plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۱۳۶۸
«محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق:

از دوستان و شرکای بین المللی که در کنار عراق ایستادند تشکر میکنم

نشست روسای پارلمان همسایگان عراق در بغداد برگزار شد
در بیانیه پایانی نشست رؤسای پالمان همسایگان عراق، اعضا بر حمایت از امنیت و ثبات و سازندگی و عملیات بازسازی در عراق تاکید کردند. نشست بین المجالس همسایگان عراق روز شنبه با حضور روسای پارلمان های عربستان، کویت، اردن، ترکیه و سوریه و ایران در بغداد با عنوان 'عراق؛ ثبات و توسعه' برگزار شد. از ایران به‌جای رئیس مجلس، آقای بروجردی به نمایندگی از لاریجانی شرکت کرده بود اما بقیه کشورها در سطح روسای مجلس شرکت کرده بودند.
از دوستان و شرکای بین المللی که در کنار عراق ایستادند تشکر میکنم
به گزارش ایصال نیوز، خبرگزاری دولتی عراق از موفقیت آمیز بودن نشست روسای پارلمان همسایگان عراق خبر داد. خبرگزاری های منطقه ای نیز هماهنگی و پرهیز از مطرح کردن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات را بارزترین و بهترین دستاورد این اجلاس دانستند.
بیانیه پایانی نشست مجالس همسایگان عراق با توافق همه شرکت کنندگان در 5 بند زیر تصویب شد: 
1- حمایت کامل از استقرار و یکپارچگی عراق و مردم آن و عدم دخالت در امور داخلی عراق
2-تاکید بر اینکه پیروزی عراق بر داعش بهترین زمینه برای مردم کشورهای منطقه برای شروع همکاری و تعامل و کفتگو بدرجهت سازندگی و توسعه است.
3-تاکید همه اعضا بر اهمیت میانه روی و اعتدال و پرهیز از تندروی در همه اشکال آن.
4-تاکید بر پشتیبانی همسایگان از مسیر بازسازی و توسعه عراق و سرمایه گذاری در همه زمینه های آموزشی، بهداشتی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی
5- حمایت و پشتیبانی همه اعضاء از روند حاکمیت سیاسی و استقرار دمکراسی در عراق. 

اجلاس بین المجالس کشورهای همسایه عراق با دعوت عراق، روز شنبه با ایراد سخنان هریک از حاضران که به نوعی دغدغه های این کشورها را نسبت به اوضاع منطقه منعکس می کرد، به پایان رسید.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر روابط دو جانبه بغداد و تهران به مسائل منطقه اشاره کرد. سوریه نیز مسائل مختلفی را از جمله قضیه جولان و فلسطین مطرح کرد.
رئیس پارلمان عراق به عنوان رییس و میزبان اجلاس در این نشست در ابتدا به پیروزی عراق بر داعش و احیای جایگاه این کشور در منطقه اشاره کرد و گفت که عراق امروز بعد از پیروزی بر داعش سربلند بر روی پایش ایستاده و دوباره جایگاهش را در بین کشورهای منطقه باز یافته است.

«محمد الحلبوسی» از تمامی کشورهایی که عراق را در پیروزی بر داعش یاری کردند تشکر کرد و افزود که به نام ملت عراق از تمامی همسایگان، دوستان و شرکای بین المللی که در کنار عراق ایستادند تقدیر و تشکر می کند.
عراق همان طور که با جمهوری اسلامی ایران مجموعه ای از توافقات و یادداشت های تفاهم را امضا کرده در عین حال همزمان یادداشت های تفاهم با عربستان سعودی امضا می کند و با ترکیه و اردن و کویت روابطش را گسترش داده و در عین حال با سوریه سیاست همکاری کاملا روشنی را در پیش گرفته است.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد یک دیدگاه مشترک بین عراق و کشورهای همجوار، ابراز امیدواری کرد که در راستای ایجاد یک طرح فراگیر منطقه ای، این گونه اجلاس ها منجر به ایجاد یک دیدگاه مشترک بین عراق و کشورهای همجوار شود. روسای پارلمان های کشورهای همجوار عراق همچنین در حاشیه این دیدار با نخست وزیر و رییس جمهور عراق دیدار و گفت وگو کردند.
انتهای پیام /*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما