plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۱۸۲۶۸

ده‌ها پناهجوی افغان در مرز لهستان و بلاروس سرگردان شدند

ک نهاد حمایت از پناهندگان در لهستان هشدار داد حدود ده‌ها پناهجوی افغان در بحبوحه اختلافات سیاسی بین لهستان و بلاروس در مرز دو کشور گرفتار و سرگردان شده‌اند.
ده‌ها پناهجوی افغان در مرز لهستان و بلاروس سرگردان شدند
بنیاد نجات که در حوزه کمک و امداد به پناهجویان فعالیت دارد می‌گوید این گروه حدود ۱۲ روز است که در بلاروس و نزدیکی مرز لهستان در روستای اوسنارز گیر افتاده‌اند. بعد از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس، مینسک تصمیم گرفته برای انتقام، موجی از مهاجرانی را که در این کشور مانده‌اند، روانه لهستان و لیتوانی کند اما دولت راستگرای لهستان به این مهاجران اجازه ورود نمی‌دهد.

در میان کسانی که در این اردوگاه موقت گرفتار شده‌اند یک دختر ۱۵ ساله افغان نیز وجود دارد که گفته می‌شود حال مساعدی ندارد. این سازمان روز جمعه در حساب توییتری خود نام کوچک تمام این افراد را همرسان کرده است.

اعضای بنیاد لهستانی نجات روز چهارشنبه برای نخستین بار اجازه پیدا کردند که برای این پناهجویان غذا، کیسه خواب، چادر و پاور بانک ببرند.

ماژیج کنیژنی، نماینده چپگرای مجلس لهستان در اعتراض به وضعیتی که این پناهجوها در آن گرفتار شده‌اند می‌گوید: «این یک وضعیت غیرانسانی و از آن بالاتر یک رسوایی برای لهستان و بلاروس است که این افراد را در چنین شرایطی به دور از کرامت انسانی نگه داشته و زندانی کرده‌اند. ادامه این وضعیت جان این افراد را به خطر می‌اندازد.»

این افراد پناهجو در این وضعیت نه راه پیش دارند و نه راه پس، از یک سو لهستان به آنها اجازه ورود نمی‌دهد و از سوی دیگر سربازان بلاروسی به آنها اجازه بازگشت. لهستان اخیرا صدها سرباز را در مرز مستقر کرده و سیم‌خاردارهای بیشتری را در مرز خود با بلاروس نصب کرده تا اجازه ندهد پناهجویان وارد این کشور شوند.

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان هرچند با این پناهجویان ابراز همدردی کرده اما در عین حال اصرار دارد که این افراد «ابزاری در دست لوکاشنکو» هستند.

اختلافات میان بلاروس و کشورهای اتحادیه اروپا از زمان انتخابات مناقشه‌برانگیز سال گذشته ریاست جمهوری که به پیروزی دوباره آقای لوکاشنکو انجامیده ملتهب شده است. نخست وزیر لهستان می‌گوید ورشو تسلیم آنچه او «باج خواهی بلاروس» خوانده نخواهد شد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما