plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۱۵۴۳۰
در وبینار روز جهانی کلیه مطرح شد:

نوشابه و چای بیشترین دلیل ایجاد سنگ کلیه در مردم اصفهان است

فوق تخصص کلیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نوشابه و چای بیشترین دلیل ایجاد سنگ کلیه در بین مردم اصفهان است.
نوشابه و چای بیشترین دلیل ایجاد سنگ کلیه در مردم اصفهان است
به گزارش ایصال نیوز، مژگان مرتضوی روز جمعه در وبینار "روز جهانی کلیه" که توسط انجمن خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل (ع) اصفهان برگزار شد، افزود: تحقیقاتی که بر روی بیماران مبتلا به سنگ کلیه در مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد، نشان داد که بیشترین علت سنگ سازی در این افراد " اُگزالات " موجود در نوشابه و چای است.

وی اظهار داشت: با توجه به نتیجه این تحقیقات لازم است که مردم از مصرف انواع نوشابه پرهیز کنند و چای کمرنگ مصرف کنند.

این پزشک متخصص همچنین دیگر اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه را مصرف آب، مصرف غذاهای کم نمک و مصرف کمتر گوشت قرمز عنوان و تصریح کرد: اگر افرادی دارای سابقه سنگ کلیه هستند باید بطور مداوم به پزشک مراجعه کنند تا بر اساس آزمایش ها، درمان های دارویی برای آنها تجویز شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه درد سنگ کلیه یکی از بدترین دردهایی است که انسان به آن مبتلا می شود، تصریح کرد: رفع سنگ کلیه بستگی به این دارد که سنگ در کجای مجاری ادراری قرار دارد و در برخی مواقع نیاز به عمل جراحی است. اگزالات مولکول های کوچکی هستند که توانایی تشکیل بلور دارند و یکی از عوامل اصلی تشکیل دهنده سنگ کلیه هستند؛ سنگ کلیه توده سخت و حاصل رسوب مواد موجود در ادرار است.

یک فوق تخصص بیماری های کلیه بزرگسالان نیز در این وبینار گفت: ۲ نوع نارسایی کلیه شامل حاد و مزمن وجود دارد که حالت حاد در چند ساعت یا چند روز اتفاق می افتد و بیمار باید در بیمارستان بستری شود و تحت درمان قرار گیرد.

شهرزاد شهیدی اضافه کرد: در حالت مزمن که منجر به نارسایی کلیه می شود، کارکرد کلیه به کمتر از ۶۰ درصد می رسد که خطرساز است و باید برای درمان آن اقدام کرد.

وی با بیان اینکه بیماری مزمن کلیوی در ابتدا علامتی ندارد، تصریح کرد: علامت هایی که در مرحله پیشرفته این بیماری ایجاد می شود شامل خارش، تنگی نفس، ورم، کاهش حجم ادرار و پرفشاری خون است.

این پزشک تاکید کرد: افرادی که دارای سابقه دیابت، پرفشاری خون، سنگ سازی مکرر و انواع بیماری های ژنتیکی کلیوی هستند باید بطور مرتب غربالگری شوند تا در صورت ابتلا به بیماری مزمن کلیه به موقع شناسایی شده و اقدامات درمانی برای آنها انجام شود.

یکی دیگر از فوق تخصصان بیماری های کلیه بزرگسالان در اصفهان نیز در این وبینار با بیان اینکه افراد چاق یا دارای سابقه فامیلی در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند، گفت: این افراد باید با کم کردن وزن خون، رژیم غذایی مناسب، ورزش مناسب و زیر نظر پزشک بودن احتمال ابتلا به بیماری های کلیوی را کاهش دهند.

شیوا صیرفیان تاکید کرد: بیماران دیابتی اگر به موقع این موارد را درمان نکنند دچار نارسایی کلیه شده و ممکن است به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز پیدا کنند که درمان را سخت تر می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه دیابت و پرفشاری خون ۲ عامل اصلی ایجاد بیماری مزمن کلیه و دیالیز هستند، اظهار داشت: افراد مبتلا به این ۲ بیماری باید مصرف سیگار و دخانیات را قطع کنند، برنامه غذایی مناسب داشته باشند، مصرف نمک را کنترل کرده و فست فود نخورند.

فیروزه معین زاده افزود: مهمترین عامل در بیماری های کلیوی این است که افراد این بیماری را باور و با مراجعه به پزشک و اعتماد به او برای درمان اقدام کنند.

همچنین عبدالامیر عطاپور فوق تخصص نفرولوژی در اصفهان نیز با بیان اینکه درمان ارجح در بیماری های کلیوی، پیوند است، تاکید کرد: پس از شناسایی بیمار، مراحلی وجود دارد که افراد مبتلا باید آنها را با غربالگری، انجام آزمایش ها و مراجعه به پزشک به موقع انجام دهند در غیر این صورت به مراحل سخت درمانی مانند دیالیز خواهند رسید.

روز جهانی کلیه همه ساله در دومین پنج شنبه ماه مارس با هدف افزایش آگاهی مردم از اهمیت کلیه ها و کاهش رفتارهای خطرساز برای کلیه ها گرامی داشته می شود؛ این روز در سال جاری مصادف با یازدهم مارس (بیست و یکم اسفند) بود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما