plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۱
کد مطلب : ۱۴۹۶۹
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد

تست کرونای جعلی، مشکل جدید در کنترل مسافران ورودی به ایران است

تعداد بیماران کرونایی سرپایی در حال افزایش است
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید براینکه در کنترل کرونا مسافران هوایی مشکلی وجود ندارد و مرزهای زمینی مشکل اصلی در کنترل کرونا است، گفت: معضل جدید جواب تست های پی سی آر منفی است که مسافران برای ورود به کشور مبادرت به خرید آن می‌کنند.
تست کرونای جعلی، مشکل جدید در کنترل مسافران ورودی به ایران است
به گزارش ایصال نیوز، علیرضا رئیسی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح آخرین وضعیت کرونا در کشور پرداخت. وی در آغاز با بیان اینکه رفتار شناسی ویروس و وضعیت همه گیری کرونا تاکنون نشان دهنده خیزهای متفاوت ویروس است، گفت: ۳۰ بهمن سال گذشته اولین مورد مبتلا به ویروس کرونا را داشتیم و بعد از یک سال، سه خیز داشته ایم و به طور کلی، چند ماه یک بار یک خیز جدید داریم.

امروز پنجاه و هشتمین جلسه ملی کرونا برگزار شد و باید از همه اعضا و مردم تشکر کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: پس از گذشت یک سال از گردش ویروس، شاهد جهش‌های خطرناک ویروس هستیم اما تاکنون این جهش‌ها خیلی بیماری زا و کشنده نبودند اما در حال حال حاضر با ویروس انگلیسی مواجهیم که درصد سرایت و کشندگی بالایی دارد.

رئیسی با بیان اینکه ویروس انگلیسی تاکنون بی علامت بوده و اکنون در بین کودکان و نوجوانان علامت دار شده و باعث بستری آن‌ها شده است، گفت: در انگلیس مرگ و میر کودکان افزایش یافته اما در ایران هنوز چنین موردی نداریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با اشاره به اینکه درصد رعایت دستورالعمل‌ها در کشور افت کرده و از ۸۶ به ۷۰ درصد رسیده است، افزود: این به این معنی است که در برخی از شهرها به زیر ۲۰ یا زیر ۱۰ درصد رسیده است و همه این عوامل به ایجاد خیز چهارم دامن می‌زنند.

رئیسی با بیان اینکه نمی‌شود ویروس انگلیسی را تغییر داد اما باید در رفتارشناسی ویروس تغییر ایجاد کرد، افزود: ویروس‌ها چه جهش یافته و چه جهش نیافته وقتی هنوز وارد بدن نشده‌اند هیچ کاری نمی‌توانند در افراد بکنند، پس باید جلوی آن‌ها را گرفت.

وی با اشاره به اینکه در آمریکا و اروپا میزان ابتلا و مرگ و میر به شدت بالا است، گفت: در انگلیس با توجه به شیوع ویروس انگلیسی نیز شاهد افزایش آمار ایجاد پیک دوم کرونا هستیم، همچنین در عراق نیز شاهد خیزش کرونا و ویروس انگلیسی هستیم و به دلیل سرایت پذیری بالای این ویروس، با یک موج انفجاری، تعداد بیماران مثل استان خوزستان در کشور خود ما در حال افزایش است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه درخصوص وضعیت کنونی کرونا در کشور گفت: خوشبختانه فعلا وضعیت با ثباتی داریم و بستری‌ها هم سه هفته است که بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ است اما این شرایط بسیار شکننده است.

او ادامه داد: در پیک قبلی ما ۲۵۰۰ بستری در روز را هم تجربه کردیم و در حال حاضر شرایط بهتری داریم. اکنون طبق آمار هفتگی ما ۴۴۰۰ بستری در طول یک هفته داشتیم و نکته مهم این است که تعداد بیماران سرپایی در حال حاضر افزایش داشته و این بیماران سرپایی ممکن است هفته‌ آینده بستری شوند و در چند هفته بعد شاهد افزایش مرگ و میر باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین به وضعیت کنونی استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در خوزستان با سیر انفجاری ابتلا و مرگ و میر مواجه هستیم و این سیرِ صعودی می‌تواند خیزِ سومِ ویروس در استان خوزستان باشد.

وی افزود: یک جاهایی همکاری بین مردم و مسئولان به درستی انجام نمی‌شود و در برخی از استان‌ها مردم در مراسم عروسی و عزاداری و مهمانی‌ها شرکت می‌کنند و رعایت دستورالعمل‌ها به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

او تاکید کرد: کنترل اپیدمی کرونا به شدت به رفتارهای ما بستگی دارد و این افزایش آمار را نباید به نوع جهش یافته ویروس ربط داد.

رئیسی با بیان اینکه در استان خوزستان یک کودک یک ساله و یک کودک ۹ ساله به دلیل کرونای انگلیسی فوت کرده اند و در حال حاضر ۴ مورد فوت مبتلایان به کرونای انگلیسی ثبت شده است، گفت: پس از مشاهده اولین مورد مبتلا به کرونای انگلیسی، در اهواز ما بررسی و رهیابی‌هایی را در طرح شهید سلیمانی انجام دادیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین در مورد آخرین وضعیت مبتلایان به کرونای انگلیسی در ایران، افزود: تاکنون ۶۲ مورد مبتلا داشتیم و هفت نفر را از دست داده ایم که ۴ نفرشان در اهواز بوده اند و دو نفر در تهران و یک نفر در همدان فوت کرده اند. او گفت: در اهواز، البرز، قزوین، لارستان و هرمزگان هم موارد ابتلا به کرونای انگلیسی مشاهده شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه به موضوع واردات واکسن کرونا اشاره کرد و در این باره افزود: تاکنون حدود ۱۰۰ هزار واکسن اسپوتنیک وارد کشور شده است و امیدواریم تا پایان همین هفته حدود ۲۵۰ هزار واکسن سینوفارم از چین به دست ما برسد.

رئیسی گفت: همچنین امیدواریم تا پایان اسفند ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از سوئد به ما برسد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: طبق هدف گذاری ما، یک میلیون و سیصد هزار نفر تا پایان سال جاری از اقشار آسیب پذیر جامعه مانند کادر بهداشت و درمان، افراد سالمند و افراد مستعد بیماری‌های زمینه‌ای واکسینه خواهند شد و امید داریم تا قبل از دریافت واکسن‌های خارجی، بتوانیم تاییدیه‌های واکسن پاستور که اولین واکسن تولید داخل ما است را نیز دریافت کنیم.

وی همچنین در مورد واکسن کوبرکت، گفت: این واکسن زیرساخت‌های بسیار مناسبی آماده کرده و می‌تواند از حدود تیرماه ماهانه ۱۵ میلیون دوز واکسن به ما بدهد.

رئیسی در پایان با تاکید براینکه ما خارج از سند ملی واکسیناسیون هیچ واکسنی به هیچکس تزریق نخواهیم کرد، افزود: واکسن‌های داخلی بازار سیاه ندارند و مردم اصلا اعتماد نکنند چون ممکن است در بازار سیاه واکسن‌های در مرحله آزمایشی را به عنوان واکسن نهایی در اختیار مردم قرار دهند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما