plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۱۵۹۳۱

نامه رژیم صهیونیستی به شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران

سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت، ایران را به نقض مفاد قطعنامه این شورا متهم کرده است. ایران همواره ادعاهای اثبات‌نشده رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی از جمله آمریکا را درباره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای قویاً رد کرده است.
نامه رژیم صهیونیستی به شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران
به گزارش ایصال نیوز، «گیلاد اردان»، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد طی نامه‌ای به شورای امنیت ملل متحد مدعی شد ایران مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا را نقض کرده است. طبق گزارش روزنامه جروزالم‌پست، نماینده رژیم صهیونیستی خواستار تحقیق درباره موارد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط ایران شده است.

این قطعنامه سال ۲۰۱۵ برای تأیید توافق هسته‌ای برجام صادر شد. در بخشی از این نامه آمده است: «ما قویاً از شورای امنیت می‌خواهیم این موارد ادامه‌دار نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایران را محکوم کند و از اعضای این شورا می‌خواهیم به تهدیدهای آشکار ایجاد شده به دلیل برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و اشاعه تسلیحاتی توسط این رژیم پاسخ دهند.»

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای اثبات‌نشده رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی از جمله آمریکا را درباره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای قویاً رد کرده است.
این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت کشورهای غربی از پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی برای نظارت بر برنامه تسلیحات هسته‌‌ای خود خودداری کرده است.

در مقابل، ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد. علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.
دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند. دولت بایدن تا به امروز گفته تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران بعد از خروج آمریکا از برجام را مگر در صورت اجرای کامل این توافق از سوی ایران رفع نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما