plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۱۷۲۴۲
مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان نجف‌آباد خبر داد

پروژه فاضلاب نجف آباد با مشارکت بخش خصوصی و صنعت تکمیل می‌شود

با توجه به کاهش بارندگی‌ها باید در مصرف بهینه آب صرف جویی شود
مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان نجف‌آباد گفت: عملیات اجرایی تکمیل پروژه فاضلاب شهری این منطقه به‌دلیل کمبود اعتبارات و افزایش بیش از حد قیمت‌ها، بسیار کند شده و مشارکت بخش خصوصی و صنعت تنها راه تکمیل این طرح است.
پروژه فاضلاب نجف آباد با مشارکت بخش خصوصی و صنعت تکمیل می‌شود
به گزارش ایصال نیوز، مهندس جواد کاظمی روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب نجف‌آباد از سال ۱۳۷۵ شروع شد و از مجموع ۵۰۰ کیلومتر تا سال ۹۲ فقط ۲۷ کیلومتر لوله گذاری شبکه و ۳۰ درصد تصفیه خانه اجرا شد و پس از سال‌ها توقف، با مشارکت مستقیم شهروندان در سال ۹۲ از سر گرفته شد و در طول ۶ سال بیش از ۲۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شد.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن بهترین راهکار خروج از این شرایط است ادامه داد: بر اساس آخرین طراحی‌های انجام شده مجموع شبکه مورد نیاز شهر نجف‌آباد درمحدودۀ شهری بیش از ۷۵۰کیلومتر است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان نجف‌آباد اظهار داشت: در صورت اجرای کامل این شبکه و ایجاد فازهای بعدی تصفیه‌خانه، دستکم ۴۵۰ لیتر در ثانیه پساب حاصل خواهد شد که از این میزان ۱۲۰ لیتر بعنوان خسارات وارده به زیرساخت‌های شهری، به شهرداری واگذار می‌شود و امکان فروش حداقل ۲۰۰ لیتر دیگر به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ویژه شرکت ذوب‌آهن و تامین هزینه‌های مورد نیاز طرح، وجود دارد.

وی با بیان اینکه احداث گام دوم تصفیه‌خانه فاضلاب با قیمت‌های فعلی، نیازمند دستکم ۳۵۰میلیارد تومان اعتبار است، اضافه کرد: با توجه به مذاکرات سال‌های گذشته در خصوص واگذاری پساب این شهر به ذوب‌آهن، اعتبارات دولتی چندانی به این طرح شهرستان اختصاص پیدا نمی‌کند و تنها از محل اعتبارات جاری آب و فاضلاب ، اجرای ۱۰کیلومتر در راستای اتصال برخی محدوده‌ها به شبکه اصلی در دستور کار قرار گرفته است.

کاظمی با اشاره به بررسی آخرین وضعیت اجرای شبکه فاضلاب نجف‌آباد در جلسه شورای راهبردی با حضور مدیران ارشد شهرستان، گفت: پیشنهادهای مالی و فنی برای خروج از این وضعیت ارائه و قرار شد کارشناسان محیط زیست نیز در خصوص برخی دغدغه‌های موجود در موضوع انتقال پساب از نجف‌آباد، اظهار نظر کنند.

وی بیان کرد: پساب تولیدی نجف آباد تاکنون با اجرای ۲۳۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در این شهر و بیش از ۱۵هزار انشعاب فعال فاضلاب یکصد لیتر در ثانیه است.

مدیر آب وفاضلاب نجف آباد افزود: آب شرب این منطقه و دیگر نقاط استان اصفهان از سد زاینده‌رود و از مسیر تصفیه‌خانه باباشیخ‌علی تامین می‌شود و ارتباطی با منابع آب زیرزمینی شهر ندارد که در صورت انتقال پساب، شاهد فرونشست زمین باشیم علاوه بر این، تکمیل نشدن شبکه جمع‌آوری فاضلاب چاه‌های فاضلاب شهری موجب آلودگی و غیر قابل استفاده آبِ چاه‌های موجود در مصارف شرب و حتی کشاورزی می‌شود.

وی گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها درسال گذشته وسال جاری همه باید در مصرف بهینه آب صرف جویی تا از این شرایط سخت عبور کنیم.

کاظمی ادامه داد: سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان ۹۸ شهر و یکهزار روستا در قالب ۳۷ منطقه خودگردان را پوشش می‌دهد که ۵۷ شهر و ۳۸۰ روستا به سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ وصل هستند که بخش عمده آن از تصفیه خانه بابا شیخ علی تامین می‌شود.

شهرستان نجف آباد بابیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما