plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۵
کد مطلب : ۱۳۵۱۴

دیدار هیات تجاری عربستان با نخست وزیر عراق

هیات اقتصادی و تجاری سعودی به ریاست «خالد بن عبدالعزیز الفالح» وزیر سرمایه گذاری روز دوشنبه ‌برای افزایش همکاری اقتصادی دوجانبه و تبادل تجاری بین بغداد و ریاض با نخست وزیر عراق دیدار و گفت وگو کرد.
دیدار هیات تجاری عربستان با نخست وزیر عراق
به گزارش ایصال نیوز، براساس بیانیه دوشنبه شب دفتر نخست وزیری عراق، «خالد بن عبدالعزیز الفالح» و اعضای شورای هماهنگی مشترک دو کشور امروز در دیدار با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق درباره تقویت همکاری در زمینه های مختلف و گام های اتخاذ شده در مسیر تقویت همکاری اقتصادی بحث و تبادل نظر کرد.

بنابر این بیانیه، نخست وزیر عراق در این دیدار "از افزایش تبادل تجاری بین دو کشور بعد از گشایش گذرگاه مرزی «عرعر» در ماه گذشته استقبال و از شورای هماهنگی مشترک دو کشور خواست تا به گام های عملی برای توسعه روابط اقتصادی بین بغداد و ریاض شتاب دهد".

رئیس هیات سعودی نیز در این دیدار گفت که تقویت همکاری موجود دو کشور را قادر ساخت تا با چالش های مشترک خواه در مقابله با کرونا یا در زمینه های اقتصادی مقابله کنند که این امر بازتاب مثبتی بر رفاه دو کشور و ثبات آنها و نیز تقویت صلح منطقه ای خواهد داشت.

در همین حال، «ماجد القصبی» وزیر تجارت و سرمایه گذاری عربستان و هیات همراه وی نیز با «محمد الحبلوسی» رئیس پارلمان عراق دیدار و درباره "روابط رو به رشد دو کشور و هماهنگی و همکاری براساس توافقنامه ها و یادداشت تفاهم های امضا شده بین دو کشور در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری و تبادل تجاری" گفت وگو کردند.

وزیر سعودی در این دیدار تمایل عربستان را برای ادامه تماس و همکاری با عراق ابراز داشت. هیات تجاری و اقتصادی سعودی همچنین امروز مقر وابسته تجاری عربستان در بغداد را افتتاح کرد و عربستان قرار است براساس توافقنامه های امروز خود با عراق، پروژه احداث سیلوی غلات در استان الدیوانیه و بیمارستان الصقلاویه را در استان الانبار این کشور اجرا کند.

هیات تجاری و اقتصادی سعودی پیش از این با رئیس جمهور عراق نیز دیدار و گفت وگو کرده بود.

هیات تجاری و اقتصادی سعودی در ادامه تلاش های دولت ریاض برای نزدیکی بیشتر به عراق امروز وارد بغداد شد. به نوشته رسانه های عراقی، بازدید از محل استادیومی که عربستان پیشتر در قالب کمک قول ساخت آن را داده بود، در دستور کار مذاکرات هیات یاد شده با مقامات عراقی قرار دارد.

یک هیات سعودی در قالب شورای هماهنگی مشترک عراق و عربستان نیز اوایل ماه گذشته میلادی برای بحث درباره مسائل اجرایی توافقنامه ها و یادداشت تفاهم های امضا شده بین دو کشور به بغداد سفر کرده بود. دولت عراق و حکومت سعودی در طول یک ماهه اخیر بر رایزنی های خود در بخش های سیاسی، اقتصادی و نظامی افزوده اند و سفرهای دوجانبه اقتصادی و نظامی بین دو کشور صورت گرفته است. آنها همچنین در این راستا گذرگاه مرزی «عرعر» در مرز عراق و عربستان را برای تبادل تجاری و اقتصادی بعد از سال‌ها گشودند.

گشوده شدن این گذرگاه و تلاش برای بازگشایی گذرگاه مرزی «الجمیمه» و نیز راه اندازی دوباره جاده ارتباطی استان نجف اشرف به مرز با عربستان درحالی است که محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق در هفته‌های اخیر انتقادهای گسترده‌ای به نوع رویکرد اقتصادی دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور مطرح کرده‌اند.

این محافل درباره پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه‌گذاری در عراق و باز شدن پای سعودیها به این کشور با توجه به سابقه بد عربستان در برخورد با کشورشان هشدار می‌دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می‌دانند.

عراق در سال‌های پس از حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی، همواره قربانی عملیات تروریست‌های سعودی بوده که با ورود به عراق به کشتار مردم این کشور اقدام می‌کردند. برخی کارشناسان امنیتی عراقی می‌گویند که دستکم ۱۵ هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند. سعودیها تاکنون از خانواده‌های قربانیان عراقی حملات تروریست‌های اتباع این کشور عذرخواهی نکرده و غرامت نپرداخته است.

انتهای پیام/*
 
۳
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما