plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۱۴۸۸۷
در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس

قالیباف: بودجه، بودجه زندگی مردم است نه دولت و مجلس

پیش از هر مصوبه ای باید به زندگی مردم توجه کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که بودجه نه متعلق به مجلس است و نه دولت گفت: این بودجه بودجه مردم است و پیش از هر تصمیمی که می گیریم باید زندگی مردم را مقابل چشمان مان تصور کنیم و متناسب با زندگی مردم تصمیم گیری کنیم. وی همچنین تاکید کرد: در افزایش دستمزد و حقوق باید عدالت را رعایت کنیم و این وظیفه مهم ما در پیشگاه مردم و خداوند است.
قالیباف: بودجه، بودجه زندگی مردم است نه دولت و مجلس
به گزارش ایصال نیوز از خانۀ ملّت، دکتر محمدباقر قالیباف، که صبح امروز در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس سخن می‌گفت، با اشاره به آغاز بررسی لایحه اصلاح شده بودجه در این کمیسیون گفت: ما در تصمیم گیری درباره بودجه 1400 باید علاوه براین که برای یک سال آینده فکر می کنیم باید تلاش کنیم نگاه بلند مدت داشته باشیم چرا که متاسفانه تاکنون بودجه های سالانه از برنامه های 5 ساله تبعیت نکرده اند و برنامه های 5 ساله هم از سند بالادستی یعنی سند 20 ساله تبعیت نکرده اند لذا وقتی به عملکرد این برنامه ها نگاه می کنیم می بینم گزارش قابل دفاعی از اجرای این برنامه ها وجود ندارد. 

وی افزود: دلیل این آسیب این است که همیشه قوانین را یکساله و مقطعی دیده ایم و یا آن را به یک جغرافیا یا نهاد خاص محدود کرده ایم لذا تاجایی که ممکن است نباید از اصول برنامه توسعه ششم خارج شویم. 

رییس قوه مقننه کشورمان تاکید کرد: بودجه نه متعلق به مجلس است نه دولت، این بودجه، بودجه مردم است و پیش از هر تصمیمی که می گیریم باید زندگی مردم را مقابل چشمان مان تصور کنیم و براساس همین مهم تصمیم گیری کنیم.

رئیس مجلس با بیان این که اصلاح ساختار بودجه نیز نه مسئله مجلس است نه دولت بلکه مسئله نظام جمهوری اسلامی و مردم است گفت: رهبر معظم انقلاب نیز دستور و تاکید ویژه برای اصلاح ساختار بودجه داشته اند لذا هیچ تصمیم و مصوبه و حتی مصلحتی نباید ما را از اصلاح ساختار بودجه دور کند. 

قالیباف در عین حال گفت: واضح است که اصلاح ساختار بودجه در یک سال امکان پذیر نیست اما این به آن معنا نیست که آن را به سال بعد یا سال های بعد موکول کنیم. این همان اشتباهی است که در گذشته انجام شده و در نتیجه گام جدی و اساسی برای اصلاح ساختار بودجه برداشته نشده است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به مسئله مهم حقوق بازنشستگان و کارمندان در لایحه بودجه 1400 تاکید کرد: در افزایش دستمزد و حقوق باید عدالت را رعایت کنیم و این وظیفه مهم ما در پیشگاه مردم و خداوند است.

وی افزود: در موضوع همسان سازی حقوق و دستمزد اقدام اشتباهی انجام شده و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کمتر از سایر بازنشستگان افزایش یافته و تفاوت ماهوی پیدا کرده است که این کار غلطی است. 

قالیباف با بیان این که در بودجه باید مراقبت شود که منابعی برای درامد لحاظ نشود که این منابع خارج از دسترس ما باشد تصریح کرد: مثلا اگر قیمت نفت به 60 دلار رسیده و می خواهیم این قیمت را لحاظ کنیم باید اولا حجم فروش را هم واقع بینانه لحاظ کنیم و ثانیا به مشکلات برگشت این درامدها به کشور هم توجه کنیم و تصمیمی نگیریم که نشود اجرا کرد. 

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم منضبط کردن بودجه اشاره کرد و گفت: در حوزه احکام انضباطی بودجه در عین این که نباید مانعی برای اجرا ایجاد کنیم و نباید چوب لای چرخ بگذاریم اما نباید این گونه هم باشد که هرکس هرکاری کرد بگوید در بودجه وجود دارد یا اولویت ها را متناسب با خواست خودش تغییر دهد.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما