plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۱۷۶۲۳

اسلوونی سفیر ایران را احضار کرد

خبرگزاری رسمی اسلوونی از احضار سفیر ایران خبر داد. پیشتر وزارت امور خارجه ایران سفیر این کشور در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرده بود.
اسلوونی سفیر ایران را احضار کرد
به گزارش ایصال نیوز، در پی اقدام وزارت خارجه ایران در احضار سفیر اسلوونی به دلیل شرکت در نشست گروهک تروریستی منافقین، لیوبلیانا دوشنبه اعلام کرد سفیر ایران را احضار کرده است.

خبرگزاری رسمی اسلوونی با گزارش این خبر مدعی شده این کشور همیشه از «حقوق بشر» و «آزادی‌های بنیادین» حمایت می‌کند.

ادعای اسلوونی درباره دفاع از «حقوق بشر»در حالی مطرح شده که «یانز یانشا»، نخست‌وزیر اسلوونی به تازگی در نشست چند روز قبل گروهک تروریستی منافقین که جان انسان‌های بی‌گناه زیادی را گرفته، شرکت کرده‌ است.

وزارت خارجه ایران روز شنبه اعلام کرد در پی اقدام غیرقابل قبول و خارج از عرف دیپلماتیک نخست‌وزیر اسلوونی بابت حضور در گردهمایی مجازی گروهک تروریستی منافقین، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شده است.

در این ملاقات تأکید شد: «حضور مجازی نخست‌وزیر اسلوونی در محفل یک گروهک تروریستی و منفور نزد ملت بزرگ ایران و اظهارات خلاف واقع و سخیف این مقام اسلوونیایی بر خلاف عرف دیپلماتیک و روح حاکم بر روابط دوجانبه بوده و محکوم است.

ضمن اینکه حمایت از یک گروهک تروریستی برخلاف منشور سازمان ملل متحد و اصول شناخته شده بین‌المللی و ارزش‌های حقوق بشری است ‌و تحت هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.»

سفیر اسلوونی در جریان این احضار تأکید کرد مراتب اعتراض شدیداللحن کشورمان را به فوریت به لوبلیانا گزارش خواهد کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز عصر روز یکشنبه در تماس تلفنی با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن اقدام غیرقابل قبول نخست وزیر اسلوونی، خواستار روشن شدن موضع اتحادیه اروپا در این خصوص شده بود.

بورل روز دوشنبه گفت که به ظریف گفته مواضع نخست‌وزیر اسلوونی، نماینده موضع اتحادیه اروپا نیست. او همچنین گفت: «چیزی برای گفتن درباره اظهارات نخست‌وزیر اسلوونی ندارم. [اظهارنظر در این باره] به عهده خود ایشان است.»

گروهک تروریستی منافقین هر ساله نشست‌هایی را با گروهی از هواداران اجاره‌ای برگزار می‌کند. به عنوان مثال، روزنامه انگلیسی گاردین سال ۱۳۹۷ درباره نشست این گروهک منافقین در پاریس نوشته بود بخش زیادی از حاضران اتباع اروپای شرقی و پناهجویان سوری‌ای بودند که با وعده سفر توریستی رایگان به پاریس، به محل برگزاری این تجمع منتقل شده بودند.

حمایت مقام‌های کشورهای غربی از گروهک منافقین در حالی ادامه دارد که حتی گزارش‌های رسمی در کشورهای غربی نیز بر عدم حمایت از این گروه در داخل ایران اذعان می‌کنند. گروهک منافقین که تا چند سال پیش در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار داشت، در سال‌های اخیر با لابی‌گری گسترده و پرداخت مبالغ کلان به سیاستمداران غربی از این فهرست‌ها خارج شده و هر ساله با حربه‌هایی چون برگزاری تورهای رایگان به مقصد پاریس یا سوءاستفاده از پناهجویان، تجمعاتی را برگزار می‌کند. در این نشست‌ها همواره سیاستمداران سابق کشورهای غربی با دریافت مبالغ سنگین، در حمایت از منافقین سخنرانی می‌کنند.

شبکه «ان. بی. سی» چند سال پیش در گزارشی اختصاصی به روابط میان گروهک منافقین و سیاستمداران آمریکایی پرداخته بود. در بخشی از آن گزارش آمده بود: «اکنون، مجاهدین خلق هزاران دلار به سیاستگذاران آمریکایی می‌پردازد تا در مراسم‌های این گروه سخنرانی کنند.» «جوان استوکر» دبیر نشریه «دیفنس پست» که سال‌هاست بر فعالیت‌های این گروه متمرکز است، به ان. بی. سی گفته است که بر اساس برآورد او، «جان بولتون» ده‌ها هزار دلار از این گروهک پول دریافت کرده و در ازای آن، برای آن‌ها تبلیغ کرده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما