plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
کد مطلب : ۱۸۲۲۹
افغانستان تحت حاکمیت دوباره طالبان

رئیس شورای علمای شیعه غرب افغانستان: منظور طالبان از دولت فراگیر همان «امارت اسلامی» است

پیشروی سریع طالبان و تصرف کل افغانستان طی تنها چند روز محدود آنقدر سریع اتفاق افتاد که دو از انتظارات و پیش بینی ها بود و حتی امریکا و متحدینش را نیز شوکه نمود.اکنون نوع حکومت افغانستان برای آینده سیاسی افغانستان بسیار تعیین کننده است.
رئیس شورای علمای شیعه غرب افغانستان: منظور طالبان از دولت فراگیر همان «امارت اسلامی» است
به گزارش ایصال نیوز، با فرار محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان و اعضای مهم تیم وی و تسلط گروه طالبان بر کابل اینک بحث نوع نظامی سیاسی که قرار است در افغانستان تشکیل شود از اهمیت خاصی برخوردار شده است. این که منظور طالبان از دولت فراگیر اسلامی چیست نقش مهمی در آینده سیاسی افغانستان بازی می کند.

حجت الاسلام و والمسلمین شیخ موسی رضایی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان و از چهره های سرشناس پیشین جهادی، در گفت و گو با خبرگزاری شفقنا افغانستان می گوید در حال حاضر دو نظر در مورد نوع نظامی که قرار است در افغانستان تشکیل وجود دارد: یکی، تشکیل دولت فراگیر اسلامی آن طور که طالبان یاد کرده اند و دیگری امارت اسلامی طالبان.

وی تاکید می کند در میان طالبان روی این دو نظریه اختلاف پیش آمده است: بخشی از طالبان به دنبال امارت اسلامی هستند. آقای رضایی می گوید:«طالبان دو دسته شده اند و در مورد نوع نظامی سیاسی افغانستان در آینده با پاکستان و سازمان استخباراتی این کشور(آی ای آی) به مشکل خورده اند. با امریکا نیز سر همین دو قضیه اختلاف پیدا کرده اند.»

به گفته حجت الاسلام و والمسلمین رضایی روز گذشته قرار بود شورای هماهنگی متشکل از حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، دکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین، و گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی و برخی از چهره های دیگر مثل امیر اسماعیل خان از چهره های برجسته جهادی و در مجموع هفت نفر برای مذاکره به دوحه قطر بروند. هیات طالبان هم قرار بود به دوحه برگردند. دو هیات قرار بود روی تشکیل دولت فراگیر مذاکره کرده به نتیجه برسند. این سفر اما به دلایلی به تاخیر افتاد و تشکیل دولت فراگیر با هاله ای از ابهام روبرو گشت.

* طالبان در اندیشه فریب
افغانستان کشوری چند قومیتی ست و نگاهی به گذشته نشان می دهد حکومت های تک قومی و انحصار طلب عملکرد موفقی نداشته در نهایت با ناکامی روبرو شده اند. اینکه طالبان تا چه اندازه از گذشته خود درس گرفته باشند و در تشکیل نوع نظام آینده بخواهند این واقعیت را در نظر بگیرند خود یک سوال بزرگ است:
حجت الاسلام و والمسلمین شیخ موسی رضایی در ادامه سخنانش تاکید می کند هیات طالبان به رهبری ملا غنی برادر به جای سفر به دوحه و گفت و گو در مورد تشکیل دولت فراگیر امروز به قندهار رفته است. «طالبان اکنون بر تمام ولایات افغانستان به جز یک ولایت تسلط پیدا کرده اند. این گروه در ولایات تحت سلطه خود کادر اداری، قومندان امنیه، والی، ولسوال(شهردار) تعیین کرده اند. حتی در ولسوالی ها قومندان امنیه گمارده اند.» براساس شواهد و قراین موجود تصور نمی شود طالبان به دنبال تشکیل یک دولت فراگیر باشند.

آقای رضایی می گوید:«طالبان به دنبال امارت اسلامی هستند.»

وی تاکید می کند طالبان ممکن است در ترکیب امارت اسلامی خود جمعی از اقوام دیگر را دخیل بسازند اما چیزی که شواهد نشان می دهد تشکیل دولت فراگیر نیست.

طالبان با این اقدام به دنبال فریب افکار عمومی هستند و تلاش می کنند نشان دهند در بدنه امارت اسلامی از همه اقوام حضور دارد و این حکومت یک حکومت فراگیر هست. ممکن است در ترکیب امارت تلاش بکنند جمعی از اقوام دیگر را دخیل بسازند و بعد توجیه کنند که این دولت دولت فراگیر است و دربدنه این دولت همه اقوام حضور دارد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : شفقنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما