plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۱۴۵۸۸
برای اولین بار در کشور

اصفهان نشان شهر دوستدار کودک را از یونیسف دریافت کرد

اصفهان برای نخستین بار در کشور، نشان بین المللی "شهر دوستدار کودک" را روز سه شنبه در آیینی با حضور نمایندگان یونیسف و وزارت کشور و استاندار و شهردار اصفهان دریافت کرد. شهرهای دوستدار کودک ۳۰ میلیون کودک در ۳۸ کشور جهان را پوشش می‌دهند.
اصفهان نشان شهر دوستدار کودک را از یونیسف دریافت کرد
به گزارش ایصال نیوز، شهر دوستدار کودک شهری است که نیازهای کودکان را در کانون توجه قرار داده و تلاشی در راستای توسعه، مناسب سازی و بسترسازی از منظر کالبدی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شهر برای فعالیت کودکان است تا آن‌ها نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان بتوانند در شهر زندگی کنند.

شهر دوستدار کودک زمینه ساز رشد و ارتقای ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی شامل امنیت، نشاط و سلامت کودکان است.

اصفهان از سال ۹۷ به عنوان آزمایشی شهر دوستدار کودک انتخاب شد که طی این مدت شهرداری اصفهان با تعامل با ذینفعان، گزارش وضعیت سنجی کودکان و برنامه اقدام اجرایی را در ۱۰ گام در این زمینه تدوین و تهیه کرد.

در ادامه این روند، چشم انداز برنامه اقدام شهر دوستدار کودک با مشارکت فعال و برگرفته از ایده های گروه های ذینفع در این زمینه، تدوین شد. شهر دوستدار کودک شهری است که کودکان، مرکز توجه در برنامه ریزی‌های شهری بوده و با مشارکت اجتماعی کودکان برای شکوفایی استعدادها، عادلانه و بدون تبعیض و قابل دسترس برای همه کودکان، ایمن و امن، خانواده محور با والدین آگاه، مشارکت جو با تعاملات اجتماعی گسترده است.
ابتکار شهرهای دوستدار کودک در سال ۱۹۹۶ توسط یونیسف و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد معرفی شد تا قطعنامه‌های تصویب شده در دومین کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد اسکان بشر را اجرایی کند. براین اساس رفاه کودکان، شاخص نهایی یک زیستگاه سالم ، جامعه دموکراتیک و حاکمیت مطلوب است.

در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر شهرهای دوستدار کودک بوده‌ایم، این رسد نشانه‌ای مثبت از اهمیت این برنامه برای شهرداری‌ها و دیگر نقش آفرینان محلی است، امروزه شهرهای دوستدار کودک ۳۰ میلیون کودک در ۳۸ کشور جهان را پوشش می‌دهند.

در زمان حال در غرب آسیا شهرهای عمان از کشور اردن و شارجه امارات عضو شبکه شهرهای دوستدار کودک هستند و اصفهان سومین شهر در غرب آسیا خواهد بود.
تعداد کودکان زیر ۱۵ سال استان اصفهان بیش از یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۴۶ نفر و تعداد جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال بیش از یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۸۵۴ نفر است.

شهردار اصفهان، هدف از عضویت در شهر دوستدار کودک را احساس امنیت و مسئولیت برای کودکان دانست و گفت: کودکان باید کارگذار حوزه توسعه پایدار باشند و به نیازهای اولیه دسترسی داشته باشند.

قدرت الله نوروزی روز سه شنبه در آیین اعطای نشان کاندیدای شهر دوستدار کودک یونیسف به اصفهان افزود: در سال ۱۹۸۹ کنوانسیون حقوق کودک در سازمان ملل تصویب و سال ۱۳۷۲ ایران به این کنوانسیون حقوق بشری پیوست.

وی با بیان اینکه تاکنون همه شهرهای جهان به جز آمریکا به کنوانسیون حقوق کودک پیوستند، تصریح کرد: ایران تاکنون به کنوانسیون‌های متعددی پیوسته و در سال ۱۹۹۶ هم به شهر دوستدار کودک پیوست.

شهردار اصفهان ادامه داد: تاکنون سه هزار شهر در دنیا به شهر دوستدار کودک پیوستند و اصفهان اولین شهر پایلوت شهر دوستدار کودک است که این اقدام می‌تواند همانند اقدامات دیگر برای کشور الگو باشد.

وی بیان کرد: هدف از پیوستن به شهر دوستدار کودک این است که همانند شرایط فرهنگی و سنتی کشور عمل کرده و نیازهای کودکان تامین شود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما