وضعیت امنیتی» جدید در افغانستان، دیوید مارتینون سفیر فرانسه در کابل این کشور را ترک خواهد کرد.

گفتنی است آخرین خبرها به نقل از اسکای نیوز منابع آمریکایی مسئول این حمله تروریستی خونین را داعش خرسان  اعلام کرده اند. 

انتهای پیام/*
۰
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما