plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۱۵۴۹۶
با حضور وزرای دفاع و بهداشت

فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کرونای «فخرا» آغاز شد

سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی واکسن فخرا را رونمایی کرد
فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن فخرا با تزریق واکسن به فرزند شهید فخری‌زاده با حضور وزرای دفاع و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد.
فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کرونای «فخرا» آغاز شد
به گزارش ایصال نیوز از روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ دکتر کریمی مدیر پروژه واکسن «فخرا» در این مراسم با درود به روح شهدای اسلام بالاخص دانشمند هسته ای و دفاعی شهید دکتر محسن فخری زاده، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در عرصه مبارزه با بیماری کرونا به ویژه تولید واکسن فخرا گفت: از ابتدای همه‌گیری کرونا این سازمان با تکیه بر نیروی انسانی متخصص، متعهد و مجرب، همچنین وجود زیرساخت های تخصصی مناسب، با همت شهید والامقام دکتر محسن فخری زاده (رئیس شهید سپند) دوشادوش همکاران خود در عرصه سلامت کشور، تلاش ویژه ای در جهت مقابله با این بیماری آغاز کرد.

 وی افزود: ساخت انواع کیت‌های تشخیصی کووید ۱۹ و آزمایشگاه‌های تخصصی سیار سطح ( ۳ )که دو دستگاه آن تحویل انستیتو رازی و انستیتو پاستور شد سرفصل شروع این جهاد همه جانبه بود.

مدیر پروژه واکسن «فخرا» ادامه داد: فرایند تحقیق و توسعه واکسن کووید ۱۹ از اسفند ۹۸ آغاز شد و با جداسازی این ویروس از بین ۳۵ هزار نمونه بیماران ایرانی و کشت ۳۰ ایزوله مناسب اولین بذر واکسن از بین آن‌ها انتخاب و تولید شد. با انجام انواع تست‌های تعیین هویت ویروس، شناسنامه آن تهیه شد و کاندید واکسن کووید ۱۹ در خرداد ۹۹ به مرحله تولید آزمایشی رسید.

دکتر کریمی تصریح کرد: فرآیند تولید شامل مراحل کشت سلول، تلقیح، تکثیر، جداسازی و تخلیص، غیرفعال‌سازی و فرمولاسیون در مدت کوتاهی راه اندازی شد و سپس تست‌های حیوانی و انواع تست‌های کنترل کیفی انجام شد.

وی ادامه داد: پس از طی مراحل آزمایشگاهی و تست‌های حیوانی بر روی بیش از ۶۵۰ سر حیوان از گونه‌های مختلف موش، خرگوش، خوکچه هندی و میمون، بی‌ضرری و اثر بخشی واکسن به اثبات رسید و پرونده این واکسن به سازمان غذا و دارو ارسال شد. هم زمان کار طراحی و ساخت کارخانه تولید انبوه این واکسن نیز آغاز شد که با تایید نقشه‌ها توسط سازمان غذا و دارو این پروژه به سرعت در حال انجام است و امید داریم تا تابستان وارد فاز تولید شود.

مدیر پروژه واکسن «فخرا» با بیان اینکه طی تعاملات با سازمان غذا و دارو و انجام اصلاحات لازم مقرر شد تا واکسنی در سطح بالاترین استانداردهای بین المللی تقدیم ملت عزیز و شریف ایران شود تا ان‌شاءالله موجب فخر ایرانیان شود، گفت: به همین جهت و به یاد شهید عزیزمان(شهید فخری زاده) نام واکسن به (فخرا) مزین گردید که این واکسن به یادگار این شهید به  فرزند گرامی ایشان، تزریق شد.

وی در پایان از تلاش‌های همه محققین و همکاران این پروژه از پشتیبانی و حمایت‌های همه ارکان وزارت دفاع به ویژه امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع، پشتیبانی و پیگیری‌های ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین همکاری دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیمارستان شهید چمران و دانشگاه صنعتی مالک اشتر قدردانی کرد.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما