plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
کد مطلب : ۱۷۲۶۲
در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی

رئیسی: باید هم اقتصاد و تولید رونق بگیرد و هم دغدغه مردم پایان بپذیرد

واکسیناسیون عمومی یکی از برنامه‌های فوری ما خواهد بود
منتخب رقابت های انتخاباتی انتخاب رئیس دولت سیزدهم، اظهار داشت: موضوع کرونا امروز مردم را نگران کرده است و هم در برخورد با این ویروس منحوس، برخورد جدی و همه‌جانبه نیاز است و به آنچه از واکسن‌های تولید داخلی استفاده شود و اگر ضرورت داشت تولید داخلی سریع، فوری و انقلابی مورداستفاده در واکسیناسیون مردم قرار بگیرد تا مردم احساس آرامش کنند و هم اقتصاد، تولید رونق بگیرد و هم دغدغه مردم پایان بپذیرد.
عکس از علی عبداللهی
عکس از علی عبداللهی
به گزارش ایصال نیوز، سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی در مشهد مقدس، ضمن عرض  سلام‌وصلوات خدا و همه خلایق بر وجود مقدس حجت خدا علی بن موسی‌الرضا(ع)، گفت:  خدا را شاکریم که در روز ولادت باسعادت مولا و آقایمان در جوار مسجد نورانی آن بزرگوار هستیم؛ شکرگزار به درگاه پروردگار متعال هستیم که در این مکان مقدس زائر و مجاور برای عرض تبریک و شکرگزاری به در درگاه ذات مقدس ربوبی گرد هم آمده‌اند.
 
حجة الاسلام رئیسی ادامه داد: پیرو بحثی که برادر عزیزم حضرت حجت‌الاسلام آقای مروی تولیت محترم آستان قدس رضوی بیان کردند نکاتی را محضر شما عزیزان و بزرگواران عرض می‌کنم؛ موضوع بسیار بااهمیت در باب شناخت وجود مقدس امام، یک شناخت شناسنامه‌ای و دوم شناخت و معرفت نسبت به مقام و ولایت علی ابن موسی‌الرضا است.

دکتر رئیسی تأکید: از حضرت امروز معرفت نسبت به مقام امام را بخواهیم، شناخت مقام ولایت امام علیه‌السلام گره‌ها را بر ذهن و عمل ما می‌گشاید و حقیقتاً در پرتو نورانیت وجود مقدس حجت خدا ما معرفت پیدا می‌کنیم و آنچه باید می‌یابیم.

رئیس‌جمهور منتخب بابیان اینکه شناخت انسان و کرامت انسان در پرتو معرفت نسبت به مقام امام علیه‌السلام است، گفت: خداوند متعال یک کرامت ذاتی به همه انسان‌ها داده است؛ انسان گل سرسبد عالم خلقت است و به‌موجب انسان بودن موجب کرامت ذات مقدس کبریایی قرارگرفته است.

حجة الاسلام رئیسی ادامه داد: انسان به‌موجب انسان بودن از سایر موجودات برتری دارد؛ این یک کرامت است لذا ما اسم آن را  کرامت ذاتی می‌گذاریم. این مسئله به همه انسان‌ها داده‌ شده است. اما قسم دیگری از کرامت هست که آن کرامت اکتسابی است و نیازمند آن است که انسان تلاش و کسب کند آن‌هم در پرتو شناخت و معرفت نسبت به حجت خدا و حجت بالغه الهی اتفاق می‌افتد.

دکتر رئیسی ادامه داد: کرامت اکتسابی نیاز به‌کار دارد. تلاش دارد فکر و اندیشه و اخلاق کریمه دارد. مقام کرامت اکتسابی برای همه انسان‌ها نیست. برای انسان‌هایی است که خود، دل، جان، اخلاق و ذهن را با حجت خدا و آیات نورانی قران کریم و انسان‌های برخوردار از کرامت مرتبط کردند.

رئیس‌جمهور منتخب اظهار داشت: ما به دنبال کسب این مقام کرامت هستم و در پرتو این مقام است که انسان جایگاه پیدا می‌کند کسی که مقام بخشش داشته باشد به او کریمه می‌گویند. اما حقیقتاً معنای آن نیست. مقام کرامت به کسی است که برخی به معنای بخشش یا بخشش قبل از سؤال. اما حقیقت آن است که بخشش جلوه کرامت است. انسان اول به کرامت می‌رسد بعد به مقام بخشش می‌رسند. شهدای ما اول به کرامت رسیدند و بعد به شهادت. اول برای فدای جان و همه هستی خود آماده شدند. این انسان، انسان باکرامتی است. پیامبران و امامان آمده‌اند انسانی بسازند مثل ابوذر و سلمان و مقداد. انسانی بسازند که جز خدا نبیند و جز به خدا نیندیشد. این انسان باکرامت است یا همان کرامت اکتسابی.

ادامه داد: لذا معنای خدمت هم متفاوت می‌شود. امروز همه‌کسانی که در این کره زمین هستند مدعی خدمت به مردم هستند. خدمت چند رقم است. نخست خدمت بامعنای مادی گرایانه و به تعبیر معروف ماتریالیستی، مادی محوری. این یک نوع خدمت است نگاه منفت‌گرا از خدمت. می‌گویند در عالم خدمت می‌کنیم در مقابل به منفعتی می‌رسیم. خیلی‌ها در عالم با نگاه منفعت‌گرایی و منفعت محوری هستند.

حجة الاسلام رئیسی گفت: مثلاً در آفریقا به بعضی از این کشورها بگویید در این کشور چه می‌کنید؟ می‌گویند قصد خدمت به مردم این منطقه را داریم. اما منافعی داریم و باید به دنبال آن باشیم. قبلاً منفعت را به زبان نمی‌آوردند، اما الآن به زبان می‌آورند. محور ما منفعت‌گرایی است. این یک رقم از خدمت است.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: خدمت دوم از نوع انسان‌دوستی است که با نگاه اومانیستی انجام می‌شود. انسان‌مدارانه. می‌گوید دلم سوخت به او کمک کردم. این البته بد نیست که در مشکلی احساس نوع‌دوستی داشته باشد.

دکتر رئیسی تصریح کرد: اما ما در محضر مقدس امام رئوف سخن از یک خدمت سوم داریم که هیچ‌کدام از این دو خدمت نیست. آن خدمتی برای خدا و به دیگران توجه کردن در پرتو خدادوستی است. ببینید  در سیره امیرالمؤمنین رفتن در خانه فقرا، ایتام و بینوایان را ببینید. امام است، حجت خداست؛ اما لحظه‌ای برای توجه به دیگران آرام نمی‌گیرد. برای چیست؟ برای منفعت است؟ خیر؛ برای خدا است.

حجة الاسلام رئیسی تصریح کرد: امیرالمؤمنین از کوچه‌ای عبور می‌کردند که می‌بینند یک پیرمرد با وضع بسیار بدی آنجا افتاده است. اصحاب می‌گویند آقا رها کنید. امیرالمؤمنین می‌گویند چرا رها کنم؟ اصحاب می‌گویند آقا او که مسلمان نیست، نصاری است. حضرت می‌فرمایند عجب! آن روزی که زور بازو و توان کار داشت، همین جامعه از خدماتش بهره‌مند می‌شدند؛ امروز او را رها کنیم؟ مگر توجه نکردن به دیگران در حکومت علی (ع) ممکن است؟

رئیس‌جمهور منتخب ابراز داشت: امیرالمؤمنین به مالک اشتر فرمود: مالک مردم دو دسته‌اند، «إمّا أخٌ لَکَ فی الدِّینِ، أو نَظیرٌ لَکَ فی الخَلقِ»؛ یا مسلمان‌اند، به اعتبار اسلامیت‌شان و یا انسان‌اند، به اعتبار انسانیت‌شان، باید به حقوق و خواست مردم توجه شود. این نگاه امیرالمؤمنین علیه صلاه والسلام است.

حجة الاسلام رئیسی بابیان اینکه در نظام اسلامی دولت، خدمتگزار مردم است؛ نه منت‌گذار به مردم، افزود: در دولت اسلامی تمام کارگزاران باید خود را خدمتگزار به مردم بدانند و سخنی که امروز در مدیریت می‌گویند، بالاترین سخن مشتری مداری است.

دکتر رئیسی یادآور شد: در بعضی از مغازه‌ها هم می‌بینید که نوشتن حق با مشتری است. سخن ما این نیست؛ سخن ما سخن علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است که خیلی برتر از این است. می‌گوییم دوست داشتن مردم؛ این سخن باید در مدیریت و علم مدیریت بحث شود که امروز مدیران باید به مردم محبت داشته باشند، مردم را دوست داشته باشند و عاشق مردم باشند. این عشق و محبت مرتبه نازله محبت الله است. یعنی اگر به خدا مراجعه کنید و بگویید خدایا من چه کنم تا به تو نزدیکتر شوم و یا به علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) عرضه دارید که چگونه به تو مقرب شوم، امام رضا علیه‌السلام ما را به مردم حواله می‌دهد.

دکتر رئیسی افزود: به قول استاد مطهری رضوان الله‌تعالی‌علیه، زمانی که گفتند به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران، او گفت که این شرک است. اما بدانید راه خدا از میان خلق می‌گذرد. اگر کسی بخواهد رضای خدا را جلب کند، باید از زندگی مردم گره‌گشایی کند.

رئیس‌جمهور منتخب گفت: خادمان این آستان نورانی و مقدس، خدمتگزارند، خادم‌اند؛ اما خدمت به معنای آن است که در پرتو خدمت به این آستان نورانی، کار برای مردم، زائر و مجاور برای آن‌ها موضوعیت دارد.

رئیسی اضافه کرد: همه عزیزان بدانند همه‌کسانی که در جای دولت مشغول به‌کارند، از وزرا، مدیران میانی تا همه کارشناسان و کارکنان، قبول داشتن بنده شرط کار در دولت نیست. اما حفظ کرامت مردم شرط خدمت به این دولت است.

دکتر رئیسی بیان داشت: امروز همه‌کسان بدانند هرکسی در جای‌جای کشور به مردم خدمت می‌کند بداند به نام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و در کنار مضجع نورانی، ولی‌نعمتمان عرض می‌کنم که باید کرامت مردم را حفظ کرد. هیچ‌کس حق ندارد کوچک‌ترین خدشه‌ای به کرامت مردم وارد کند.

حجة الاسلام رئیسی بابیان اینکه باید در اقتصاد عدالت باشد، افزود: ما باید این تحول را در پیش بگیریم، زیرا مردم رأی به تحول دادند و باید در کشور تحول ایجاد شود، این تحول باید به نفع مردم، ارزش‌های اسلامی، سفره و کسب‌وکار آن‌ها با شکل‌گیری دولتی کارآمد باشد، این خواسته مردم است و ما اجازه نمی‌دهیم که حقی از مردم ضایع شود.

رئیس جمهور منتخب مردم ایران ادامه داد: بنده به‌عنوان نماینده ملت اجازه نخواهم داد، هیچ‌کدام از حقوق ملت ضایع شود و در حفظ کرامت مردم تلاش می‌کنیم.

حجة الاسلام رئیسی تصریح کرد: محور ما در اقتصاد، عدالت اقتصادی است به این معنا که تقسیم ظرفیت‌های کشور و امکانات بر اساس عدالت خواهد بود و در مسائل داخلی توجه به عدالت و در حوزه آموزش، عدالت آموزشی، حوزه مسائل اجتماعی توجه به عدالت اجتماعی و در سیاست داخلی و خارجی توجه به کرامت ملت ایران ملت را در دستور کار قرار خواهیم داد.

دکتر رئیسی اضافه کرد: عزت ملت ایران در هیچ نشست و گفت‌وگویی نباید مخدوش شود، محور ما در سیاست داخلی و خارجی در تعامل با همه کشورها و دنیا، حفظ کرامت و عزت ملت ایران خواهد بود.


رئیس جمهور منتخب مردم ایران تأکید کرد: ما روابط ناسالم اداری، فساد، ظلم و هرگونه روابط غیرعادلانه را برخلاف کرامت انسان می‌دانیم، وقتی می‌گوییم دهه کرامت، وقتی خدمت حضرت رضا (ع) عرض ادب می‌کنیم، باید ازاینجا درس بگیریم که فرهنگ رضوی، فرهنگ گفتمانی کشور باشد، در روز ولادت حضرت رضا (ع) بخشی از آموخته‌های آن حضرت را بیان می‌کنم که به ما فرمودند «النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا».

رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: اگر مردم بدانند ما چه می‌گوییم، دنبال ما حرکت می‌کنند و اگر نورانیت کلمه ما را متوجه شود در زندگی‌شان جز ما را راه نمی‌دهند، اگر مردم شیرینی عدالت را بدانند، غیر عدالت رضایت نمی‌دهند.
 
حجة الاسلام رئیسی با بیان اینکه کی باید عدالت را برپا کند؛ «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ»، افزود: مردم باید فاعلان فاعل این فعل باشند، امروز هم به‌عنوان خدمت‌گزار و امین شما مردم عزیز و بزرگوار عرض می‌کنم، شما مردم و جوانان عزیز، زن و مرد که درصحنه باشید، حتماً بدانید با مدد الهی و دست توانای شما در این کشور عدالت اجرایی خواهد شد، ان‌شاءالله.

رئیس جمهور منتخب مردم ایران با اشاره به موضوع واکسیناسیون عمومی، اظهار داشت: ان‌شاءالله در اسرع وقت موضوع واکسیناسیون عمومی را به‌نحوی‌که از حق مرد صیانت شود، دنبال می‌کنیم و یکی از برنامه‌های فوری ما خواهد بود که از آغاز شروع خدمت دولت سیزدهم این کار را با جدیت دنبال می‌کنیم، تا از جسم و جان مردم صیانت شود، ان‌شاءالله.

دکتر رئیسی اظهار داشت: موضوع کرونا امروز مردم را نگران کرده است و هم در برخورد با این ویروس منحوس، برخورد جدی و همه‌جانبه نیاز است و به آنچه از واکسن‌های تولید داخلی استفاده شود و اگر ضرورت داشت تولید داخلی سریع، فوری و انقلابی مورداستفاده در واکسیناسیون مردم قرار بگیرد تا مردم احساس آرامش کنند و هم اقتصاد، تولید رونق بگیرد و هم دغدغه مردم پایان بپذیرد.

دکتر رئیسی افزود: باید اقتصاد و تولید رونق بگیرد و دغدغه‌های مردم پایان بپذیرد، این از اولویت‌های دولت ما خواهد بود.
 
حجة الاسلام رئیسی گفت: به نام یاوران حضرت رضا (ع) به نام علی ابن موسی‌الرضا (ع) و به نام فرهنگ رضوی و به نام آموخته‌های حضرت ثامن‌الحجج علی ابن موسی‌الرضا (ع) که بنده افتخار خادمی این آستان مقدس را دارم، برخودم فرض می‌دانم همه آموخته‌هایم از وجود مقدس امام رضا (ع)، به‌ویژه مقوله کرامت انسانی رادر همه شئون موردتوجه خود و همه همکاران در تمام لایه‌های اداره کشور قرار دهیم.

رئیس جمهور منخب ادامه داد: بازهم عرض می‌کنم اگر کسی در ادوار گذشته دولت مسئول می‌شد، کسانی که به نحوی به او رأی ندادند و یا به نحوی به او محبتی به هر دلیلی نداشتند، گاهی برای آن‌ها در سازمان‌ها و ادارات مشکل ایجاد می‌کردند. در ادوار گذشته متأسفانه عمل شد. اما محور ما در انتخاب همکاران، شایستگی است.

حجة الاسلام رئیسی تاکید کرد: اما حقیقتاً ما می‌خواهیم محور انتخاب وزیران، مدیران و همه همکارانمان در دولت، اصل شایستگی باشد.

رئیس‌جمهور منتخب افزود: صمیمانه از همه عزیزانی که با زحمت در شرایط کرونایی، در انتخابات شرکت کردند، از همه‌کسانی که در انتخابات شرکت کردند حال چه به بنده و چه به دیگر عزیزان رأی دادند، از ملت عزیز، مردم عزیز این استان، از همگان و مردم این استان تشکر می‌کنم.

حجة الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: ما و همه مسئولان از عزیزانی که در ساعات اولیه روز انتخابات، به دلیل اخلالی که در سیستم رأی‌گیری پیش آمد، از برخی کسانی که به دلیل اخلال در سیستم پیش آمد. در صف‌های طولانی معطل شدند، عذرخواهی می‌کنیم. هم مسئولین و هم ما در پی این پیشامد، شرمنده مردم شدیم.

رئیس جمهور منتخب افزود: از عزیزانی که در خارج از کشور بخاطر شرکت در انتخابات، از سوی عده‌ای از خدا بی‌خبر مورد آزار قرار گرفتند، اما پای صندوق آمدند، تشکر می‌کنم.

حجة الاسلام رئیسی عنوان کرد: باید از دولت‌های مدعی حقوق انسان سؤال کرد، چگونه باوجود اینکه مسئله دموکراسی و رأی دادن را که از اولین حقوق انسان‌ها می‌دانید، اما برای کسی که می‌خواهد در کشورتان، رأی دهد، امنیت ایجاد نمی‌کنید و او مورد آزار، اذیت و اتهام قرار می‌گیرد؟ این موضوع مورد سؤال است و حتماً باید جبران شود.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به اینکه من خدمتگزار همه مردم هستم، افزود: من خود را خدمتگزار همه‌کسانی که به بنده رأی دادند و همه‌کسانی که به دیگر عزیزان رأی دادند و همچنین همه افرادی که به هر دلیلی موفق به رأی دادن نشدند، می‌دانم.

حجة الاسلام رئیسی افزود: این حضور باشکوه شما که دشمنان می‌خواهند در تحلیل‌هایشان کم حساب کنند، بسیار باشکوه و پرمعنا بود.

رئیس جمهور منتخب گفت: ما باید شکرگزار درگاه الهی باشم و سر بر آستان ربوبیت بنده بسایم که این عنایت خداوند متعال و علی ابن موسی‌الرضا (ع) و توجه مردم عزیزمان شامل حالم شده است.

حجة الاسلام رئیسی افزود: ان‌شاءالله من و همه دولتمردان بتوانیم این‌همه محبت و توجه مردم را با خدمت مخلصانه و بی‌منت به مردم جبران کنیم. از همه عزیزان، زائران ومجاران و همچنین خادمان حرم و تولیت آستان مقدس حضرت رضا (ع) تشکر می‌کنم و به دعای همه شما محتاجم.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : میزان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما