plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۱۴۷۳۴

کاوشگر چین با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت

در راستای گسترش اکتشافات فضایی، یک روز پس از کاوشگر امارات، کاوشگر چینی تیان ون-۱ و پس از تقریبا ۷ ماه، روز چهارشنبه در مدار مریخ قرار گرفت.
کاوشگر چین با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از خبرگزاری شینهوا، ژانگ رونگکیائو طراح ارشد ماموریت اکتشافی چین در مریخ گفت: "تیانوان -۱ دقیقاً همانطور که طراحی شده بود وارد مدار اطراف مریخ شد. منتظر فرود موفقیت آمیز در مریخ هستیم.

وی ادامه داد که این اولین بار است که فضا پیمای چینی به دور یک سیاره فرازمینی وارد می شود. فضاپیمای متشکل از یک مدارگرد و یک مریخ نورد سرعتش به قدری آهسته شد تا بتواند در جو مریخ قرار گیرد و وارد مدار بیضی شکل اطراف سیاره سرخ شود که نزدیکترین فاصله آن از سطح مریخ حدود ۴۰۰ کیلومتری است. نزدیک ۱۰ روز زمان می برد تا این تیان ون-۱ یک دور کامل دور این سیاره بزند.

تیان ون-۱ از طریق موشک Long March-۵ (بزرگترین پرتابگر ماهواره چین) از سایت فضایی ونچانگ در ساحل جزیره هاینان در جنوب چین در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰ (۲ مرداد) پرتاب شد.

تیانوان -۱ طی ۲۰۲ روز برای رسیدن به مریخ ۴۷۵ میلیون کیلومتری را پیموده و در حال حاضر در فاصله ۱۹۲ میلیون کیلومتر از زمین قرار دارد.

این کاوشگر چینی، نخستین تصویر خود را از مریخ، در حین رسیدن به مدار این سیاره ثبت و ارسال کرد.

سازمان ملی فضایی چین این تصویر را که توسط دوربین قدرتمند و با وضوح بالا تعبیه شده بر روی این فضا پیما گرفته شد، منتشر کرد.

گفتنی است، یک روز قبل نیز کاوشگر «امید» امارات که برای سنجش هواشناسی مریخ طراحی شده در مدار مریخ قرار گرفت. 

کاوشگر آمریکایی نیز براساس برنامه ریزی هفته آینده در مدار مریخ قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما