plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
کد مطلب : ۱۸۰۰۱

بورل: اروپا خواهان آتش‌بس دائمی در افغانستان است تا به صلح فرصتی داده شود

رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا اعلام کرد که این نهاد تشدید قابل توجه خشونت‌ها در سراسر افغانستان ناشی از شدت گرفتن حملات طالبان را که منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۴۰ غیرنظامی در شهر لشکرگاه هلمند شد، محکوم می‌کند.
بورل: اروپا خواهان آتش‌بس دائمی در افغانستان است تا به صلح فرصتی داده شود
وی همچنین در بیانیه خود به حمله مسلحانه به دفتر سازمان ملل در ولایت هرات و حمله به محل اقامت بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان در کابل که منجر به کشته شدن هشت نفر و زخمی‌ شدن دست‌کم ۲۰ نفر شد اشاره کرد و افزود: «اتحادیه اروپا خواهان آتش‌بس فوری، جامع و دائمی است تا به صلح فرصتی داده شود.»

جوزپ بورل در این بیانیه تاکید کرد که این خشونت‌ها رنج‌های زیادی را بر شهروندان افغان وارد می‌کند و آوارگان را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد که حمله نظامی طالبان در تضاد مستقیم با تعهد اعلام شده آن‌ها به مذاکره و روند صلح در دوحه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا، قتل‌های خودسرانه و بدون محاکمه، اجرای احکام شلاق در ملا عام به زنان و تخریب زیرساخت‌ها را محکوم کرد و گفت: «برخی از این اقدامات می‌تواند به منزله جنایت جنگی باشد و باید بررسی شوند و فرماندهان مسئول طالبان باید پاسخگو باشند.»

در آخرین تحولات مربوط به افغانستان، اجمل عمر شینواری، سخنگوی عمومی نهادهای امنیتی در یک نشست خبری گفت که در پنج روز گذشته در نتیجه حملات طالبان از حمله حمله انتحاری این گروه در کابل، ۱۶۲ غیرنظامی در کشور کشته شدند.

با این حال او تصریح کرد که در ۲۴ ساعت گذشته در ولایت هلمند ۲۰۰ عضو گروه طالبان در پی عملیات‌های نیروهای امنیتی و دفاعی کشته شده‌اند.

عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی افغانستان که روز گذشته به کشور بازگشت نیز در سخنانی گفت که «برای درهم کوبیدن توطئه دشمن نیاز است تا همه سیاسیون گرد هم آیند و یک تصمیم قوی اتخاذ کنند.»

وی تاکید کرد که مردم را تنها نخواهد گذاشت و کنار آن‌ها از کشور دفاع می‌کند.

نیروی هوایی افغانستان روز پنجشنبه حملات هوایی بیشتری را علیه مواضع طالبان در جنوب این کشور انجام داد. این در حالی است که طبق گزارش آسوشیتدپرس نیروهای طالبان در شمال این کشور پیشروی بیشتری داشته‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع افغانستان آمده است که حملات هوایی در سراسر کشور انجام شده است از جمله در ولایت هلمند جایی که شهر لشکرگاه مرکز ولایت تحت حملات شدیدی قرار دارد. طالبان ۹ ولسوالی از ۱۰ ولسوالی این ولایت را تحت کنترل خود دارد.

نیروهای طالبان در شمال افغانستان در حال پیشروی در ولایت سرپل نیز هستند. از سوی دیگر در ولایت جوزجان در شمال این کشور اکثر ولسوالی‌ها بدون جنگ تسلیم طالبان شده‌اند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما