plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۱۵۷۳۲

با آزادسازی کشتی اور گرین، کانال سوئز باز شد

کشتی غول‌پیکر «اور گرین» که از سه‌شنبه شب (۳ فروردین-۲۳ مارس) به دلیل وزش طوفان شن و شرایط بد جوی از مسیر خود منحرف و منجر به انسداد مسیر عبور کشتی‌ها از کانال سوئز در هر دو طرف شده بود، بامداد دوشنبه شروع به حرکت کرد.
با آزادسازی کشتی اور گرین، کانال سوئز باز شد
به گزارش ایصال نیوز، بی‌بی.سی صبح امروز دوشنبه اعلام کرد که این کشتی کانتینری غول‌پیکر باربری شروع به حرکت کرده است.

کشتی کانتینربر Ever Given که متعلق به شرکت ژاپنی Shoei Kisen است و توسط شرکت تایوانی Evergreen Marine اداره می‌شود، یک هفته پیش در کیلومتر ۱۵۱ کانال سوئز در مسیر چین به روتردام به گل نشست.

طول این کشتی ۴۰۰ متر، عرض آن ۵۹ متر و ظرفیت حمل آن حدود ۲۲۴ هزار تن است. انسداد کانال سوئز که حدود ۱۰ درصد از نفت و فرآورده‌های نفتی جهان از طریق این کانال عبور داده می شود،در پی به گل نشستن این کشتی، افزایش ۷.۵ درصدی قیمت نفت را در پی داشت.

کانال سوئز یکی از مهمترین و پر رفت و آمدترین مسیرهای عبور کشتی‌ها و نفتکش‌ها در جهان به شمار می‌رود. این کانال مسیر دریایی بین آسیا و اروپا را تا ۱۵ روز کاهش داده و خطرات سفردریایی را نیز پایین می‌آورد. با توجه به این مزیت، روزانه حدود ۵۰ کشتی و نفتکش از این کانال عبور می‌کنند. انسداد این کانال، روزانه ۹.۶ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی خسارت وارد کرده است.

این کشتی کانتینری در باریکترین بخش کانال، مسیر را مسدود کرده بود و سایر کشتی‌ها و نفتکش‌ها در هر دو جهت شمالی و جنوبی مسیر قادر به عبور نبودند.
وزارت دفاع آمریکا بامداد دوشنبه نسبت به بسته شدن کانال سوئز ابراز نگرانی کرده و اعلام داشت که مسدود شدن این آبراه بر حمل و نقل دریایی ، حرکت کشتی های نظامی و شناورهای ارتش تأثیر می گذارد.

یک منبع در هیات مدیریت کانال سوئز به الشرق گفته بود با توجه به شن و ماسه متراکم و گل و لای موجود در مجاورت کمان(قسمت جلو بدنه) کشتی ناچارا باید صبر کرد تا با بالا رفتن سطح آب خروج کشتی کامل شود.

رویترز هم در خبری فوری نوشت: کشتی منحرف شده به روال عادی خود بازگشت.
بی‌بی‌سی در تکمیل خبر خود نوشت: بر اساس ویدئویی که روز دوشنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، ظاهرا عقب کشتی که به سمت کانال چرخیده، فضای آن را باز کرده است. شرکت خدمات دریایی Inchcape هم گزارش داد که کشتی رهایی یافته است.

 مسوولان کانال سوئز روز یکشنبه آماده شده بودند که حدود ۲۰ هزار کانتینر موجود در کشتی را تخلیه کنند تا بار آن کمتر شود. کارشناسان پیشتر به بی بی سی گفته بودند رهایی کشتی مستلزم فراهم شدن تجهیزات ویژه‌ای از جمله جرثقیل با ارتفاع بیش از ۶۰ متر (۲۰۰ فوت) است و این کار هفته‌ها به طول می ‌انجامد.

آخرین خبر رویترز حاکی است با روشن شدن موتورهای این کشتی و قرار گرفتن در مسیر ایمن برای حرکت طبیعی، هم اکنون باز شدن کامل کانال سوئز در دستور کار است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما