plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
کد مطلب : ۱۴۷۵۹
در سخنرانی سالگرد شهادت آیت الله سید محمد باقر حکیم

سید عمار حکیم: آمریکا فوراً به برجام بازگردد و تحریم ها را بردارد

منطقه دچار آتش اختلافات و بی ثباتی است
رئیس جریان حکمت ملی عراق از دولت آمریکا خواست تا فوراً به برجام بازگردد و تحریم ها علیه ملت ایران را به صورت فوری لغو کند.
سید عمار حکیم: آمریکا فوراً به برجام بازگردد و تحریم ها را بردارد
سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق امروز در سخنرانی خود در مراسمی به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله «سید محمد باقر حکیم» در میدان «الخلانی» در مرکز شهر بغداد درباره تحولات منطقه و بین المللی گفت: ما بار دیگر دعوت به گفت وگوی فراگیر و جدی کشورهای منطقه و گردهم آمدن آنها سر یک میز می کنیم زیرا نقاط اشتراک تاریخی، جغرافیایی، دینی و فرهنگی ما بسیار بیشتر از اختلافات سیاسی و بحران های مرحله ای کنونی است.

سید عمار حکیم گفت: سالهاست که منطقه ما دچار آتش اختلافات و بی ثباتی بوده است و ملت های ما دیگر تحمل ادامه این روند فرسایشی و خساراتها و برخوردها را ندارند.. حکمای منطقه بایستی فورا تصمیم بگیرند که گفت وگو برای رسیدن به پروژه ای واقعی - که امنیت و منافع همه را تضمین و روابط را بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک تعریف می کند- آغاز شود.

رئیس جریان حکمت ملی عراق گفت که ما همچنین از دولت جدید آمریکا انتظار داریم که دیدگاه ها و طرح هایش در قبال مسائل منطقه متفاوت باشد، (پس) بازگشت فوری به توافق هسته ای و رفع فوری تحریم ها از ملت مظلوم ایران از نقاط آغازین ضروری برای بازگرداندن امنیت و ثبات منطقه خواهد بود.

وی تاکید کرد: فشار اقتصادی و تهدید امنیتی کمکی به راه حل نمی کند بلکه راه حل در گفت وگو و مذاکره نهفته است. ما این مطلب را از روی اعتقاد به دور کردن عراق و منطقه از دخالت ها و درگیری ها بیان می کنیم و به دنبال یک عراق پایدار و امن در یک منطقه با ثبات و امن هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع لزوم خروج نیروهای خارجی از عراق پرداخت و تصریح کرد: حاکمیت کشور از اصول و مبانی ثابت ساختن نظام (سیاسی) است و نمی توان چشم پوشی یا سستی در قبال آن را قبول کرد و دولت بایستی از طریق اتخاذ اقدامات کافی برای تضمین امنیت کشور و حاکمیت آن و پیگیری اجرای مصوبه مجلس نمایندگان درخصوص جدول خروج نیروهای خارجی از کشور، به همه اطمینان بخشی کند.

حکیم در سخنان خود به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله «سید محمد باقر حکیم» که در عراق به «روز شهید عراقی» نامگذاری شده است، افزود که ما امروز در روز شهید، یاد همه کسانی را که برای عراق جانفشانی کردند، گرامی می داریم.

وی در این راستا تصریح کرد: ما یاد فرماندهان پیروزی شهیدان المهندس و سلیمانی را گرامی می داریم.

سید عمار حکیم همچنین انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم ماه اکتبر آینده را "مرحله ای مهم برای تغییر معادلات" دانست و گفت: ما بار دیگر به تشکیل ائتلاف های انتخاباتی فراجناحی دعوت می کنیم که راه را برای سازماندهی عرصه سیاسی و تحقق انسجام بین نیروهای سیاسی و تقویت مسیرهای ساختن نظام (سیاسی) براساس سازوکارها و گفتمان جدید و پروژه ای متکامل هموار می کند.

وی "مرحله کنونی عراق را مملو از مخاطرات و چالش ها" دانست و تاکید کرد: مرجعیت عالی دینی ما را فرا می خواند که در همه موضعگیریها صفوف را سازماندهی و تلاش ها را یکپارچه کنیم و به هویت دینی و ملی و ساختن نظام (سیاسی) و التزام به قانون اساسی و قوانین جاری و دفاع از حاکمیت کشور و منافع آن پایبند باشیم.

سید عمار حکیم تاکید کرد که ملت عراق اجازه بازگشت تروریسم به کشورشان را نخواهند داد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز مسئله فلسطین را مسئله اصلی و محوری جهان اسلام توصیف کرد و بر ادامه حمایت نا محدود از حقوق عادلانه ملت فلسطین تاکید کرد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما