plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۱۵۴۵۷

استقبال عراقی ها از فراخوان مصطفی الکاظمی برای آشتی ملی

سیاستمداران و نمایندگان طوایف و اقشار مختلف عراق از ایده مصطفی‌الکاظمی در خصوص فراخوان گفتگوی ملی استقبال، و در عین حال تاکید کردند که گفتگوی پیش رو چهار محور اصلی را دربرخواهد گرفت.
استقبال عراقی ها از فراخوان مصطفی الکاظمی برای آشتی ملی
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از وبگاه اینترنتی روزنامه عراق الصباح، «ستار جبار الحیلو» رئیس طایفه صابئین مندایی با اشاره به لزوم نیاز این ابتکار عمل به شرایط، قوانین و مقرراتی برای از بین بردن وضعیت خفقان آور موجود در کشور به الصباح گفت: گفتگو یک اصل اساسی برای ایجاد روابط بین طرف ها به منظور آشتی واقعی است.

الحلو با اشاره به اینکه بحث زندانیان، مهاجران، تظاهرات و تجمعات مطرح هست و باید حداقل خواسته های مطرح شده درمورد آنها به عنوان یک حسن نیت قبل از آغاز این گفتگو محقق شود تا مبنای آن درست باشد، اظهار کرد: گفتگو باید همه بویژه سیاستمداران را شامل شود تا توجه آنها را به خارج کردن عراق و عراقی ها از واقعیتی که در آن قرار دارند، جلب کند.

از سوی دیگر «حجی کندور الشیخ» رئیس جنبش ایزدی ها برای اصلاح و پیشرفت نیز تاکید کرد: این ایده هدف تحقق آرمان های مردم و پایان دادن به اختلافات سیاسی بویژه بین دولت فدرال و اقلیم کردستان را دنبال می کند.

الشیخ در گفتگو با الصباح با تاکید بر اینکه مجازات باندهای جنایتکارانه ای که به دنبال ایجاد بی ثباتی در عراق هستند و همینطور کنترل سلاح، اعمال قانون و اقتدار دولت و مجازات کسانی که دستانشان به خود عراقی ها و بویژه اقلیت ها آغشته است، مبنای موفقیت در دعوت به گفتگوی ملی است، ابراز کرد: شیوخ عشایر و قبایل باید نام افرادی که با داعش همدستی دارند را به دادگاه ها معرفی کنند تا به جزای عادلانه خود برسند.

اما «سرکوت شمسن الدین» عضو مجلس نمایندگان از فراکسیون «المستقبل» با این پیش بینی که در گفتگوی ملی چهار پرونده مهم بررسی شود، به الصباح می گوید: مهمترین پرونده هایی که گفتگوی ملی تحت نظارت سازمان ملل مورد بررسی قرار خواهد داد، انتخابات، انحصار سلاح، آبادانی دولت و روابط خارجی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این گفتگو باید با مشارکت کارشناسان، دانشگاهیان، احزاب مخالف و جامعه مدنی برگزار شود، نسبت به اینکه گفتگو تنها به احزاب سیاسی حاکم محدود شود، هشدار داد.

از سوی دیگر به گزارش کرد پرس سه روز پیش مسرور بارزانی در تویتی با استقبال از طرح آشتی ملی نوشت: به نمایندگی از دولت اقلیم کردستان از فراخوان مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق برای برگزاری گفتگوی ملی بین جریانات عراق با هدف حل ریشه ای همه مشکلات و تنش ها استقبال می کنم.

مسرور بارزانی همچنین نوشت: آمادگی مان را برای توافق فراگیر و نهایی برای حل کلیه مشکلات بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان براساس قانون اساسی کشور اعلام می نمایم.

یادآور می شود مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق هفته گذشته در یک پیام تلویزیونی خواستار برگزاری گفتگوی ملی با حضور همه جریانات عراقی با هدف ترجیح دادن منافع ملی عراق شد.

کاظمی از همه جریانات سیاسی، مردمی، جوانان و مخالفان دولت خواست در گفتگوی مسئولانه، در پیشگاه مردم و تاریخ حضور یابند و منافع عراق را ترجیح داده و از گفتمان تحریک کننده و اتهام زنی سیاسی دست بردارند، زمینه برگزاری موفق انتخابات زودهنگام را فراهم کنند و به مردم این کشور فرصت امید و اعتماد به حاکمیت و نظام دمکراتیک را اعطا کنند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : شفقنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما