plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۱۶۴۰۲

آمریکا: احتمالا بازگشت به تعهدات برجامی در هفته های آتی انجام می‌شود

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که ممکن است بازگشت متقابل به تعهدات برجام یا یک توافق در این زمینه را در هفته های آینده شاهد باشیم.
آمریکا: احتمالا بازگشت به تعهدات برجامی در هفته های آتی انجام می‌شود
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از ایرنا، این مقام ارشد آمریکایی به پیشرفت مذاکرات در وین اشاره کرد و افزودکه امکان دارد شاهد بازگشت متقابل به تعهدات یا یک توافق در این زمینه در هفته های آتی باشیم.

وی درباره اینکه چقدر احتمال رویداد چنین اتفاقی وجود دارد، توضیح داد: فقط زمان این مساله را مشخص می کند.

وی ادامه داد که اگر واقع بین باشیم، آمریکا درک کند که چه چیز برای بازگشت به تعهدات با رفع تحریم ها طبق برجام لازم است. همچنین درک می کنیم که ایران چه کاری را برای بازگشت به تعهدات خود باید انجام دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با تاکید به متن برجام گفت که این چیزی نیست که ابداع شود، فقط نیاز است متن برجام خوانده شود.

وی اضافه کرد: بنابراین ما متعهد به انجام آن هستیم و اینطور خواهد شد، در هفته ها و روزهای آینده باید شاهد باشیم که ایران (متعهد) است یا خیر.

وی همچنین با اشاره تلویحی به شکست سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق در قبال ایران، اذعان کرد تجربه سه سال گذشته نشان داده است که دقیقا برعکس است و بدون برجام و با اعمال دوباره تمام تحریم ها و تحریم های جدید، برنامه هسته ای ایران به پیش می رود.
این در حالیست که آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد. تهران هم دو سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات سایر طرف‌های این توافق، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام تهران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این مساله مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما