plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۱۷۸۹۸
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد

واکسیناسیون روزانه ۲۰ هزار نفر در اصفهان؛ لزوم مهار وضعیت بحرانی کرونا

در نجف‌آباد بیش از ۱۳۰ بیمار کرونایی در بیمارستان بستری هستند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص‌ فرآیند واکسیناسیون در اصفهان گفت: در روزهای گذشته سرعت واکسیناسیون روزانه به ۲۰ هزار نفر رسیده است و دنبال هستیم تا ۳۰ هزار نفر هم برسد. هماهنگی و همدلی تنها راه نجات از وضعیت فعلی کرونا است.
واکسیناسیون روزانه ۲۰ هزار نفر در اصفهان؛ لزوم مهار وضعیت بحرانی کرونا
به گزارش ایصال نیوز، بهروز کلیدری روز شنبه نهم مرداد در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص شرایط فعلی کرونا اظهار داشت: شرایط استان در حال ورود به وضعیت فوق بحرانی است و روزهایی در آینده گزارش خواهد شد که بیماران در صف بیمارستان‌ها قرار خواهند گرفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آمار بیماران مبتلا به کرونا ادامه داد: در این لحظه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار بستری داریم و بیمارانی که در طول روز بستری می‌شوند حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر هستند و بیش از ۲ هزار نفر در یک روز تست مثبت دارند.

وی بیان‌ داشت: موجی که به نام موج پنجم شکل گرفته این روزها تمام ظرفیت‌هایی که پیش‌بینی کرده بودیم را اشغال کرده و از مرکز شروع و به سمت شهرستان‌ها در حال حرکت است.

کلیدری خاطرنشان کرد: حدود ۱۵۰۰ نفر از بیماران بستری در شهر اصفهان هستند؛ بیمارستان الزهرا با ۶۴۰ بیمار که ۵۲۰ نفر آن کرونایی هستند تکمیل است و در بیمارستان امین هم ۲۲۰ نفر بستری هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در بیمارستان غرضی و شریعتی بیش از ۳۲۰ نفر بیمار بستری هستند؛ در این روزها به بیمارستان‌های خصوصی هم فشار وارد کردیم، در بیمارستان میلاد بیش از ۱۰۰ بیمار، بیمارستان خانواده ۷۰ و بیمارستان عسگریه ۵۰ بیمار بستری هستند.

وی تأکید کرد: از دیگر بیمارستان‌ها مثل عیسی‌بن‌مریم استفاده ۲ گانه داریم و علاوه بر بیماران کرونایی، بیماران تصادفی که بیمارستان کاشانی ظرفیت آن را ندارد در آنجا بستری می‌شوند.

کلیدری عنوان کرد: در بیمارستان چمران تمام بیماران قلبی بستری‌اند و صد درصد ظرفیت آن تکمیل است، بیمارستان بهشتی هم مادران باردار هستند و تمام ظرفیت آن پر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: تمام ظرفیت‌های بیمارستان‌ها تکمیل است و چه بیمار کرونایی و چه غیرکرونایی در صف انتظار قرار دارند.

* شهرستان‌ها نیز در حال ورود به وضعیت بحرانی هستند
وی اظهار کرد: این موج همچنان ادامه دارد و بیماران ظرفیت‌های موجود را اشغال کرده‌اند؛ شهرستان‌ها نیز در حال ورود به وضعیت بحرانی هستند؛ برای مثال در بیمارستان ۹ دی منظریه ۱۴۵ بیمار کرونایی وجود دارد و دیگر بیماران به بیمارستان اشرفی منتقل شدند که ظرفیت آن نیز تکمیل شده است.

کلیدری گفت: در نجف‌آباد بیش از ۱۳۰ بیمار کرونایی در بیمارستان شهید منتظری بستری هستند و حداکثر ظرفیتی که می‌توانیم در این بیمارستان ایجاد کنیم ۴۰ تخت دیگر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: در فلاورجان بیمارستان شفا صد درصد بیماران، کرونایی هستند و در بیمارستان امام که مربوط به بیماران غیرکرونایی هست نیز حدود ۵۰ نفر بیمار کرونایی وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با وضعیت موجود، در روزهای آینده به وضعیتی دچار خواهیم شد که شهرستان‌های دورتر هم دچار بحران موجود در شهر خواهند شد.

کلیدری اظهار داشت: وضعیت سختی در شهر موجود است و بیماران اورژانسی غیرکرونایی که ممکن بود سیر آن‌ها متوقف شود به علت تعطیلات و تصادفات در حال افزایش است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: در حوزه درمان مجبوریم ظرفیت‌هایمان را هم برای بیماران کرونایی و غیرکرونایی در نظر بگیریم.

وی توضیح داد: برای افزایش ظرفیت داخل استان به ۲ زیرساخت نیاز داریم؛ اول تخت‌های بستری است و نیاز است از ظرفیت‌های موجودمان استفاده کنیم برای مثال در بیمارستان الزهرا راهروها و اتاق عمل تبدیل به محل بستری شود؛ لازمه دوم این است که نیروی انسانی داشته باشیم تا بتوانند شرایط را پوشش دهند.

* هیچ نیروی آزادی در سطح شهر وجود ندارد
کلیدری عنوان کرد: در روز گذشته تمام تلاش‌مان را کردیم تا ظرفیت را افزایش دهیم و ۲۵۰ تخت اضافه کنیم و برای این مورد نیاز است حداقل ۲۵۰ نیروی جدید داشته باشیم؛ برای این مورد تمام بیمارستان‌ها را تحت فشار قرار دادیم تا نیروهایشان را به بیمارستان الزهرا و امین منتقل کنند و در نهایت کم‌تر از ۱۰۰ نیرو آماده شد؛ هیچ نیروی آزادی در سطح شهر وجود ندارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر شرایط بحرانی‌تر شود و بیمارستان صحرایی هم ایجاد کنیم، نیرویی برای این موضوع نداریم و تنها راه آن کاهش استانداردها است که باعث افزایش مرگ و میر خواهد شد.

*در حال نزدیک شدن به نقطه شکننده درمان هستیم
وی یادآور شد: در استان در حال نزدیک شدن به نقطه شکننده برای درمان هستیم؛ برآورد ما این است که اگر به تمام ظرفیت‌ها فشار وارد شود ظرفیت از ۲ هزار و ۵۰۰ تخت به ۳ هزار تخت می‌رسد و با روندی که در پیش داریم پر کردن این ۴۸۰ تخت نیاز به ۳ روز دارد.

کلیدری مطرح کرد: در روزهای آینده با بیماران کرونایی و غیرکرونایی مواجه هستیم که پشت در بیمارستان‌ها در صف بستری هستند؛ اگر از لحاظ آماری به اوج برسیم، ۳ تا ۴ هفته زمان می‌برد و درگیر آن خواهیم بود در صورتی که در موج‌های قبلی این نقطه اوج ۲ تا ۳ روز طول می‌کشید.

* بهتربن واکسن‌ها‌ نیز اثربخشی ۱۰۰ درصدی ندارند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: در این شرایط نیروی انسانی ما فرسوده می‌شود و حتی ممکن است بسیاری از آن‌ها را از دست بدهیم؛ عمده همکاران واکسینه شدند اما همه می‌دانیم بهترین واکسن‌ها هم اثربخشی ۱۰۰ درصدی ندارند و امکان مبتلا شدن و خروج از چرخه خدمت‌رسانی وجود دارد.

وی گفت: شرایط ذکر شده فضای روانی بدی را برای همکاران ایجاد می‌کند و هرچه داخل استان را نگاه می‌کنند محدودیتی را شاهد نیستند.

کلیدری تصریح کرد: اگر در این شرایط همکاران مبتلا شوند فضای روانی سنگین برای دیگر افراد ایجاد می‌شود و اگر نتوانیم جلوی این چرخه را بگیریم روزهای سنگینی را خواهیم داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: طی ۲ هفته گذشته تنش‌های زیادی را برای تأمین اکسیژن برای بیماران هم داشتیم؛ با رایزنی‌هایی که‌ داشتیم تا به الآن مشکل حل شده و از این به بعد روزانه نیاز به ۶۰ تن اکسیژن مایع نیاز داریم و نبود اکسیژن برای بیمار کرونایی یعنی مرگ او.

وی‌ در ادامه مطرح کرد: نکته بعدی مرگ و میرهایی است که در حال ظهور و بروز است؛ تا ۳ هفته قبل مرگ و میر ‌داخل استان عددی یک رقمی بود و در حال حاضر ۲ رقمی شده و تا ۳۰ نفر رسیده است و تعداد زیاد بیماران نشان‌دهنده مرگ و میر بیش‌تر در آینده است.

کلیدری عنوان کرد: از ابتدای کووید در استان ۱۲ هزار و ۳۹۴ مرگ در استان داشتیم که ۷ هزار و ۴۰۰ نفر آن کرونای قطعی داشتند و ۴ هزار و ۹۰۰ نفر مشکوک به کرونا بودند و ۱۲۴ هزار نفر نیز از ابتدای کووید بستری شدند، یعنی حدود ۷ درصد از بیماران قطعی فوت کرده‌اند و این در حالی است که یک مرگ هم در داخل استان قابل تحمل نیست.

* در حال استفاده از تمام ظرفیت‌هایمان هستیم
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حال استفاده از تمام ظرفیت‌هایمان هستیم و بیمارستان‌ها با تمام تلاش در حال خدمت‌رسانی هستند، باید به هر ترتیبی شده محدودیت‌ها اعمال شود و حتی اگر از همین امروز محدودیت‌ها اعمال شود ۲ تا ۳ هفته برای کاهش بیماری طول می‌کشد.

وی خاطرنشان کرد: در این موج کاری که کردیم این بود که کلینیک‌های سرپایی را ایجاد کردیم و به بخشی از بیماران به این صورت خدمت‌رسانی می‌شود؛ برای مثال در بیمارستان‌های الزهرا و‌ امین روزانه ۸۰ بیمار کرونایی به صورت سرپایی معاینه می‌شوند و‌ اگر نیاز بود این افراد بستری شوند ۵۰۰ تخت دیگر هم‌ به تعداد تخت‌ها و بستری‌ها اضافه می‌شد.
کلیدری اظهار داشت: در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که فکر می‌کنیم نقطه شکننده‌ای است و شاهد روزهای وخیمی خواهیم بود.

* در اصفهان روزانه ۲۰ هزار نفر واکسینه می‌شوند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص‌ فرآیند واکسیناسیون توضیح داد: واکسیناسیون در این‌ موج‌ به داد ما نخواهد رسید و‌ موج ششم را خفیف خواهد کرد؛ در روزهای گذشته سرعت واکسیناسیون روزانه به ۲۰ هزار نفر رسیده است و دنبال هستیم تا ۳۰ هزار نفر هم برسد؛ اما نکته‌ای که هست، برای اینکه به ظرفیت ۲ و نیم میلیون نفر واکسینه شده برسیم ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد.

وی ادامه داد: گروه‌های هدفی که در استان واکسینه می‌شوند گروه‌های سنی بالای ۵۸ سال هستند و در حال برنامه‌ریزی برای گروه‌های جدید هستیم، امیدواریم تعداد واکسن بیش‌تری در اختیارمان قرار بگیرد تا به ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در روز برسیم.

کلیدری یادآور شد: تنها راه‌ نجات در این شرایط این است که خودمان به داد خودمان برسیم؛ عدم اعمال محدودیت‌ها عواقب زیادی در حوزه درمان دارد و مردم ‌باید خودشان به فکر خودشان باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: در حال حاضر درگیر بستری گروه سنی فعال‌تر یعنی ۴۰، ۵۰ و ۶۰ ساله هستیم و واکسیناسیون هنوز برای آن‌ها آغاز نشده و این موضوع آسیب‌های جدی‌تری در پی خواهد داشت.

* درخصوص اعمال محدودیت‌ها پاسخی از مسؤولان کشوری دریافت نکردیم
وی اعلام کرد: به طور هفتگی پیش‌بینی‌ها و راه‌حل‌هایمان به ستاد مبارزه با کرونای استان منتقل می‌شود؛ حدود ۱۲ روز پیش درخواست تعطیلی حداقل ۱۰ روزه را داشتیم اما پاسخی از سمت وزیر بهداشت و کشور دریافت نکردیم؛ در حال حاضر پیشنهادمان این است که محدودیت‌های جدی اعمال شود و به داخل خانواده‌ها نیز منتقل شود.

کلیدری اظهار کرد: با این وسعت بیماری، مادران باردار نیز درگیر شده‌اند و هر لحظه به‌ دنبال این هستیم که آنان را بستری کنیم؛ برای کودکان نیز بیمارستان امام حسین در حال سرویس‌دهی است و تعداد کل بیماران درگیر در گروه سنی کودکان حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: نوعی جو بی‌اعتمادی نسبت به فضای دولت و کشور بین مردم ایجاد شده و این مورد باعث شده است مردم فضای کرونا را جدی نگیرند؛ تمام ما نسبت به تک تک افرادی که مبتلا می‌شوند پاسخگو هستیم و امیدواریم با فرایند منطقی به تصمیمی منطقی برای اداره این وضعیت برسیم.

وی در خصوص مراکز واکسیناسیون بیان‌ داشت: مراکز تجمعی برای تزریق واکسن در حال توسعه است اما در این مسیر ممکن است اتفاقات نامتعارفی رخ بدهد و در جایگاه خودم از مردم عذرخواهی می‌کنم، اما می‌دانم همکاران در تلاش برای رفع این مشکلات هستند و به دنبال هستند ظرفیت‌های خود را افزایش دهند چون خروجی این موضوع برای موج بعد، ورودی کم‌تر بیماران است.

کلیدری خاطرنشان کرد: مشکلی که در واکسیناسیون کادر درمان وجود داشت این بود که به دلیل نبود اطلاعات کافی مقاومت‌های زیادی برای آن‌ وجود داشت؛ در بیمارستان‌ها ۸ دوره برای واکسیناسیون کادر درمان رفتیم و با همه این تلاش‌ها از حدود ۵۸ هزار کادر درمان حدود ۲ هزار نفر برای واکسن مراجعه نکردند و از فضای بیمارستان‌ها خارج شدیم.

* تعطیلی ۱۸ پایگاه اورژانس در سطح اصفهان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تعطیلی ۱۸ پایگاه اورژانس سطح شهر گفت: برخی پایگاه‌ها به علت کمبود نیرو تعطیل شده و تمام تلاش این است که به جای خود برگردد و عمده مشکل مربوط به تأمین اعتبار است؛ نکته‌ای که وجود دارد مشکل در سطح کلان کشور است که حوزه اورژانس پیش بیمارستانی‌مان اعتبار مجزایی ندارد و خدمتی که ارائه می‌دهد، خدمتی کاملاً رایگان است و این موضوع شرایط حفظ پایگاه‌ها را پیچیده کرده است و سعی‌مان بر این بوده حداکثر حمایت انجام شود؛ بخش کمبود نیروی انسانی در حال رفع است و تا ۲ ماه آینده نیروی انسانی به پایگاه‌ها تزریق خواهد شد اما حق و‌ حقوق آن‌ها کشوری است.

وی تأکید کرد: باید اعتبارات مشخص به اورژانس‌های پیش بیمارستانی تعلق بگیرد و اگر این مشکل رفع نشود این موارد ادامه‌دار خواهد بود.

کلیدری در خصوص اصناف و پروتکل‌های ابلاغ شده عنوان کرد: دستورالعمل‌ها به اصناف ابلاغ شده است اما اینکه تا چه حد اجرایی شده است قابل بحث ‌است؛ یک سال و نیم است که همگی در حال تحمل فشارها هستند و‌ همین مورد باعث شده ست برخی افراد به رعایت پروتکل‌ها‌ تن ندهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: اگر در بازه زمانی ۲ تا ۳ ماه یک‌بار محدودیت یک تا ۲ هفته‌ای داشته باشیم بهتر از این‌ است که در ۴ ماه ۲ ماه نگران این باشیم که تعطیل می‌شود یا نه که در ادامه آسیب بیش‌تری نیز خواهد داشت؛ اگر به طور متناوب در زمان اوج‌ها محدودیت برقرار می‌کردیم با این مواجه نمی‌شدیم که همگی درگیر باشند و نشانه‌ای از توقف بیماری شاهد نباشیم.

* هماهنگی و همدلی تنها راه نجات از وضعیت فعلی است
وی در ادامه اظهار کرد: تنها راه‌ نجات‌ از‌ این‌ وضعیت هماهنگی و‌همدلی است، امیدوارم با استقرار دولت جدید و مسؤولان جدید همدلی و هماهنگی حداکثری ایجاد شود و چالش‌های کشور و استان حل شود؛ مطمئن هستیم اگر هماهنگی ایجاد شود سیر واکسیناسیون نیز افزایش پیدا می‌کند و از این وضعیت نجات پیدا می‌کنیم.‌

کلیدری گفت: اگر در کشور ایمنی نسبی و هماهنگی ایجاد شود می‌توان وضعیت پیچیده را مدیریت کرد حتی اگر کرونا‌ ادامه داشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص بازگشایی مدارس بیان داشت: در حوزه درمان معتقدیم بازگشایی مدارس زمانی ممکن است که معلمان و دانش‌آموزان در حد قابل قبولی ایمنی شوند و این مورد جز با واکسینه شدن ممکن نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش و‌ پروش نیازمند مختصاتی است که دانش‌آموزان‌ آموزش‌هایی را ببینند و برخی رفتار دانش‌آموزان در جمع شکل می‌گیرد و امیدوارم به ظرفیتی برسیم که این مشکلات رفع شود که تنها در صورتی ممکن است که معلمان و دانش‌آموزانی که ممکن است واکسینه شوند.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما