plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۱۵۶۸۳

واکنش ها به یک رژه نظامی در بغداد

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در واکنش به حضور مسلحانه یک گروه مخالف اشغالگران با نام«ربع الله»در روز پنجشنبه در خیابان های بغداد با بیان اینکه "جنگ بس است" هدف از این حرکت خودسرانه را "برهم ریختن اوضاع" دانسته و آنرا تهدیدی علیه کشور و دولت عنوان کرد.
واکنش ها به یک رژه نظامی در بغداد
به گزارش ایصال نیوز، تعدادی از گروه های مسلح عراق روز پنجشنبه به خیابان های بغداد آمده و با رژه نظامی که بر ترافیک شهر تاثیر زیادی گذاشت، برای چند ساعت قدرت نمایی کردند؛ موضوعی که حواشی و پی آمدهای زیادی در این کشور داشت.

بر اساس این گزارش پس از حضور نظامی این گروه (ربع الله) که از سلاح های سبک و نیمه سنگین بهره بردند، "مقتدا صدر" رهبر جریان صدر علیه آن موضع گرفت و از طرف دیگر نیز در همین حین سندی منتسب به نخست وزیر عراق دست به دست شد که طی آن نیروهای مسلح را به آماده باش فراخوانده بود.

مقتدا صدر در توئیت خود (با انتقاد از این حرکت خودسرانه) آورده که این حضور در پایتخت بخاطر چندین مطلب است و بعنوان مثال یکی از مسایل مورد اعتراض می تواند سیاست ارزی دولت و کاهش نرخ دینار در برابر دلار باشد ولی مقتدا به مخالفت این گروه های مسلح با حضور نظامیان آمریکایی در عراق اشاره نکرد.

مقتدی صدر در توئیت خود گفته است که تصمیم افزایش قیمت دلار در برابر دینار دارای زیان ها و فوائدی است لذا تصمیم گیری در این مساله را به اصحاب تخصص واگذار و خاطرنشان کرد نباید مردم خیلی از این سیاست ها آسیب ببینند. مقتدا صدر و فراکسیون مورد حمایتش در پارلمان موسوم به «سائرون» از مهمترین گروه های سیاسی – پارلمانی مخالف تعدیل قیمت ارز در عراق هستند و صاحب نظران یکی از علت این مخالفت را وابستگی رییس بانک مرکزی به جریان صدر می دانند که در وقت حاضر از حامیان و عوامل اصلی افزایش قیمت دلار در کشور به شمار می رود.

صدر همچنین آورده است: "این گروه ها که دست به رزمایش زده اند اگر به نیروی های مجاهد بسیج مردمی وابسته اند؛ لازم است الحشدالشعبی آنان را بازخواست کند و اگر هم به آنها مربوط و منتسب نیست، پس بایستی از آن اعلام برائت کند.

تنها ساعتی پس از انتشار این توییت از سوی صدر ستاد اطلاع رسانی الشحدالشعبی در اطلاعیه ای با رد قاطع در انتساب این اتفاق به سازمان بسیج مردمی اعلان داشت که تمامی تحرکات این نهاد با دستور فرمانده کل نیروهای مسلح و هماهنگی فرماندهی عملیات مشترک این کشور صورت می گیرد و با اشاره تلویحی به بی نام و نشان بودن این گروه های مسلح تاکید کرد تمام تحرکات نیروهای تحت امر الحشد با مشخصات رسمی و شناخته شده انجام می گردد.

انتساب حرکت امروز از سوی صدر به سازمان بسیج مردمی هرچند با شک و احتمال از سوی وی همراه بود، اما به هرروی در حالی رخ داد که برخی کانال های خبری نزدیک به مقاومت در واکنش به این موضع گیری مقتدا صدر اعلام کردند که گروه های مسلح حاضر در بغداد، این شیوه را از گروه «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر فراگرفته اند.

این کنایه مربوط به اقدام این چنینی گروه های مسلح وابسته به جریان صدر است چرا که حدود ۵۰ روز پیش با انتشار اخبار تهدیدآمیز در عراق علیه امنیت شهروندان این کشور، گروه سرایا السلام در شهرهای مذهبی و پایتخت عراق با حمل سلاح در انظار عمومی دست به رزمایش زد.

در مقابل رفته رفته با گذشت ساعات و روشن شدن ماجراها، سند منتسب به «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح نیز که در آن تمامی نیروهای نظامی و امنیتی به آماده باش فوری فراخوانده شده بودند، جعلی از آب در آمد؛ در سند منتشره، الکاظمی اوضاع را در پایتخت از حیث تهدید امنیتی در درجه «ج» عنوان کرده بود.

اما در ادامه خبرگزاری "ناس" نزدیک به دولت عراق در خبری نوشت که مصطفی الکاظمی نخست وزیر به این اتفاقات واکنش نشان داد و با بیان اینکه "جنگ بس است" هدف از حرکت امروز را "برهم ریختن اوضاع" دانسته و آنرا تهدیدی علیه کشور و دولت عنوان کرد.

وزارت کشور عراق نیز ساعتی بعد و با تاخیر قابل ملاحظه بیانیه ای صادر کرد و ضمن تبرئه الحشدالشعبی از دست زدن به چنین اقداماتی ، بطور تلویحی این حرکت ها را بر خلاف امنیت جامعه و فضای صلح توصیف کرد.

این حضور نظامی در پایتخت در شبکه های اجتماعی هم بویژه در داخل عراق بازتاب گسترده ای داشت.

شبکه «شکو ماکو» گفت: گروه های مسلح با چهره های نقاب زده و انواع سلاح اوضاع عمومی بغداد را دستخوش ناآرامی کردند؛ از طرفی دیگر برخی کاربران اجتماعی از این اقدام برای اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی حمایت کردند. یکی از کاربران در این خصوص نوشت "در برهه ای که بسیاری در برابر نفوذ آمریکایی – صهیونیستی و سعودی کرنش کرده و سرتسلیم فرو آورده اند، چشم امید عراق فقط به گروه های مقاومت دوخته شده است".

انتظار می رود که رزمایش امروز گروه های منتسب به مقاومت در سطح بغداد، بازتاب های بیشتری در تایید یا نقد آن به دنبال داشته باشد اما آنچه مسلم است مادامی که نظامیان آمریکایی در عراق حضور داشته باشند نمی توان انتظار آرامش در این کشور داشت همچنانکه طی ماههای اخیر گروههای نوظهور ضد اشغالگری به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجهی در این کشور داشته اند.

گروه های نوظهور ضد اشغالگری نه تنها مخالفت جدی و قهری خود را با آمریکا اعلام داشته و تهدید به مقابله و هدف قرار دادن ارتش آنها کرده اند بلکه دولت عراق را نیز از نقد جدی خود بی نصیب نگذاشته و معتقدند نباید بیش از این تسلیم محض بود.

بر اساس مصوبه پارلمان عراق؛ حضور نظامی در این کشور ممنوع است و از آمریکا خواسته شده کشور را ترک کند اما نظامیان ایالات متحده تاکنون به قانون تمکین نکرده اند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما