plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۱۷۰۱۸

منابع مصری: تل‌آویو به بسیاری از شروط حماس در پرونده تبادل اسرا پاسخ مثبت داد

پس از ورود رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به قاهره، منابع مصری ضمن اشاره به اینکه هیأتی از شاخه نظامی حماس نیز وارد قاهره شده، خبر دادند که تل‌آویو به بسیاری از شروط حماس در پرونده تبادل اسرا پاسخ مثبت داده است.
منابع مصری: تل‌آویو به بسیاری از شروط حماس در پرونده تبادل اسرا پاسخ مثبت داد
به گزارش ایصال نیوز، منابع مصری آگاه از جزئیات میانجیگری قاهره میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه، به روزنامه قطری «العربی الجدید» گزارش دادند که هیأتی نظامی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)‌ به ریاست «مروان عیسی» نایب رئیس «کتائب القسام»‌ شاخه نظامی حماس وارد قاهره شده است.

العربی الجدید در گزارشی که امروز (چهارشنبه)‌ آن را منتشر کرد،‌ به نقل از منابع یادشده نوشت که اقدام کتائب القسام در انتشار فایل صوتی از اظهارات یکی از نظامیان اسیر اسرائیلی در [زندان‌] جنبش حماس در غزه با هماهنگی میانجی مصری صورت گرفت.

کتائب القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت حماس، به‌تازگی و برای اولین بار تصویری از نظامی صهیونیست اسیر در نوار غزه با نام «گیلعاد شالیط» منتشر کرد. به گفته منابع مذکور، این گام، درخواست طرف اسرائیلی بوده که در یکی از مراحل مذاکره با هدف به گردش آمدن پرونده [تبادل اسرا] در دستگاه‌های امنیتی اسرائیل انجام شده است.

منابع مصری در این خصوص توضیح دادند که برداشتن این گام به منظور قانع کردن کتائب القسام بسیار زمان‌بر بوده است چراکه بازوی نظامی حماس این اقدام را در تعارض با یکی از شروط مربوط به معامله [تبادل اسرا] و همچنین شرط آزادی آن دسته اسرای فلسطینی می‌دانسته که اشغالگران پس از آزادی، آن‌ها را در معامله «وفاء الاحرار» (وفای آزادگان) در سال ۲۰۱۱ مجددا بازداشت کردند.

منابع مذکور در ادامه تأکید کردند، انتشار فایل صوتی اخیر به هیچ عنوان به معنای کوتاه آمدن حماس از هیچ یک از شروط و خواسته‌هایش نیست. این منابع همچنین خبر دادند،‌ هیأتی صهیونیستی که برخی از اعضای آن از دستگاه‌های جاسوسی «شاباک» و «موساد» هستند، به قاهره خواهند آمد تا درباره ایده پیشنهادی قاهره به مقامات حاضر در مصر، گفت‌و‌گو کنند.

منابع یادشده با بیان اینکه طرف‌ اسرائیلی به بسیاری از شروط حماس پاسخ مثبت داده است، بر این باور بودند: «در هفت سال گذشته، فرصت فعلی، مناسب‌ترین فرصت برای اجرای معامله [تبادل اسرا] است». این منابع همچنین خبر دادند، تل‌آویو با تمام امتیازاتی که به حماس در این پرونده داده است، تنها یک خواسته داشته و آن این بوده که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در برابر میانجی مصری و تضمین‌کنندگان غربی متعهد شود که هیچ عملیات دیگری برای به اسارت درآوردن افراد نداشته باشد که کتائب القسام این خواسته را به‌ط‌ور کلی رد کرده است.

بر اساس این گزارش، حماس تأکید کرده است که شاخه نظامی این جنبش نمی‌تواند این سازوکار را از روند اقدامات خود برای آزادسازی اسرا از میان بردارد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، روز گذشته، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اسماعیل هنیه»‌ رئیس دفتر سیاسی حماس در صدر هیأتی بلندپایه در پاسخ به دعوت مصر وارد قاهره شده است.

روزنامه «الاخبار»،‌ روز دوشنبه، در ارتباط با سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به مصر گزارش داده بود که قاهره از دبیران کل نوزده گروه فلسطینی مستقر در نوار غزه خواسته است که در نشستی برای گفت‌و‌گو در قاهره شرکت کنند.

بر اساس گزارش مذکور، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر نشست مذکور نظارت خواهند کرد. برخی از منابع خبری اخیر در این خصوص گزارش دادند که قرار است پرونده تبادل اسرا، بازسازی نوارغزه و تثبیت آتش‌بس در فلسطین از مهم‌ترین مسائل نشست مذکور باشد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما