plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۱۴۳۹۰
در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا

روحانی: توقف روند کاهشی آمار کرونا و افزایش بیماران و بویژه ابتلا جوانان و نوجوانان نگران کننده است

تلاش ما آغاز واکسیناسیون از ماه جاری است
رئیس جمهور، کاهش آمار فوتی ها را به دنبال تلاش و همکاری همگانی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی، کارنامه غرور آفرینی برای ملت و دولت ایران در روند مقابله با بیماری کرونا دانست و در عین حال، بر ضرورت تشدید نظارت ها برای جلوگیری از موج جدید شیوع بیماری در کشور تاکید کرد.
روحانی: توقف روند کاهشی آمار کرونا و افزایش بیماران و بویژه ابتلا جوانان و نوجوانان نگران کننده است
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارداشت: موج جدید بیماری کرونا در کشور،  به معنای تعطیلی بخشی از کسب و کارها، ایجاد مشکلات جدید در جامعه و اخلال در انجام خدمات رسانی به مردم است و باید با تشدید نظارت ها و تلاشی همگانی، بکوشیم کشور با موج جدید این بیماری مواجه نشود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آمار دو رقمی فوت عزیزانمان، آمار کمی نیست و  باید روندی کاهشی این آمار تداوم یابد، گفت: در شماری از استان ها روند کاهشی آمار بیماران و فوتی ها متوقف و در برخی موارد نیز شاهد افزایش بیماران و بویژه ابتلا جوانان و نوجوانان هستیم که این باعث نگرانی است و همه باید به دقت دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حدود یک سال از ویروس کرونا به کشور سپری شده است و در این مدت با سختی و مشکلات فراوانی مواجه بودیم، اظهار داشت: همچنان باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و مراقبت‌های خود را ادامه دهیم این ویروس و بیماری واگیر و عالم‌گیر جان بیش از 2 میلیون و 100 هزار نفر را گرفته است و معلوم نیست که روند مرگ و میرها تا چه زمانی ادامه پیدا کند، لذا باید همچنان مراقبت کنیم.

دکتر روحانی دستاوردهای مقابله با ویروس کرونا در کشورمان را برای ملت و دولت ایران، غرورآفرین دانست و اظهار داشت: در یکسال گذشته کادر درمان، بسیج، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر دستگاه‌ها در کنار هم در مسیر مقابله با ویروس کرونا قرار گرفتند و با اقدامات انجام شده در یکی دو هفته اخیر، آمار فوتی‌ها در کشورمان کاهش یافته است. لذا از همه آنهایی که دست‌اندرکار این کار سنگین و بزرگ بودند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر چه نسبت به گذشته شاهد شرایط بهتری هستیم، اما باید مراقبت شود تا روند کاهش بیماری و کاهش مرگ و میر همچنان ادامه پیدا کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: نباید بخاطر کاهشی شدن مرگ و میرها، مسیر عادی‌سازی در رفتارهای خانوادگی و اجتماعی انجام شود چرا که همچنان این نگرانی وجود دارد که مجدداً شاهد روند صعودی این بیماری باشیم و چنانچه مراقبت نکنیم ممکن است با ویروس جهش‌یافته مواجه شویم.

رئیس جمهور گفت: حداقل باید در پنج الی شش ماه آینده با دقت مراعات پروتکل‌های بهداشتی را ادامه دهیم تا روند واکسیناسیون انجام شود.

دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت تشدید نظارت‌ها، گفت: صرفاً بیان تذکر و مطلب در رسانه‌ها کفایت نمی‌کند و بایستی بخش نظارتی را هم تشدید کرد و در این راستا از طریق اپلیکیشن‌ها می‌توان نظارت‌ها را در خصوص رفت و آمدها و ترددها تشدید کرد. همچنان که قرارگاه هم می‌تواند با اپلیکیشن‌های موجود سفرهای بین شهری مبتلایان به بیماری را کنترل کند و این کار ضروری و لازم است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: از مجموع گزارش امروز چنین احساس می‌شود که ویروس کرونا در سطح جهان تضعیف نشده است بلکه برعکس بیماری‌زایی، سرایت و خطر آن بیشتر هم شده است و چنانچه که کوچکترین غفلت و اهمالی برای چند روز انجام شود، شاهد موج دیگری خواهیم بود.

دکتر روحانی تأکید کرد: برای اینکه ویروس جدید از اروپا و آفریقا به کشور وارد نشود، لازم است فرودگاه‌ها و همه مبادی ورودی کشور به دقت کنترل شود تا ویروس جدید وارد کشور نشود.

رئیس جمهور گفت: همچنان باید با قاطعیت از تجمع ها و تردد های غیرضرور جلوگیری شود و هیچ‌چیز نباید ما را از این کار باز دارد چرا که یک وظیفه قانونی، ملی و شرعی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در زمینه واکسن‌های داخلی و خارجی اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار داشت: در زمینه واکسن داخلی، اوایل سال آینده سه واکسن برکت، رازی و پاستور را خواهیم داشت و در خصوص واکسن خارجی تا پایان امسال غیر از سهمیه واکسن کواکس، در تلاش هستیم از جاهای دیگر هم تهیه کنیم و تمام تلاش‌ها بر این است که در ماه جاری واکسیناسیون در کشور انجام شود.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز بیش از یازده ماه از آغاز ابتلا به این ویروس در کشور می‌گذرد و پایان همین ماهی که در آن هستیم یعنی ماه بهمن، یک سال تمام می‌شود.

پایان بهمن سال گذشته بود که متوجه شدیم این بیماری وارد کشور شده و عده‌ای مبتلا شدند و تست‌های آنها مثبت شد و روز آخر بهمن اعلام شد که کشور ما هم متأسفانه با این ویروس مواجه شده است.

دوران سختی بود، تقریباً یک سال بر مردم با سختی و مشکلات گذشت. باز هم باید مراقبت کنیم، ممکن است ماه‌های دیگری هم با همین سختی و مشکلات پیش رو داشته باشیم.

اینکه یک بیماری واگیر و عالمگیر و پاندومی توانسته تا به حال جان بیش از 2 میلیون و 100 هزار نفر را بگیرد، این رقم بزرگی است که 2 میلیون نفر در دنیا جانشان را بخاطر این بیماری از دست دادند و معلوم نیست این مرگ و میرها تا کی ادامه دارد.

باید در مجموع از دستاوردی که امروز شاهد آن هستیم و بحمدالله در یکی دو هفته اخیر، آمار فوتی‌های ما دو رقمی شده، به خاطر این دستاورد بزرگ از مردم شریف و کادر درمان و همه کسانی که در این زمینه فعال بودند، تشکر کنیم. بسیج، نیروی انتظامی، سازمان‌های مردم نهاد همه در کنار هم آمدند و این دستاورد بزرگ را بوجود آوردند.

این کارنامه، کارنامه غرورآفرینی برای ملت و دولت ایران است، علیرغم اینکه می‌بینیم کشورهایی که در دنیا از لحاظ صنعتی و امکانات پزشکی قدرتمندتر هستند، به هر حال بیمارستان و تخت‌شان از ما بیشتر است اما در عین حال گرفتاری و مشکلات‌شان بسیار زیاد است و نتوانستند به طور کامل این بیماری را مهار کنند و حتی در بعضی جاها از کنترل آنها خارج می‌شود.

پس در کشور ما کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. از همه آنهایی که دست‌اندرکار این اقدام سنگین و بزرگ بودند از رسانه‌ها گرفته، تا نیروهای عمل کننده و کادر درمان از همگی باید سپاسگزاری و تشکر کنیم.

البته این روند کاهشی 2 نکته دارد. اولاً این روند کاهشی معنی‌اش این نیست که شرایط مطلوب است. اگر روزی 70 الی 90 نفر فوت می‌کنند این عدد خیلی زیاد است؛ آمار، آمار کمی نیست.

حالا یک وقتی آمار یک نفر الی 5 نفر است، می‌گوییم به نقطه مطلوب رسیدیم، اما الان این نقطه، نقطه مطلوب ما نیست. نسبت به گذشته شرایط، بحمدالله بهتر است اما روند کاهشی باید ادامه پیدا کند. این را به این دلیل می‌گویم که امروز در گزارشی که آقای دکتر رئیسی از استان‌ها می‌دادند در بسیاری از استان‌ها روند کاهشی بود اما در برخی از استان‌ها، روند کاهشی‌اش متوقف شده بود یا در بعضی جاها یک مقدار مختصری شروع شده بود به افزایش تعداد بیمار، این می‌تواند برای ما نگران‌کننده باشد.

نباید بخاطر کاهشی شدن، خدای ناکرده اهمال، عادی‌نگری، عادی‌سازی در رفتارهایمان، رفت آمدهای خانوادگی و اجتماعی‌مان اتفاق بیفتد که بعد از آن می‌تواند برای ما خطرناک باشد.

همچنان نگرانی زیادی از ویروس جدید جهش یافته به نام ویروس انگلیسی وجود دارد. اخیراً در کشور دیگری هم متاسیون مشاهده شده است. در آفریقای جنوبی جهش ویروس بسیار نگران کننده است. به هر حال در دنیای امروز دیدیم در چین و ووهان بود رسید به اینجا، حالا از آفریقا و اروپا رسیدنش خیلی مشکل‌تر از چین نیست. اگر مراقبت و مواظبت نکنیم، این ویروس جهش یافته ممکن است ما را مبتلا کند. مخصوصاً اینکه امروز آمار نگران‌کننده‌ای دیدیم در برخی استان‌ها که موارد ابتلا به جوان‌ها و نوجوان‌ها اخیراً افزایش یافته که این هم یک نگرانی جدید است.

قبلاً ابتلاها برای افراد مسن بود الان افراد در سن پایین را هم می‌بینیم و مواردی مشاهده می‌شود و این می‌تواند در آینده برای ما بسیار مشکل‌آفرین باشد. حداقل باید در 5، 6 ماه آینده با همین دقت و مراعات و کنترل پروتکل‌ها ادامه دهیم تا واکسن برسد. معلوم نیست واکسن تزریق شود چقدر مؤثر باشد. مرحله اول و دوم واکسن، تا واکسن‌های ایرانی برسد، باز زمان می‌برد، پس یک زمانی پیش رو داریم، حداقل 6 ماه دیگر را پیش رو داریم که باید کاملاً مراقبت کنیم تا ببینیم شرایط چه می‌شود و ممکن است شرایط مطلوبی برای ما پیش بیاید.

اگر خدای ناکرده با موج جدیدی مواجه شویم، موج جدید به معنی تعطیلی بخشی از کسب و کارها است. موج جدید به معنای ایجاد مشکلات روحی در جامعه است. موج جدید به معنای اخلال در انجام خدمات نسبت به مردم است. پس باید با همه توان تلاش کنیم تا وارد موج جدید نشویم. اگر وارد موج جدید شدیم آن وقت مشکلاتی هست که باید مهار و کنترل کنیم و شرایط را برگردانیم که برای ما بسیار سخت می‌شود. راهش تشدید نظارت‌هاست. راه دیگری نداریم. باید از لحاظ فرهنگی به مردم گوشزد شود و تبلیغات ادامه پیدا کند.

تنها تبلیغات، بیان مطلب در صدا و سیما، روزنامه‌‌ها و در سایر رسانه‌ها کافی نیست، باید از این طرف در بخش نظارتی نظارت را تشدید کنیم، مخصوصاً از طریق اپلیکیشن‌های دیجیتالی باید نظارت‌ها را بیشتر کنیم.

نظارت، چهره به چهره و موردی بعضی جاها سخت می‌شود ولی از طریق اپلیکیشن‌ها خیلی راحت‌تر می‌توانیم نظارت را انجام دهیم. دیدیم از طریق این اپلیکیشن‌ها بود که جلوی عده‌ای از مسافرت‌ها گرفته شد، جلوی عده‌ای از ترددها گرفته شد و در جلسه کمیته‌ها گفتم که اگر قرارگاه بتواند کاری کند که بتوانیم سفرهای بین شهری را هم با این اپلیکیشن‌ها مرتبط کنیم که اگر کسی مثبت بوده نتواند حتی با ماشین شخصی سفر برود خیلی خوب هست. حالا با اتوبوس و هواپیما و قطار این کار انجام می‌گیرد، اما حتی برای خودروی شخصی هم بتوانیم این کار را بکنیم خیلی خوب است، البته گفتند پیچیدگی‌هایی دارد. از قرارگاه می‌خواهم این را دنبال کند و اگر بتوانیم از این طریق حتی در سفرهای بین شهری را هم کنترل کنیم تا اگر کسی مبتلا است این مبتلا نرود یک شهر و روستای دیگر و در جمع دیگر آنها را گرفتار کند. این کار ضروری و لازم است.

در مجموعه گزارش امروز این را احساس کردیم که ویروس کرونا در سطح جهان تضعیف نشده است بلکه به عکس با متاسیون‌هایی که یافته این ویروس بیماری‌زایی‌اش و سرایت‌اش بیشتر شده و امروز آقای دکتر نمکی در گزارش‌شان گفتند این ویروس متاسیون‌یافته حتی خطر‌ش بیشتر شده است و مرگ و میر بیشتری را می‌گیرد. این خیلی مهم است که با یک ویروسی مواجه بودیم و هنوز هستیم و ممکن است با یک شرایط خطرناک‌تری در آینده با اینها مواجه شویم که نیازمند به یک هشدار جدی‌ است.

اگر کوچک‌ترین غفلت و اهمال برای مدت چند روز صورت بگیرد بعد از آن می‌بینیم موج سرپایی، بستری، آی‌سی‌یو و خدای ناکرده مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند و دچار مشکل می‌شویم. برای اینکه این ویروس جدید وارد کشور نشود، هم از وزارت راه می‌خواهم و هم از سایر مسئولین می‌خواهم خیلی در فرودگاه‌ها، مبادی ورودی، از بندرها گرفته تا ریل، مراقبت کنیم افراد جدیدی که از خارج از کشور مخصوصاً از اروپا و اخیراً از آفریقا وارد کشور می‌شوند، تست را انجام دهیم تا این ویروس جدید وارد کشور نشود و با این مشکل بزرگ مواجه نشویم. همچنان باید با قاطعیت جلوی تجمع و تردد غیرضرور را بگیریم و در این تردید نکنیم. هیچ چیزی نباید ما را در این حرکت بازدارد، تجمع و ترددهای غیرضرور نباید انجام بگیرد، پروتکل‌های بهداشتی را همه باید مراعات کنند. این وظیفه قانونی و ملی و شرعی است و همه باید مراعات کنند.

نکته آخر اینکه بحمدالله در زمینه واکسن داخلی و خارجی حرکت‌های خوبی صورت گرفته است. در زمینه داخلی تقریباً می‌توانیم بگوییم سال آینده ان‌شاء الله 3 واکسن را پیش رو داریم، آخر بهار در تابستان ان‌شاء الله واکسن برکت، رازی و پاستور در دسترس هستند.

این 3 واکسن داخلی که بعضی با مشارکت و بعضی کامل داخلی است را ان‌شاء الله سال آینده خواهیم داشت و امیدواریم بعضی از اینها در فصل بهار و بعضی در تابستان به دست ما برسد و از الان تا پایان سال غیر کواکس که سهم خود را داریم و 16 میلیون و خرده‌ای دوز واکسن را دریافت خواهیم کرد از جاهای دیگر هم داریم تلاش می‌کنیم تا واکسن تهیه کنیم. در این جلسه خبر داده شده که همه تلاش‌ها این است که در ماه بهمن ان‌شاء الله واکسیناسیون در کشور آغاز و شروع شود و این کار بسیار اهمیت دارد.

واکسن داخلی برای ما افتخار است و واکسن خارجی تا وقتی واکسن داخلی برسد یک ضرورت است که باید  واکسیناسیون با آن انجام بگیرد. امیدواریم با همکاری و یاری یکدیگر و مراعات دستورالعمل‌ها به خوبی از این مراحل بگذریم و ان‌شاء الله با همکاری همدیگر با موج چهارم مواجه نشویم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما