plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۱۸۱۳۰

هرات سقوط کرد؛ هجوم طالبان برای تصرف قندهار

تاکنون 13 استان از استان‌های 34گانه این کشور به تصرف طالبان درآمده است
در پی تسخیر استان هرات به دست گروه طالبان؛ عبدالله عبدالله خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شد. اتحادیه اروپا با درخواست مجدد از طالبان برای توقف خشونت‌ها و بازگشت فوری به مذاکرات صلح، خواستار مشارکت دادن طالبان در قدرت شد.
هرات سقوط کرد؛ هجوم طالبان برای تصرف قندهار
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از خبرگزاری فرانسه، جنگجویان طالبان شامگاه پنجشنبه ۱۲ اوت (۲۱مرداد) مقر پلیس شهر هرات واقع در غرب این کشور را تصرف کردند و پرچم خود را بالای ساختمان برافراشتند.

بدین ترتیب هرات سومین شهر بزرگ افغانستان و دهمین مرکز از ۳۴ ولایتی است که به دست طالبان سقوط می‌کند. هرات در ۱۵۰ کیلومتری مرز ایران در محاصره بود و درگیری‌های سنگینی در حومه آن جریان داشت.

طالبان در هفته‌های اخیر کنترل تقریباً تمام استان هرات از جمله اسلام قلعه، پست و گمرگ مرزی با ایران را بدست گرفته بودند.

همزمان با تصرف هرات، گزارش‌های تایید نشده‌ای نیز از ورود جنگجویان طالبان به بخشی‌هایی از شهر قندهار حکایت دارد. طالبان ادعا می‌کند کنترل این شهر را نیز به دست گرفته است.

طالبان روز پنجشنبه و پیش از هرات، شهر غزنی مرکز ولایت غزنی را تصرف کردند، شهری که نزدیکترین مرکز ولایت به کابل، پایتخت، محسوب می‌شود.

گروه طالبان از روز جمعه گذشته در سلسله‌ حملاتی، شهرهای زرنج (مرکز ولایت نیمروز)، شبرغان (مرکز ولایت جوزجان)، قندوز (مرکز ولایت)، تالقان (مرکز ولایت تخار)،‌ سرپل (مرکز ولایت سرپل)، فیض‌آباد (مرکز ولایت بدخشان)، پلخمری (مرکز ولایت بغلان) و ایبک (مرکز ولایت سمنگان) را به تصرف در آورده‌‌ بودند.

از سوی دیگرمقاومت نیروهای دولتی و مردمی در برابر حملات طالبان و برغم پیش روی‌های سریع این گروه، در شماری از شهرهای افغانستان از جمله در مزار‌شریف و لشگرگاه ادامه دارد.

یک مقام ارشد امنیتی در خصوص تسخیر هرات به خبرگزاری فرانسه گفت که طالبان «همه چیز را گرفت» و افزود که نیروهای افغان «برای جلوگیری از خسارت بیشتر در شهر» به یک پایگاه نظامی در ولسوای «گذره» در ولایت هرات عقب‌نشینی می‌کنند.

این خبرگزاری به نقل از خبرنگار خود می‌نویسد که شبه‌نظامیان طالبان با مقاومت نیروهای افغان مواجه نشده‌اند و ذبیح الله مجاهد، سخنگوی اسلامگرایان طالبان در توئیتی نوشته است که «دشمن فرار کرد... ده‌ها خودروی نظامی، سلاح و مهمات به دست طالبان افتاد».

*سفارت ایالات متحده در کابل: آمریکایی‌ها فورا از افغانستان خارج شوند

همزمان با پیشروی نیروهای طالبان و نزدیک شدن این گروه به کابل، سفارت آمریکا در پایتخت اقغانستان از شهروندان خود خواست تا فورا خاک این کشور را ترک کنند.

سفارت ایالات متحده اعلام کرده که در صورت لزوم پول نقد برای تهیه بلیط هواپیما در اختیار شهروندان آمریکایی ساکن در افغانستان خواهد گذاشت. در هشدار امنیتی سفارت آمریکا آمده است: «سفارت آمریکا از شهروندان خود می‌خواهد تا با استفاده از هر پرواز در دسترس فورا خاک افغانستان را ترک کنند.»

 *هشدار اتحادیه اروپا به طالبان
جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای با درخواست مجدد از طالبان برای توقف خشونت‌ها و بازگشت فوری به مذاکرات صلح، جمهوری اسلامی افغانستان را به مشارکت دادن طالبان در یک چشم‌انداز واحد، تشویق کرد.

بورل به طالبان هشدار داد که در صورت به قدرت رسیدن با زور، این گروه در عرصه جهانی منزوی خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا به طالبان هشدار داد: «اگر آن‌ها با زور به قدرت برسند و امارت اسلامی را بار دیگر بر پا کنند، حکومت آن مورد شناسایی دیپلماتیک قرار نخواهد گرفت و منزوی خواهند شد، کمک بین‌المللی دریافت نخواهند کرد و با چشم‌انداز یک جنگ طولانی و ناپایداری عمیق در افغانستان روبه‌رو خواهند بود.» 

بورل حملات طالبان را نقض آشکار تعهد این گروه بر مشارکت در گفت‌وگوهای روند صلح دوحه توصیف و افزایش نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر، به‌ویژه در مناطق تحت کنترل طالبان را محکوم کرد.

در این بیانیه، اتحادیه اروپا از طالبان می‌خواهد تا ضمن توقف فوری خشونت‌ها به روند مذاکرات جدی و سازنده باز گردد و برای برقراری یک آتش‌بس دائمی و فوری تلاش کند. همچنین از دولت افغانستان خواسته شده است تا با شناسایی تفاوت‌ها، سهم همه [گروه‌ها] در قدرت را افزایش دهد. این بیانیه همزمان با پیشروی‌های طالبان در بسیاری از مناطق افغانستان صادر شده است.

بسیاری از ناظران معتقدند در صورت ادامه روند کنونی، شمال این کشور به زودی عملا از کنترل دولت خارج می‌شود.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما