plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۳۶۷۳

تکمیل گازرسانی روستایی با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریالی در سال ۱۴۰۰

نهضت گازرسانی برای مردم و محیط زیست
نهضت گازرسانی روستایی که در دولت تدبیر و امید آغاز شده در سال آینده نیز با اعتباری ۱۵ هزار میلیارد ریالی ادامه‌ خواهد یافت به‌طوری که پایان سال ۱۴۰۰، تعداد روستاهای گازدار به ۴۰ هزار روستا می‌رسد.
تکمیل گازرسانی روستایی با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریالی در سال ۱۴۰۰
گازرسانی روستایی به عنوان دستاوردی ماندگار در دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود تا آنجا که در این دولت تا کنون بیش از ۱۸ هزار روستا گازدار شده و گازرسانی به روستاها نیز همچنان ادامه دارد.

شتاب در گازرسانی روستایی در حالی در این دولت بیشتر شده که منابع مالی به دلیل تحریم‌ها با محدودیت رو به رو بود اما دولت در اقدامی خلاقانه، ‌ با استفاده از منابع حاصل از صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع، ‌این تعداد روستا را گازدار کرد.

هم‌اکنون گازرسانی روستایی در حالی تداوم دارد که تعداد روستاهای گازرسانی‌شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم (از تیرماه ۱۳۹۲ تاکنون) بیش از دو برابر شده است یعنی این مقدار از ۱۴ هزار روستای بهره‌مند از گاز طبیعی در سال ۱۳۹۲، به بیش از ۳۲ هزار روستا رسیده است.

این در حالی است که سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای گازرسانی روستایی در کشور از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۲۹ هزار میلیارد تومان بوده؛ در این بازه زمانی حدود ۱۸ هزار روستای جدید از گاز بهره‌مند شدند که در این تعداد روستا به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار روستایی گازرسانی شده است.

گازرسانی روستایی البته در سال آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود و بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ وزارت نفت مکلف است تا از محل سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی گاز، تا ۱.۵ هزار میلیارد تومان به اجرای طرح‌های گازرسانی اختصاص دهد.

این اعتبار برای گازرسانی به روستاها، اتمام طرح‌های نیمه‌تمام گازرسانی روستاها، ‌ تداوم گازرسانی با اولویت گازرسانی به شهرها و روستاهای استان‌های سیستان و بلوچستان، ‌هرمزگان، خراسان‌جنوبی، جنوب کرمان و شهرستان‌های خور و بیابانک هزینه خواهد شد.

همچنین هزینه‌های مربوط به گازرسانی به مدارس و مساجد روستاهای گازرسانی شده از محل این منابع قابل تامین است.

پیش از این نیز مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفته بود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰، ۴۰ هزار روستا در کشور به شبکه گاز متصل می‌شوند.

حسن منتظر تربتی ادامه داد: خوشبختانه از سال ۴۹ تا به امروز رشد تولید گاز در کشور بیشتر شده و اتفاقات خوبی در پارس جنوبی در زمینه گازرسانی اتفاق افتاده است.

معاون وزیر نفت افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰، ۴۰ هزار روستا در کشور به شبکه گاز متصل می‌شوند.

وی گفت: از سال ۹۲ تاکنون به پشتوانه افزایش تولید گاز در پارس جنوبی، گازرسانی در شهرها و روستاهای کشور توسعه یافته است.

معاون وزیر نفت بیان کرد: از سال ۹۲ جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت‌های مایع در صنایع و نیروگاه‌های کشور آغاز شد که پیش‌بینی می‌کنیم با گازرسانی به نیروگاه‌های چابهار و ایرانشهر در سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۱، بتوانیم استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع را بسیار کاهش دهیم.

وی ادامه داد: تا سال گذشته، با جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت‌های مایع در صنایع و نیروگاه‌های ۱۱ میلیارد دلار صرفه جویی کردیم که این رقم تا پایان سال ۱۴۰۲، به ۲۸ میلیادر دلار می‌رسد. اگر این جایگزینی انجام نمی‌شد باید در این سال‌ها ۱۵۰ میلیارد لیتر فرآورده نفتی سوخته می‌شد.

در یک سال اخیر و از ابتدای مهر ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ هم حدود ۲ هزار و ۵۰۰ روستا با جمعیتی حدود ۱۴۰ هزار خانوار در کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شدند؛ با این اقدام‌ها ضریب بهره‌مندی خانوارهای روستایی ایران از گاز طبیعی اکنون به ۸۲ درصد رسیده است.

نکته قابل توجه این است که «گازرسانی» کمک بزرگی به توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد صنایع تکمیلی در روستاها کرده است و این اقدام چه در بعد احداث خطوط اصلی انتقال گاز و به‌طور ویژه در مرحله ایجاد شبکه توزیع با پشتوانه سازندگان داخلی و با به‌کارگیری متخصصان و نیروی کار ۱۰۰ درصد ایرانی انجام می‌شود. عمق ساخت داخل در بخش توزیع نیز ۱۰۰ درصد است و گازرسانی سبب زنجیره‌ای از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ایجاد تقاضا برای کالاهای ایرانی در کشور شده است.

ارزش افزوده ایجاد شده به‌دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع، دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود.

به گفته وزیر نفت در سال ۹۲ نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال‌های اخیر به یک سوم تقلیل یافت و به ۹ میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم کمتر می‌شود.

تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف می‌کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی‌شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما