plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۱۴۴۸۹
در آئین بهره برداری از طرحهای ملی وزارت جهادکشاورزی

روحانی: طی فعالیت دولت تدبیر و امید 521 هزار هکتار زمین کشاورزی احیا و تجهیز شده است

تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر به ملت بزرگ و فداکار ایران
رئیس جمهور با قدردانی از تلاش همه کشاورزان ایرانی در مسیر خودکفایی غذایی، تصریح کرد که طی فعالیت دولت تدبیر و امید 521 هزار هکتار زمین کشاورزی احیا و تجهیز شده است.
روحانی: طی فعالیت دولت تدبیر و امید 521 هزار هکتار زمین کشاورزی احیا و تجهیز شده است
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در  آئین بهره برداری از طرحهای ملی وزارت جهادکشاورزی همچنین حراست بیش از پیش از جنگل ها، مراتع و مقابله با بیابان زایی را ضروری دانست وگفت: یکی از مسیرهای مبارزه با فساد حدنگاری است که مانع تجاوز به اراضی کشاورزی و زمین خواری می شود و دولت در پیشبرد طرح حدنگاری مصمم است.

رئیس جمهور با تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی به ملت بزرگ و فداکار ایران، گفت: به همه خانواده‌هایی که عزیزانشان را در جریان نهضت و انقلاب اسلامی فدا کردند و به روان پاک شهدا درود می فرستیم. همچنین از مردم عزیز ایران بایستی برای 16سال مبارزه برای پیروزی نهضت اسلامی،از سال 41 تا 57 و نیز به خاطر 42سال ایستادگی، صبر، مقاومت‌، سازندگی‌ و دفاع از کشورشان در دوران بعد از انقلاب و در سه سال اخیر بخاطر صبر و مقاومت آنها در جنگ اقتصادی تحمیلی بی سابقه در تاریخ، قدردان بود.

 دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در طول این سه سال، البته همیشه دل‌نگران بودیم و خدا را گواه می‌گیرم هیچ شبی نبود که با خیال آسوده سر به بالین بگذارم. احساس من در تمام این سه سال، همانند همان سالهای جنگ تحمیلی و مسوولیت‌هایی که در جنگ داشتم ، بود. حس من این بود که آن 8 سال باز به یک صورت دیگری ظهور و بروز پیدا کرده و امروز در یک جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به احساس رنج مردم بخاطر قیمت اجناس، گفت: ما را سه سال در تحریم و یک جنگ شدید بی سابقه قرار دادند، منابع مالی ما را در دنیا قفل کردند و نگذاشتند از آن استفاده کنیم، نگذاشتند نفت و میعانات گازی‌مان را صادر کنیم و در سایر صادرات هم مشکل درست کردند اما علیرغم این، ملت ایستادگی کردند.

دکتر روحانی اضافه کرد: امسال علیرغم همه سختی‌ها تا امروز حدود 30 میلیارد دلار واردات و بیش از 28 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم البته می‌بایست این رقم بیشتر می‌بود اما به خاطر کرونا و مشکلاتی که داشتیم در ایام اسفند و فروردین و اردیبهشت تقریبا صادرات مان  تعطیل شد و امیدوارم در دو ماهه پایانی بتوانیم مقداری جبران کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه علی رغم همه مشکلات، ملت ایران نه در برابر تحریم، نه در برابر فشار، نه در برایر توطئه و نه در برابر ویروس سر فرود نیاورد، اظهارداشت: ملت ایران ایستادگی و مقاومت کرد، متحد بود، دست به دست هم داد و امیدواریم  این اتحاد و وحدت و یکپارچگی باقی بماند تا بتوانیم به اهداف بلندمان برسیم.

دکتر روحانی با اشاره به اهمیت طرح هایی که امروز به افتتاح رسید، گفت: امنیت غذایی برای ما خیلی مهم است و در داستان کرونا یک بار دیگر امنیت غذایی را بهتر لمس کردیم یعنی کشورهایی بودند که به دلیل ترس از کرونا مواد غذایی صادر نمی‌کردند و اگر در گندم خودکفا نبودیم و اگر در برنج، شکر و روغن شرایط ما با گذشته متفاوت نبود امسال مردم، رنج بیشتری را تحمل می‌کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در هفت سال گذشته  در بخش کشاورزی اقدامات بزرگی انجام گرفته است. البته اصلِ کار کشاورزی به عهده کشاورزان و مردم است اما در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، دولت باید وارد شود چرا که مردم توان این کار را ندارند.

دکتر روحانی با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری با درخواست برداشت 8 میلیارد دلار از صندوق برای طرح آب و خاک در غرب و شمال غرب کشور، اظهارداشت: طرح‌های بزرگ کشاورزی و آبیاری در غرب و شمال غرب کشور در کنار سدها و کانال‌های متعدد، بخاطر 8 میلیارد دلاری است که توانستیم تحول بزرگی به وجود بیاوریم.

دکتر روحانی با اشاره به اقدامات دولت در 7 سال گذشته در زمینه احیا و تجهیز زمین های کشاورزی،‌ گفت: در این هفت سال بیش از 521هزار هکتار زمین در کشور را احیا و تجهیز کردیم. 295هزار هکتار آن مربوط به استان خوزستان و ایلام، 102هزار هکتار آن مربوط به منطقه غرب کشور و طرح‌های گرمسیری و 78هزار هکتار آن به زهکشی در استان گلستان مربوط می‌شود که اگر این زهکش‌ها نبود شرایط در گلستان موقع سیل خیلی بدتر از اینها می‌شد.

رئیس جمهور افزود: با اقدامات انجام شده هم زمین های کشاورزان ارزش پیدا کرده است و هم محصولات کشاورزی افزایش یافته که این برای امنیت غذایی حائز اهمیت است.

دکتر روحانی با اشاره به ادامه و تکمیل طرح های زهکشی در استان های مختلف، گفت: در استان گلستان رقم 50 هزار هکتار دیگر را اعلام کردند که منابع آن را تامین می‌کنیم که تا پایان دولت این کار را در استان گلستان انجام بدهند.در منطقه غرب هم همینطور، در سیستان و بلوچستان هم در دشت سیستان 46هزار هکتار که البته بخش بزرگی از آن افتتاح شده و بخش بزرگی از آن باقیمانده که باید افتتاح شود.

دکتر روحانی با اشاره به اهمیت مساله حدنگاری و کاداستر تاکید کرد: امروز این آمادگی وجود دارد که  تمام زمینهای منابع طبیعی را تحت این حدنگاری قرار دهیم و اسناد مالکیت به نام کشاورزی صادر شود تا کسی نتواند در آن تصرف کند. قطعا یکی از راههای مبارزه با زمین‌خواری و فساد بزرگ، همین روش حدنگاری و کاداستر است و می تواند تحول بزرگی در کشور ایجاد کند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در این زمینه حرکت خوبی شروع شده و آمادگی داریم منابع آن را تامین کنیم و تا آخر این دولت همه توان‌مان را به کار بگیریم تا همه زمین‌ها اسناد مالکیت بگیرند، همه حدهای آن معین شود تا کسی نتواند به این اراضی تجاوز کند.

رئیس جمهور با اشاره به ارزش افزوده بالا و اهمیت زراعت چوب، گفت: زراعت چوب هم درآمد خوبی دارد و هم می‌تواند برای آب و هوا موثر باشد و هم کشور را در این زمینه بی نیاز می کند.

دکتر روحانی مقابله با بیابان‌زایی را ضروری دانست و با اشاره به مشکل ریزگرد و گردوغبار در خوزستان، خاطرنشان کرد: باید برای مردم خوب، صبور و با روحیه بلند استان، کار کنیم تا گردوغبار را فروبنشانیم و در این زمینه طرح های مختلفی در حال انجام است.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش و همت کشاورزان، تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی، استانداران و کلِ دولت پشتیبان و حامی و در کنار کشاورزان است و امیدوارم بتوانیم روزی کشور را در محصولات غذایی به طور کامل مستغنی و خودکفا کنیم و حتی میزان صادرات مواد غذایی را افزایش دهیم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور نیز  به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز بسیار روز مبارکی برای همه بود. به ویژه اینکه طرح‌ها برای امنیت غذایی کشور و همچنین امنیت در محیط زیست بود و این برای زندگی و سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است.

در آغاز می‌خواهم فرا رسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی را به ملت بزرگ و فداکار ایران تبریک بگویم و به همه خانواده‌های عزیزی که عزیزان‌شان در جریان نهضت و انقلاب اسلامی جان خود را در راه این انقلاب فدا کردند، تبریک گفته و به روان پاک آن شهدا و خانواده آنان به خاطر ایثار و فداکاری که در خاندان آنها برای این هدف بلند در کشور تحقق پیدا کرد، درود بفرستم.

باید قدردان مردم عزیز ایران باشیم. هم برای 16 سال مبارزه در مسیر پیروزی نهضت اسلامی از سال 41 تا 57 و همچنین قدردانی می‌کنم از مردم بزرگوار ایران به خاطر 42 سال ایستادگی، صبر، مقاومت، سازندگی‌ و دفاع از کشور بعد از انقلاب اسلامی و در این سال‌های اخیر و به ویژه در سه سال اخیر صبر و مقاومت آنها در یک جنگ اقتصادی تحمیلی بی‌نظیر در تاریخ. شاید نظیر آن را یا پیدا نکنید یا بسیار اندک باشد که در دهه‌ها و قرن‌های اخیر این چنین کشوری و ملتی را تحت فشار قرار داده باشند، برای اینکه در برابر یک ابرقدرتی، در برابر یک جلادی سر فرود بیاورند و ملت ما ایستادگی و مقاومت کردند.

البته ما همیشه در این سه سال دل‌نگران بودیم. خدا را گواه می‌گیرم هیچ شبی نبود که من با خیال آسوده سر به بالین بگذارم. در تمام این سه سال احساس بنده احساس همان سال‌هایی بود که در 8 سال جنگ تحمیلی و مسوولیت‌هایم در دوران جنگ داشتم. همان احساس را در این سه سال داشتم. حس من این بود که آن 8 سال باز به یک صورت دیگری ظهور و بروز پیدا کرده و امروز در یک جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم.

به مردم عزیز تبریک می‌گویم که ایستادگی، مقاومت، صبر و تحمل کردند. البته در این سال‌ها رنج فراوانی برای مردم بود. احساس می‌کنیم که مردم صبح درِ مغازه می‌روند برای اینکه مایحتاج خودشان را تامین کنند، احساس رنج می‌کنند. می‌بینند که اجناس از قیمت تعادلی خود خارج شده است. ملت ایران را سه سال در تحریم شدید و در یک جنگ بی‌نظیر قرار دادند. منابع مالی ما را در دنیا قفل کردند و نگذاشتند از منابع مالی‌مان استفاده کنیم. نگذاشتند نفت صادر کنیم، میعانات گازی صادر کنیم، در صادرات سایر محصولات برای ما مشکل درست کردند، اما علیرغم این، ملت ما ایستادگی کردند.

همین امسال علیرغم همه سختی‌ها تا امروز در 10 ماه اول حدود 30 میلیارد دلار واردات و بیش از 28 میلیارد دلار صادرات داشتیم. این صادرات که می‌گویم صادرات غیرنفتی است در صادرات غیرنفتی واردات و صادرات یک رقمی نزدیک 60 میلیارد است. البته این آمار باید بیشتر می‌بود، اما به خاطر کرونا و مشکلاتی که داشتیم امسال سال سخت‌تری بود، اسفند و فروردین و اردیبهشت گذشته تقریبا صادرات تعطیل شد. امیدوارم در دو ماهه پایانی بتوانیم مقداری جبران کنیم.

اما ملت نه در برابر تحریم، نه در برابر فشار، نه در برابر توطئه، نه در برابر ویروس سر فرود نیاورد. ایستادگی و مقاومت کرد، متحد بود، دست به دست هم داد و انشاءالله این اتحاد و وحدت و یکپارچگی باقی بماند تا بتوانیم به اهداف بلندمان برسیم.

طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، بسیار اهمیت داشت. امنیت غذایی برای ما خیلی مهم است. در داستان کرونا باز یک بار دیگر اهمیت امنیت غذایی را بهتر لمس کردیم. یعنی کشورهایی بودند که به دلیل ترس از کرونا مواد غذایی داشتند، انبار کرده بودند و صادر نمی‌کردند و جلوی صادرات را گرفته بودند و اگر در گندم خودکفا نبودیم و اگر در زمینه تولید برنج شرایط ما با گذشته متفاوت نبود و اگر شرایط ما در تولید شکر متفاوت با گذشته نبود، حتی در روغن شرایط ما با گذشته متفاوت نبود، امسال مردم رنج بیشتری را متحمل می‌شدند. کار بزرگی در این هفت سال در بخش کشاورزی انجام گرفته است. البته اصلِ کار کشاورزی به عهده کشاورزان و مردم است. به عهده 4 میلیون و 300 هزار نفری است که کار کشاورزی می‌کنند. اما در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ دولت باید وارد شود چرا که مردم توان این کار را ندارند.

در اینجا لازم است از مقام معظم رهبری تشکر کنم که در سال‌های اولیه دولت یازدهم از ایشان درخواست کردم 8 میلیارد دلار از صندوق برای طرح آب و خاک در غرب کشور و شمال غرب کشور برداشت کنیم و ایشان موافقت کردند. این طرح‌های بزرگی که الان در غرب و شمال غرب کشور می‌بینید، این همه سدی که ساخته شده، این همه کانال‌هایی که ایجاد شده، کانال‌های دست یک و دو و سه و چهار، بخشی از این تحول بزرگ کشاورزی مربوط می‌شود به این 8 میلیارد دلاری که توانستیم اینجا خرج کنیم و یک تحول بزرگ به وجود بیاوریم.

مردم عزیز بدانند در این هفت سال بیش از 521 هزار هکتار زمین در کشور احیا و تجهیز کردیم، کانال‌کشی کردیم، زهکشی کردیم، پمپ‌های لازم را گذاشتیم، لوله‌کشی‌ها را انجام دادیم، کار عظیم و بزرگی بوده است. 295 هزار هکتار از این 521 هزار هکتار به خوزستان و ایلام مربوط می‌شود. 102 هزار هکتار آن به منطقه غرب کشور و در واقع طرح‌های گرمسیری و امسال اینها مربوط می‌شود. 78 هزار هکتار آن به زهکشی در همین استان گلستان مربوط می‌شود که مردم می‌دانند وقتی سیل آمد اگر این زهکش‌ها نبود شرایط در گلستان خیلی بدتر از اینها می‌شد که در سال 98 مشاهده کردیم. این زهکش‌ها همه تبدیل به کانال‌هایی شد که سیل را از صحرا به دریای خزر منتقل می‌کرد. همه این زهکش‌ها در موقع سیل تبدیل می‌شود به رودخانه‌های بزرگی که آب از آن ساری و جاری می‌شود. هم از جان و اموال مردم و هم از آن طرف از زمین‌ها و محصولات آنها و ارزش کار آنها حفاظت کرد. نکته‌ای که هست این است که طرح‌‌هایی که امروز اجرا می‌کنیم، ثروت کشاورزان را به 10 برابر می‌رساند.

من زمانی در خوزستان در یک روستایی پیاده و با ساکنان روستا صحبت کردم. همه آن می‌گفتند که قیمت زمین‌هایی که داشتیم الان بیش از 10 برابر شده است، 10 میلیون از ما می‌خریدند. یک موردی بود طرف می‌گفت 10 میلیون از من می‌خریدند بعد از اینکه دولت این طرح را اجرا کرد، 120 میلیون از من می‌خریدند. یعنی قیمت 12 برابر شده است. ارزش زمین مردم خیلی مهم است. البته تولید محصولات هم به همان صورتی که بیان کردم 4 برابر شده و این برای امنیت غذایی ما بسیار مهم است.

طرح‌ها، طرح‌های بسیار عظیم و بزرگی بوده که اجرا شده است. همانطور که امروز قول گرفتیم، در گلستان انشاءالله منابع آن را تامین می‌کنیم تا بحث زهکشی تا پایان سال ادامه یابد. اعلام کردند که 50 هزار هکتار دیگر توان داریم که اگر منابع آن تا پایان این دولت باشد، منابع آن را تامین می‌کنیم تا این کار را در گلستان انجام بدهند که بسیار مهم است.

در منطقه غرب هم همینطور، در سیستان و بلوچستان هم در دشت سیستان 46 هزار هکتار آبخیزداری اجرا شده که البته بخش بزرگی از آن افتتاح شده و بخش بزرگی از آن باقیمانده که باید افتتاح شود. در مجموع کار عظیم و بزرگی بخش کشاورزی در این دولت انجام شده است.

وقتی زمین دیم تبدیل به زمین آبی می‌شود، ارزش بالا می‌آید، محصول بالا می‌آید، شرایط متفاوت می‌شود. انواع کشت‌های مختلف امکانپذیر می‌شود. در کشت دیم محدودیت‌هایی وجود دارد و هر چیزی را نمی‌توانیم بکاریم. وقتی کشت دیم، آبی می‌شود، دست کشاورز برای اینکه هر نوع محصولی را انتخاب کند، باز می‌شود و این بسیار مهم است و اهمیت دارد و امروز شاهد این تحول بزرگ بودیم.

نکته‌ای که بر آن تاکید کردم در همان آغاز بحث، مساله حدنگاری است. کاداستر بسیار مهم است. یعنی همینطور زمین غارت می‌شد. زمین کشاورزی بود یک کسی می‌رفت یک دیواری دور آن می‌کشید، سنگ‌چینی درست می‌کرد، یک ساختمانی احداث می‌کرد. وقتی این حدنگاری انجام بگیرد، الان سازمان ثبت الحمدالله آماده هست، در یک جلسه دولت الکترونیک که مسئول ثبت هم حضور داشت، آماده هستیم تمام زمین‌های منابع طبیعی، همه را بیاوریم حدنگاری را انجام دهیم تا وضعیت مشخص شود و اسناد مالکیت به نام کشاورزی صادر شود تا کسی نتواند تصرف کند. این زمین‌خواری و فساد بزرگ، یکی از راه‌های مبارزه با فساد همین است. مسیر مبارزه با فساد همین حدنگاری و کاداستر است. واقعا یک تحول بزرگ در کشور ما ایجاد می‌کند. امروز الحمدالله در این زمینه حرکت خوبی شروع شده و همانطور که تاکید کردم، آماده‌‌ایم منابع آن را تامین کنیم و تا آخر این دولت همه توان‌مان را به کار بگیریم تا زمین‌های ما همه اسناد مالکیت بگیرند. همه حدهای آن مشخص و معین شود و کسی نتواند به این اراضی تجاوز کند.

الحمدالله در طول این مدت به آمار و ارقام که نگاه می‌کنیم، چه در محصولات زراعی، چه در محصولات باغی، چه در بحث دام و طیور، چه در بحث آبزیان، چه در بحث جنگل و مرتع حرکت‌های بسیار خوبی شروع شده است. این مساله جنگل‌کاری یا حتی زراعت چوب که مطرح شد، زراعت چوب باز هم روی آن تاکید دارم. باز هم از وزیر محترم آقای خاوازی می‌خواهم در زراعت چوب که خیلی مهم است و هم برای مردم درآمد خوبی دارد، فعالتر شوند. یک وقتی دوستان می‌ گفتند به اندازه برنج درآمد دارد. زراعت چوب هم درآمد خوبی دارد و هم می‌تواند برای آب و هوا موثر باشد. چوب زیادی وارد می‌کنیم به هر حال ارز خارج می‌شود. وقتی زراعت چوب افزایش یابد روی پای خود می‌ایستیم، خودکفا می‌شویم. بنابراین اینها بحث‌های بسیار مهمی است.

حراست از جنگل‌ها و حراست از مراتع، یکی از نکات بسیار مهم مقابله با بیابان‌زایی است. اینکه مرتب ریزگردها می‌آید زمین‌ها را تصرف می‌کند و انسان آن روزی که گردوغبار می‌شود، وقتی در خوزستان هست، در شهرهای دیگر هست، هیچ‌وقت یادم نمی‌رود وقتی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری برای سخنرانی به اهواز رفتیم، در همان مراسم‌های انتخاباتی، شعار مردم این بود که به من می‌گفتند که ما هوا نداریم. اتفاقا آن روز گرد و خاک بود. آن روز که رفته بودم سخنرانی کنم، گرد و خاک بود، می‌گفتند ما که هوا نداریم، ولی هواتو داریم. به من می‌گفتند ولی هواتو داریم، یا بعضی‌ها می‌گفتند جمعه هواتو داریم چون جمعه روز انتخابات بود. این مردم خوب، این مردم صبور، این مردم با این روحیه بلند، باید برایشان کار کنیم، باید تلاش کنیم. این گرد و غبار را باید فروبنشانیم. چه کار باید کنیم؟ حالا یک جاهایی هست که طرح‌هایی هست، آنجا به صورت ریزگرد است، آنجا می‌توانیم یک کارهای دیگر مثلا مالچ‌پاشی کنیم. اما بعضی جاها گرد و غباری است که با مالچ و مانند آن حل نمی‌شود. باید با بوته‌کاری و درخت‌کاری و این‌گونه اقدامات انجام بگیرد. الحمدالله در هر دو زمینه کار فعال هست و انجام می‌گیرد.

دست همه کشاورزان عزیز، همه آن 4 میلیون و 300 هزار نفری که در مزارع تلاش می‌کنند، دست پرتلاش و پربرکت و پرهنر آنها را می‌بوسم که ما را در این شرایط سخت در بسیاری از محصولات خودکفا کردند. در بعضی از محصولات خوداتکا کردند و باز هم تاکید می‌کنم وزارت جهاد کشاورزی، استانداران و کلِ دولت پشتیبان و حامی و در کنار آنهاست. تلاش آنها اصل است. ما هم در کنار آنها هستیم و انشاءالله بتوانیم کشور را روزی در محصولات غذایی به طور کامل مستغنی و خودکفا کنیم و حتی در مسیر صادرات مواد غذایی حرکت کنیم که البته الان هم صادر می‌کنیم، ولی انشاءالله صادرات ما افزایش پیدا کند.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.


گفتنی ست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در چهل و سومین پنجشنبه از پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، ۳ پروژه بزرگ در عرصه کشاورزی و صیانت از منابع طبیعی را از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

۲۵ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در غرب و شمال غرب کشور، ۷۸ هزار هکتار زهکشی از طرح ۲۸۰ هزار هکتاری زهکشی اراضی استان گلستان، ۴۱۵ پروژه مقابله با بیابان‌زدایی و کنترل ریزگردها در ۱۳ استان کشور در قالب برنامه صیانت از منابع طبیعی و ۳ هزار و ۱۵۴ طرح آبخیزداری و منابع طبیعی در سرایر کشور، پروژه‌هایی هستند که با دستور دکتر روحانی به طور رسمی افتتاح شدند.

برای اجرای این پروژه‌ها ۵ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده و با بهره‌برداری از آنها برای ۱۰۵ هزار و ۷۷۱ نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما